تاثیر کنترل اعتیادگونه بر رابطه عاطفی

تاثیر کنترل اعتیادگونه بر رابطه عاطفی

تاثیر کنترل اعتیادگونه بر رابطه عاطفی

  • آیا باید همیشه همه چیز در رابطه مطابق میل و خواسته‌ی شریک عاطفی شما باشد وگرنه بسیار ناراحت خواهد شد؟
  • آیا در رابطه عاطفی تان در ترس همیشگی از اینکه مبادا کاری کنید که شریک عاطفی تان را مکدر یا عصبانی کنید، زندگی می‌کنید؟ به عبارتی آیا باید همیشه کارها را به روش او انجام بدهید وگرنه دلخور خواهد شد؟
  • آیا احساس می‌کنید که شریک عاطفی تان مدام از شما انتقاد کرده و محاکمه تان می‌کند؟

 آیا این احساس را دارید که او مدام شما را زیر نظر دارد؟

اگر به هر یک از سوالات بالا پاسخ مثبت دادید، این امکان وجود دارد که درگیر یک  (معتاد به کنترل دیگران) باشید.

در این مقاله قصد داریم به تاثیر کنترل کردن اعتیادگونه بر رابطه عاطفی بپردازیم.

سرفصل ها:

اعتیاد به کنترل با رابطه‌ی ما چه می‌کند

بیشتر انسان ها مایل اند کنترل زندگی شان را به دست داشته باشند و هنگامی که اوضاع از کنترل آنها خارج می‌شود احساس خوبی ندارند اما تفاوت در اینجاست که معتادان به کنترل لازم دارند، کنترل همه چیز با آنها باشد و هر کاری خواهند کرد تا مبادا احساس کنند چیزی تحت تسلط و کنترل آنها نیست. این الگوی خاص، مشکلات جدی خاصی را درروابط سبب  می‌شود که به قرار زیر می‌باشد:

  • معتادان به کنترل از لحاظ احساسی بسته اند و به سادگی احساسات آسیب پذیری و عواطف خود را بروز نمی‌دهند.
  • معتادان به کنترل از این که بپذیرند که به شما نیاز دارند، خوششان نمی‌آید.

 

اعتیاد به کنترل با رابطه‌ی ما چه می‌کند

  • معتادان به کنترل آنقدر به شما احتیاج دارند که می‌خواهند تمامی وقت شما را در کنترل خود داشته باشند. از این رو حس مالکیت زیادی بر شما دارند و در ضمن بسیار نیز حسود هستند.
  • معتادان به کنترل به راحتی از دست شما و دیگران ناراحت می‌شوند و هر گاه چیزی مطابق میل آنها نباشد و یا احساس کنند بر اوضاع و امور کنترل کافی ندارند، می‌رنجند و یا عصبانی می‌شوند.
  • معتادان به کنترل می‌توانند نسبت به عادات زندگی، امور روزمره، کار و… وسواسی باشند. بنابراین زندگی با آنها می‌تواند بسیار مشکل و دشوار باشد.
  • معتادان به کنترل سعی در کنترل انتخاب ها و عادت های اطرافیان خود دارند. همکاران، دوستان، بچه ها و شما.
  • معتادان به کنترل از اینکه کسی به آنها بگوید چه کار کنند، اصلاً خوششان نمی‌آید چرا که احساس می‌کنند دیگر کنترل در دست آنها نیست.
  • معتادان به کنترل به سختی می‌توانند بعد از کار و یا آخر هفته ها و در تعطیلات استراحت کنند و کمی بیاسایند. این امکان وجود دارد که معتاد به کارشان باشند.
  • معتادان به کنترل ممکن است بسیار بی صبر، عجول و کم طاقت بوده در نتیجه بسیار تحریک پذیر باشند.

افرادی که در کودکی توسط بزرگترها و یا اوضاع و شرایط کنترل می‌شده اند و این کنترل موجبات ضعف آنها را سبب شده است، ممکن است این تصمیم ناخودآگاه را گرفته باشند که هرگز در بزرگی اجازه ندهند کنترل چیزی از دستشان خارج شود.

 

 

  • چرا به فرد معتاد به کنترل جذب می‌شویم

در زیر برخی از دلایلی آورده شده است که چرا ممکن است یک (معتاد به کنترل) را به زندگی و رابطه‌ی خود جذب کنید:

  • در کودکی مادر و یا پدری فوق العاده (کنترل گر) داشته اید و در نتیجه بین (عشق) و (کنترل) تداعی معانی دارید.
  • شما خود مقادیری احساس ضعف دارید و این اعتیاد شریک عاطفی تان به کنترل شما و دیگران را با (قدرت) و (هدفمندی) او اشتباه می‌گیرید.
  • شما یک قربانی هستید و به دنبال کسی می‌گردید که به شما بگوید چه کار بکنید و مسئولیت زندگی تان را برایتان به عهده بگیرد.
  • در کودکی از لحاظ جسمانی، جنسی و یا کلامی مورد اذیت و آزار قرار گرفته اید و تنها راه میسر برای ارتباط با دیگران را در این می‌بینید که دیگران شما را کنترل کنند و شما از آنها بهراسید؛ چرا که این همان وضعیتی است که کودکی خود را در آن سپری کردید و اصولاً راه دیگری سراغ ندارید.
  • شما خود یک معتاد به کنترل هستید و آیینه‌ی تمام نمایی از خود را به سمت خود جذب کرده اید.

اگر درگیر رابطه با یک معتاد به کنترل هستید، خود را فریب ندهید. چنان چه این ضعف، درمان نشده رها شود، اوضاع فقط با گذشت زمان بدتر و بدتر خواهد شد. شریک عاطفی تان باید بر مشکل خود صحه بگذارد و در جهت اصلاح و بهبود ان اقدامی صورت دهد. در غیر این صورت این شمایید که باید در رابطه تان با او تجدید نظر کنید و در صورت تجدید نظر نکردن و ناتوانی در رهایی این رابطه، این شما هستید که مشکل دارید و لازم است درونی آنها را حل کنید.

 

چرا به فرد معتاد به کنترل جذب می‌شویم

نتیجه:

در قسمت اول مقاله به این موضوع پرداختیم که افراد معتاد به کنترل چه ویژگی هایی دارند و چگونه این نقص اعتیاد به کنترل می‌تواند رابطه را تخریب کند.

در قسمت دوم موضوعی که چرا به این افراد جذب می‌شوید را، ریشه یابی کردیم.

به عبارتی اگر درگیر همچین رابطه ای هستید و توان رهایی از آن را ندارید حتما دلایل جذب شدن و درگیر شدن را در خود ریشه یابی کنید و نسبت به انها آگاه شوید و این آگاهی و شناخت را در روابط عاطفی خود به کار گیرید تا از این مورد و تخریباتش در امان بمانید و بتوانید یک رابطه‌ی سالم و متعادل را تجربه کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید که اگر جذب این افراد شدید شاید خود دچار این اعتیاد به کنترل هستید اما نمی‌دانید یا در انکار هستید. این را بدانید که اولین گام برای حل هر مسئله ای، پذیرش و نداشتن انکار است.

53 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *