10 استرس مهم زندگی کدامند؟

10 استرس مهم زندگی کدامند؟

مقدمه:

استرس مانند زیبایی از دریچه ی چشم هر شخص باید دیده شود. آنچه ممکن است برای شما بی نهایت استرس زا و دارای فشار باشد، شاید برای دیگری یک ناراحتی کوچک باشد یا برای دیگری اصلاً استرس زا نباشد. اینکه یک رویداد تا چه اندازه برای شما استرس به همراه دارد بستگی به دریافت و تفسیر شما نسبت به آن موقعیت دارد.

اما موقعیت هایی وجود دارند که معمولاً برای افراد استرس زاهستند و طبق گزارش و گفتگو با آدمیان بیشترین استرس در این رویدادها و موقعیت ها دیده و تجربه می شود ممکن است در این موقعیت ها هم نسبت به تفاوت های فردی افراد، درجه ی استرس متفاوت باشد اما اینها تغییراتی اند که معمولاً در زندگی افراد جز  پراسترس ها شناخته می شوند حتی ممکن است تغییرات مثبت هم جز موارد پراسترس باشند پس تعجب نکنید!!!

در این مقاله قصد بر آن است که ده استرس مهم را در زندگی شناسایی کنیم.

 

سرفصل ها:

  1. از دست دادن یک عزیز

  2. بیماری یا جراحت جدی

  3. طلاق یا جدایی

  4. مشکلات شدید مالی

  5. از دست دادن شغل

  6. ازدواج کردن

  7. اسباب کشی

  8. دعوای شدید با یک دوست صمیمی

  9. تولد یک کودک

  10. بازنشستگی

⚡از دست دادن یک عزیز

قطعاً چیزی مخرب تر از مرگ کسی نیست که علاقه ی زیادی به او دارید. از دست دادن همسر، فرزند، یکی از بستگان نزدیک یا دوست بسیار خوب می تواند منجر به استرس بسیار زیادی شود و این استرس می تواند برای مدتی بسیار طولانی ادامه پیدا کند. این تراژدی در رأس لیست مسائل استرس زای هر کَسی است.

⚡بیماری یا جراحت جدی

بدون شک همین طور است. من در مورد در رفتن مچ پا ،ابتلا به آنفولانزا یا سرخک صحبت نمی کنم. انواع بیماری ها وجراحت هایی که میزان استرس بالایی را موجب می شوند،بیماری های دردناک، رنجور کننده و طولانی مدت هستند.بیماری ها و جراحاتی که زندگی فرد را تهدید می کنند قطعاً در بین پراسترس ترین آن ها هستند. بیماری ها و شرایط مزمن اغلب منجر به استرس مزمن می شوند.

استرس می تواند ناشی از درد فیزیکی یا شکلی از ناراحتی روانی، نگرانی در مورد دوره ی بیماری یا جراحت باشد(و غم از دست دادن آنچه زمانی بود و همین طور از دست دادن امیدها و رؤیاهای آینده). گاهی استرس می تواند ناشی از مسائل دنیوی ترباشد (مشکلات سر کردن یک روز).

⚡طلاق یا جدایی

این مسئله که روابط می توانند به پایان برسند و همین طور هممی شوند، تنها یک خبر نیست. طلاق و جدایی عادی هستند. همه،کسانی را می شناسند که به گونه ای تحت تأثیر شکست یک رابطه قرار گرفته اند.

رواج طلاق می تواند باعث شود فکر کنید “چیز خیلی مهمی نیست. این امر در هر زمانی اتفاق می افتد”. البته، مگر آنکه آن رابطه ی رو به پایان رابطه ی خودتان باشد. سپس متوجه می شوید که این تجربه چه قدر می تواند پراسترس باشد. اگر بچه هایی در این رابطه باشند، استرس و ناراحتی بسیار زیادتر می شود.

مطالعات نشان می دهند که افرادی که از طلاق رنج می برند، بسیار بیشتر از کسانی که در زندگی مشترک باقی می ماندند، نشانه ها و عوارض مربوط به استرس را دارند. برگشتن به تعادل عاطفی و رسیدن سطح استرس تان به حالتی نزدیک به وضعیت عادی بسیار طول می کشد.

⚡مشکلات شدید مالی

پول می تواند ریشه ی تمام بدی ها باشد یا نباشد؛ اما کمبود پول تقریباً همیشه ریشه ی استرس زیادی است. مشکل مالی شما می تواند ریشه در درآمد بسیار کم شما در مقایسه با نیازهایتان داشته باشد (خانواده ای که زمانی دو منبع درآمد داشت و اکنون یک حقوق دارد یا تغییر شغلی که منجر به کمبود درآمد شود). یا ممکن است استرس ناشی از هزینه ها باشد، اجاره خانه ی بالا، هزینه های پزشکی غیرمنتظره یا شهریه ی دانشگاه بچه ها می تواند باعث شود در مورد اینکه چگونه می خواهید تمام این هزینه ها را بپردازید نگران شوید و اگر این کار را نکنید تحت استرس هستید.

بسته اموزشی پیشنهادی :‌بسته ی آموزشی مشیت الهی

⚡از دست دادن شغل

از دست دادن شغل اغلب با این تفکر که پول کافی برای حفظ زندگی خود نداریم ، موجب استرس می شود اما استرس می تواند پیچیده ترباشد. شخصیت بسیاری از مردم وابسته به شغلشان است.بیکار شدن می تواند برای آنها به منزله ی شکست باشد و میتواند به آنها احساس کم ارزش بودن بدهد.

علاوه بر اینها می تواند اضطراب ضافی ای هم ایجاد کند در مورد اینکه آیا می توانیدشغل مشابهی که حقوق کافی داشته باشد بیابید و سریع بتوانید به ضروریات مالی زندگی تان رسیدگی کنید. همه ی اینها در کنار همفرمول استرس را ایجاد می کند.

⚡ازدواج کردن

به نظر می آید که “بله” گفتن ، چندان روند پراسترسی ندارد اما آن تصمیم مهم که پشتوانه ی آن هم یک تعهد جدی است، می تواند مقدار زیادی ناراحتی و اضطراب ایجاد کند. این امر احتمالاًمهم ترین تصمیمی است که در طول زندگی تان می گیرید سپس برنامه هایی است که باید انجام دهید. جزئیات آن می تواند بسیار مشکل باشد؛ تصمیم در مورد زمان ازدواج، انتخاب محل آن، غذای جشن عروسی ، ارکستر و….این لیست به نظر بی پایان است و سپس تعاملات خانواده ها، بستگان خود و دیگرانی که نمی شناسید پیش می آید. تبریک!

⚡اسباب کشی

این عنوان فریب دهنده است شاید به اسباب کشی به عنوانمسئله ای با استرس کم بنگرید و مثلاً آن را در رده ی سی و پنجم قرار دهید اما اسباب کشی می تواند بی نهایت پراسترس باشد. ابتدا ملاحظات کاربردی دارید؛به دنبال محل جدید گشتن، پیدا کردن کارگران مناسب برای جابه جایی، یافتن فرصت و انرژی کافی برای بسته بندی همه چیز و دوباره باز کردن بسته ها در خانه ی جدید.

حال سوالات روان شناسی پیش می آیند؛ آیا این خانه ی جدید را دوست دارم ؟دوستان قدیمی ام چه می شوند؟ آیا دوستان جدیدیمی یابم؟ اگر بچه دارید، اغلب استرس بیشتری در مورد عادت آنها به مدرسه ی جدید و دوستان جدید خواهید داشت و در آخر مسئله ی اجاره خانه است.

⚡دعوای شدید با یک دوست صمیمی

یک دعوا یا اختلاف نظر شدید با یک دوست صمیمی و خوب که رابطه را به پایان می رساند می تواند بسیار پراسترس باشد.روند دعوا یا بحث به اندازه ی کافی دردناک است، چه برسد به احساس خشم، ناراحتی و از دست دادن که می تواند به طرز وحشتناکی استرس زا باشد یک خلأ در زندگی خود احساس می کنید.

⚡تولد یک کودک

شاید فکر کنید این یک نعمت است نه استرس و من قول می دهم که اوقات لذت بخش و شادی در زندگی پیش روی شماست اما این نعمت بدون دیگر مسائل نمی آید. روند تولد به خودی خود می تواند دردناک باشد. سلامت مادر و نوزاد می تواند نگران کننده باشد. همراه با یک نوزاد ، مسئولیت های مالی زیادی می آید و اغلب تولد نوزاد به معنای حقوق کمتر است. شما نگرانی هایی در مورد تربیت فرزندتان دارید (آیا قادر خواهید بود از این تازه وارد مراقبت کنید؟) و اگر بچه ای دارد، شاید نگرانی هایی در مورد واکنش های او در رابطه با خواهر یا برادر جدیدش داشته باشید. خواب را هم نگفتم، دیگر چندان خوابی نخواهید داشت.

⚡بازنشستگی

بازنشستگی احتمالاً یک منبع استرس گول زننده است. شما بازنشستگی را به عنوان دوره ی طولانی استراحت و آرامشمی دانید(و فرصتی برای انجام تمام آنچه دوست داشته اید اما نتوانسته اید انجام دهید.)استرس؟ استرس از کجا می آید؟ خب وقتی متوجه می شوید که از یک سبک زندگی نسبتاً پرمشغله و تعریف شده به انتخاب های نامحدودی می رسید، این مسئله می تواند استرس زا باشد.

بیشتر بخوانید :‌ مقاله ی استرس چیست؟

شاید متوجه شوید که پس از یک دوره ی ماه عسل، احساس کسالتمی کنید. شاید دلتان برای دوستان و همکارانتان تنگ شود. شاید متوجه شوید که گذراندن وقت خیلی زیاد با همسرتان، کمی مشکل تر از آن است که تصور می کردید. ممکن است شما که از عنوان شغلی تان و تعریف پذیرفته شده ی وظایف و مسئولیت هایتان دور شده اید، چندان به خود مطمئن نباشید و در مورد هویت خود مسائلی داشته باشید.

نتیجه

پس این ده مورد طبق تحقیقات تجربی از پراسترس ترین ها هستندلیست کردن این موارد به این معنا نیست که رویدادهای دیگر دارای باراسترسی نیستند . همان طور که گفته شد بر حسب تفاوت آدم ها و نوع نگاهشان به موقعیت ها، درجه ی استرس متغیر است .

این تحقیقات براساس اکثر افراد است و ممکن است استثنا وجود داشته باشد یا به عبارتی می توان گفت هیچ چیز به طور مطلق قطعی نیست.لازم به ذکر است بگوییم استرس حتما و فقط مربوط به رویدادهای منفی نیست بلکه می تواند مربوط به هر موقعیتی باشد که با تغییر همراه است.

هدف از مطرح کردن استرس های مهم این است که در این مواقع استرس زا از نوع واکنشمان نترسیم و تعجب نکنیم ، هشیار باشیم و به خودمان حق دهیم و تمرین کنیم که در هر شرایطی با خودمان مهربان باشیم و از خود مراقبت کنیم(رجوع:مقاله ی هم وابستگی و مراقبت از خود) و از طرف دیگر آگاهی نسبت به موقعیت های پراسترس به ما کمک می کند ضمن هشیار شدن و شناخت به استرس هایمان برای مدیریت آن دست به کار شویم.

آگاهی نسبت به این موارد و موقعیت ها تعبیرش این نیست که برای خودمان اجازه صادر کنیم مدت زیادی در استرس بمانیم.آگاهی علاوه بر اینکه محرکی برای عملکرد است به ما یاری می رساند با خود صادق باشیم و انصاف را به کارببریم.

6 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *