تضادهای درونی کدامند

تضادهای درونی کدامند؟

منشأ گم گشتگی های ما چیست؟
دلیل بروز ناراحتی ها و مشکلات در زندگی ما چه عواملی هستند؟
آیا مشکلات را دیگران برایمان به وجود می آورند و یا اینکه خودمان مقصر به وجود آوردن مشکلات هستیم؟
و…..

در دنیای پیچیده ی امروز تضادها، دو به شک بودن ها و سر درگمی ها مشهود است و خواه یا ناخواه در ما مشکلاتی را به وجود آورده است زیرا ما به طور مداوم در حال انتخاب کردن و تصمیم گرفتن هستیم و همه ی این موارد خود به خود تضادهایی کوچک و بزرگ، سطحی و عمیق پدید می آورند. حتی امروزه تکنولوژی و پیشرفت سریع تمدن و فرهنگ در هر حیطه ای ارزش های متضاد را برایمان نمایان می کند و ما را در معرض چالش قرار می دهد. در واقع قصد داریم بگوییم به دلیل اینکه ما مداوم در معرض تصمیم و انتخاب هستیم همیشه تضادهایی را که وجود دارند، احساس و تجربه می کنیم اما در این مقاله قصد داریم شما را با تضادها و فشارهایی که به علت بروز آنها استرس و فشارهای شدید، خشونت و رفتارهای متضاد و چندگانه در دوران کودکی است آشنا کنیم که این تضادها را، تضادهای اساسی می نامیم.

 

سرفصل ها:

چرا شناسایی و کشف تضادهایمان کاری سخت و پیچیده است

انواع تضادهای درونی کدامند

چرا براساس تضادهایمان عمل می کنیم

چرا شناسایی و کشف تضادهایمان کاری سخت و پیچیده است؟

شناسایی و کشف تضادها به شکل واضح و منسجم برای ما کمی سخت خواهد بود و این پروسه چندین دلیل اصلی دارد؛
اول اینکه، خود شما از این تضادها بی خبر هستید و فقط و فقط آثار آنها را بر روی خود مشاهده و تجربه می کنیم، در واقع دستیابی به فشار و تضاد گاهی سخت و پیچیده است که مستلزم خودشناسی بیشتر و کشف خویشتن است. دوم اینکه همه ی ما مقاومت ها و انکارهایی را در پذیرش خویشتن در ابعاد گوناگون داریم زیرا از مواجه و رویارویی با خودمان و تضادهایمان می ترسیم بنابراین دست از پذیرش آنها برمی داریم و به انکار می پردازیم.

 

چرا شناسایی و کشف تضادهایمان کاری سخت و پیچیده است

 

انواع تضادهای درونی کدامند؟

تضادها را به طور کلی می توان به دو دسته تقسیم کرد، تضادهایی که ساده و سطحی هستند و حتی ما برای انتخاب کوچکترین موارد در زندگی با آنها دست و پنجه نرم می کنیم و تضادهایی که عمیق هستند و باعث بروز تغییرات و مشکلات عمیق تر درونی در عمق وجود ما می شوند، در واقع یکی از تفاوت های اساسی بین این تضادها شدت و ضعف آنها است اینکه تضادهای دسته اول، سطحی هستند و احساسات پیچیده ی درماندگی و ضعف، عجز، رنج و ترس کمتری را برای شما پدید می آورند ولی تضادهای دسته دوم بسیار پیچیده و سنگین هستند و احساس عجز و درماندگی را برای شما پدید می آورند.

تضادها یکی از مقوله های اساسی هستند که منجر به ایجاد حس گم گشتگی در ما می شوند زیرا تضادها قدرت آزادی عمل، انتخاب و اختیار را از ما می گیرند و باعث ایجاد حس گم گشتگی می شوند به گونه ای که ما از خودمان و اینکه بتوانیم مطابق میل خود واقعی مان عمل کنیم و انتخاب ها و تصمیم های قاطعانه بگیریم، دوری میکنیم مثل انسانی که از رنج کشیدن بیزار است اما همیشه در روابط انتخاب ها به شکل ناخودآگاه به گونه ای رفتار می کند که رنجش بیشتری را متحمل میشود. در واقع تضادهای اساسی که در عمق وجود ما هستند به صورت ناخودآگاه ما را به چالش و مقابله بیشتر با رنج ها می کشاند زیرا ما مطابق خود واقعی و تمایلات قبلی خویشتن عمل نکرده ایم و ناخودآگاه به مقابله ی بیشتر رنج ها و ترس ها، کمبود و تضادهای درونی خود پرداخته ایم.

 

چرا براساس تضادهایمان عمل می کنیم؟

دو دلیل اساسی برای اینکه ما متضاد با خود واقعی و تمایلات خود عمل می کنیم وجود دارد، در درجه اول این عملکرد به دلیل احتیاج و نیاز مبرم ما به جلب توجه دیگران است، اینکه همیشه حمایت، محبت و علاقه دیگران را جلب کنیم. دلیل دوم هم همانطور که ذکر کردیم عطش ناخودآگاه ما برای تسلط، بهره کشی و سودجویی از دیگران است. این سوال همیشه در ذهن بسیاری از ما می چرخد که آیا ما مشکلات را به وجود می آوریم یا مشکلات خود به خود به وجود می آیند.
پاسخ این سوال این است که؛ در بسیاری از مواقع مشکلات، توسط خود ما به وجود می آیند زیرا این خود ما هستیم که دیواره های مشکل را پدید می آوریم و این ساختار ذهن خود ماست که مشکلات را پدید می آورد زیرا خودمان هستیم که انتخاب می کنیم چگونه بر اساس تضادها عمل می کنیم و مشکلات بیرونی را پدید می آوریم و بیشتر از پیش در چرخه ی رنج می افتیم.

 

چرا براساس تضادهایمان عمل می کنیم

 

نتیجه:
به طور کلی در می یابیم تضادها اگر به صورت معمولی و مختصر باشند گاهی حتی حین تصمیم گیری در انتخاب های ما حل می شوند و با خودشناسی رفع می شوند اما به طور کلی تضادهایی که اساسی تر و پیچیده تر هستند ،رنج، ترسو احساسات منفی را به ما منتقلمی کنند و پس از سالها روانکاوی یا خودشناسی در ابعاد عمیق تر و وسیع تر رفع می شوند و شخصیت ما را به سوی یکپارچگی و هماهنگی بیشتر با خود سوق می دهد.

6 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *