پاسخ به پنج سوال پرتکرار در رابطه‌ عاطفی

پاسخ به پنج سوال پرتکرار در رابطه‌ عاطفی

  • سلام آقای قورچیان

سلام احوال شما

  • مچکرم ممنون
  • یکسری سوال پرتکرار ما داریم در مورد روابط عاطفی…

آها

  • خیلی خوش حال می‌شوم اگر بتوانیم بررسیشون بکنیم…

خیلی عالیه حتما…

  • کلا اول از همه شروع یک رابطه‌ عاطفی چگونه است یعنی چطور می‌توانیم یک رابطه عاطفی خوب را شروع کنیم؟

رابطه‌ عاطفی خوب از رابطه خودت با خودت شروع می‌شود، چرا دارم این حرف و بهتون می‌زنم؟ بخاطر اینکه اگر شما در یک رابطه ای باشید که تو اون رابطه از 100 بهش 100 بدید و بدون نقص و پرفکت باشه…

بزارید اینجوری بگم، پرفکت ترین رابطه ای که تودنیا می‌شناسید چیه؟ چطوری می‌تواند باشه؟ آیا می‌رسد روزی که اون آدم و از دست بدیم؟ بله صد در صد مرگ یه روزی اون و از ما می‌گیرد، یا ما خودمون جونمون و از دست میدیم یا اون…

اینجا دوباره من می‌مانم و خودم، خودم با خودم تنها می‌شوم، من فکر می‌کنم اکثر آدم های دنیا، با شناختی که از آدم ها پیدا کردم اینه که یه تفکری تو ذهنشون هست، اینه که یه آدمی و به دست بیارن که هیچوقت از دستش ندن اولین اشتباهی که خیلی از آدم ها می‌کنند. یعنی برای فرار از تنهایی خودشون وارد یک رابطه عاطفی می‌شوند، تمام این روابط که برای فرار از تنهایی بوده، روابط سمی خواهد شد. چرا؟ چون هیچوقت نفر مقابل ما نمیتونه اون فضایی که ما تو تنهایی بهش نیاز داریم و میتونه خلأ تنهایی مارو پر کنه و و چیری که کار ما هست و برای ما انجام بده و اونو پر بکنه پس یک نتیجه خیلی خوب می‌خواهم بگیرم امیدوارم که تونسته باشم خوب توضیح بدم. نتیجه: رابطه عاطفی خیلی خوب از رابطه عاطفی خیلی خوبه تو با خودت شروع می‌شود.

تو فضا ها و لحظاتی که تنها هستی، تو لحظاتی که سینگل هستی، چه احساسی نسبت به خودت داری؟ هرچقدر اینجا تو بهتر باشی من می‌توانم به تو بگم که رابطه ای که واردش می‌شوی سمی خواهد بود یا سمی نخواهد بود. اینجا حالت بد و پر از نیازی، پر از حسرتی، پر از عقده ای، پر از آرزو، برای به دست آوردن آدم ها هستی بهت قول می‌دهم رابطه ای که به دست می‌آوری تورو ازبالا می‌کشد پنجاه لول می‌برد پایین تر و تو همیشه تو این رابطه لنگون لنگون خواهی بود.

 

کلا اول از همه شروع یک رابطه‌ عاطفی چگونه است یعنی چطور می‌توانیم یک رابطه عاطفی خوب را شروع کنیم

  • یک رابطه موفق چجور رابطه ای هست؟ یعنی ما از کجا بفهمیم الان رابطه ای که داریم یه رابطه خوبیه و یک رابطه ای هست که تاکسیک نیست… رابطه خوب چه رابطه ای هست؟

رابطه خوب رابطه ای هست که من و به خودم نزدیک تر می‌کند رابطه ای که احساس من و نسبت به خودم بهتر بکنه رابطه خوب رابطه ای هست که وقتی من تو اون رابطه قرار م‌گیرم بتونم به بهترین خودم تبدیل بشم اگر این ویژگیی ها رو نداره صد در صد این رابطه سمی هست من باید احساس خوبی تو اون رابطه داشته باشم، بله رابطه چالش و جنگ، بالا و پایین دارد، بله رابطه تضاد های مارو به خودمون بیشتر نشون می‌دهد اما اگر میزان این تضاد ها و احساس های بد، میزان این حال بدی که تو رابطه دارید از لحظات خوبی که دارید بیشتر هست، این رابطه مشکل دارد و این رابطه بیمار است و یک رابطه موفق نیست.

بله رابطه موفق یک رابطه ای است که احساسات خوب و بد توش تجربه می‌کنی، صد در صد اصلا اگر یک رابطه اینجوری نباشه یک نفرتون اضافه هست، نمیتونیم بگیم رابطه خوب رابطه ای هست که من همیشه توش احساس خوبی دارم اما اگر احساس بد زیادی وتو یک رابطه دارید تجربه می‌کنید این رابطه مریض هست، حالا این مریضی هم بستگی به شما داره هم به طرف مقابلتون.

  • آقای قورچیان راز داشتن یک رابطه موفق چیست؟ مثلا اون نکته کلیدی و فوق العاده ای که باهاش می‌توانیم یک رابطه موفق داشته باشیم چیه؟

چقدر فردیت داری تو رابطه؟ چقدر خودتون فردیت دارید؟ چقد تونستید خویشتن حقیقی خودتون و بشناسید؟ چقدر تونستید با سلفتون زندگی بکنید؟ چقدر سلف محور زندگی می‌کنید؟ هر چقدر سلف شما بزرگ تر باشد رابطه موفقی که به دست می‌آورید احتمالش بیشتر هست و موندن تو اون رابطه هم احتمالش بیشتر هست، یعنی بلند مدت شدن اون رابطه هم احتمالش بیشتر است.

اما اگر آدمی هستید که یک سلف خیلی کوچیکی دارید، ایگو خیلی بزرگی دارید، یعنی من خیلی بزرگی دارید، و خویشتن واحد خیلی کوچک دارید، من بهتون پیشنهاد می‌کنم که وارد رابطه نشید سعی کنید که اول یک سلف خیلی بزرگی بسازید و عزت نفس کافی به دست بیارید اعتماد به نفس کافی و سالم به دست بیارید، نه کاذب، به دست بیارید بعد وارد رابطه بشید.

بعضی موقع ها رابطه دقیقا مثل این می‌ماند که با یک آدم حرفه ای وارد رینگ بکس بشید، می‌توانید؟ نه… اگر آماتور باشی وارد رینگ بکس بشی چونت می‌شکند، هزار جات می‌شکند و با هزار تا آسیب جدی از اون رابطه بیرون خواهی آمد، پس سعی کنید که اصول و فنون رابطه، اصول و قنون ارتباطات رو یاد بگیرید.

فکر نکنید که خیلی زرنگید فکر نکنید که سر از همه چیز در می‌آورید. یک باور احمقانه ای که تو دنیا وجود دارد این هست که عشق همه چیز و درست می‌کند و من بهتون می‌توانم قول بدم میلیون ها نفر انسانی هستند که با عشق وارد یک رابطه شدند و یک پا و یک دستشون و از دست دادند. و امروز شاید نتوانند اصلا حرکت بکنند، بخاطر اینکه خیلی زخم خوردند تو اون رابطه.

  • ممنون از توضیح فوق العاده خوبتون

 

آقای قورچیان راز داشتن یک رابطه موفق چیست؟ مثلا اون نکته کلیدی و فوق العاده ای که باهاش می‌توانیم یک رابطه موفق داشته باشیم چیه

  • آقای قورچیان طرفین یا اون پارتنر هایی که تو رابطه هستند چه ویژگی هایی باید داشته باشند که یک رابطه سالم و تشکیل بدهند؟

فکر می‌کنم اولین ویژگی یک انسان در رابطه این هست که آستانه تحمل دارد، اون زیاد باشه بتونه با خودش روبه رو بشه من فکر می‌کنم مهم ترین ویژگی… اگر از من بپرسید مهم ترین ویژگی یک نفری که می‌خواهد وارد رابطه بشه چیه؟ اینه که بگم بتونه با خودش روبه رو بشه چرا؟ چون وقتی ما وارد رابطه می‌شویم دقیقا روبه رو یک آیینه قرار می‌گیریم و 24 ساعت در حال مشاهده کی هستیم؟ خودمان هستیم، هی خودمون و می‌بینیم طرف مقابل هی داره خود مارو بهمون نشون می‌دهد قدرت های مارو، ضعف های مار، من یک جمله ای داشتم خیلی سال پیش شیر می‌کردم و تو اینستاگرام خیلی هم بلد شده بود.

دقیقا این جمله بود که می‌گفتم یک باوری ما ایرانی ها داریم می‌گویند تا زیر یک سقف نری نمیتونی بشناسیش… ولی این جمله غلطه، تا زیر یک سقف نری خودت و نمیتونی بشناسی، زیر یک سقف که میری تازه میبینی چقدر ضعف و کمبود و زحم و دل تنگی داری و چقدر احساسات بد داری، چقدر احساست خوب داری، چقدر توانایی و نقطه قوت داری، تا زیر یک سقف نری نمیتونی خودت و بشناسی زیر یک سقف خیلی چیز هارو مشخص می‌کند بله رابطه خوب و اینطوری ما می‌توانیم بفهمیم که رابطه خوب شکل می‌گیرد یا نه چقدر می‌توانی با خودت روبه رو بشی هر چقدر قدرت روبه رو شدن با خودت بیشتر باشه بیشتر بتونی ضعف ها و نقاط قوت خودت و بپذیری و بیشتر بتونی به خودت اتکا بکنی التکای درونیت بیشتر باشه، بهت قول می‌دهم که از اون طرف رابطت هم رابطه بهتری خواهد شد.

  • چرا بعضی از آدم ها کلا نمیتونن یک رابطه موفق داشته باشن یعنی طرف می‌گوید من اعتماد به نفس دارم، من درآمد خوب دارم، من همه چی دارم ولی کلان نمیتونم وارد یک رابطه خوب بشم یا من آسیب می‌زنم یا دارم آسیب می‌بینم چرا یه سری افراد نمیتونن رابطه خوبی داشته باشند؟

بالاخره وارد رابطه جدید شدن همراه با چالش ها و رنج های جدید هست.

ما الان تو دنیایی هستیم که آدم ها از رنج کشیدن کلا فرار می‌کنند یعنی نمیخواهند رنج چیزی و بکشن طرف نمیخواد غذا پختن یاد بگیره خیلی از آدم ها هستند که غذا پختن بلد نیستن، خیلی از آدم ها هستن که حتی شیو کردن صورت خودشون هم به ماشین های اصلاح واگذار می‌کنند، خیلی از آدم ها هستند که می‌توانند تا محل کارشون پیاده برن ولی این زحمت و به خودشون نمیدهند که پیاده بروند، سریع خودشون و می‌خواهند به محل کار برسانند بالاخره این چیز هایی که به وجود اومده وسایل راحتی و آسایشی که امروز تو قرن 21 ام تو سال 2023 که الان من دارم این ویدیو را براتون رکورد می‌کنم به وجود اومده باعث شده که آدم ها رنج نکشند، قدیم آدم ها می‌رفتند پای درخت گردویی گیلاسی میوه می‌چیدند می‌آوردند خشک می‌کردند برای زمستون نگه می‌داشتند کلی رنج می‌کشیدند تا خورد و خوراکشان مهیا باشد، آب می‌آوردند آتیش درست می‌کردند آب و گرم میکردند تا استحمام کنند، ما خیلیی راحت میرویم داخل جکوزی، خیلی راحت شیر آب گرم و باز می‌کنیم و رنجی بابتش نمی‌کشیم فقط هزینشو داریم پرداخت می‌کنیم اونم یه هزینه خیلی ناچیز هست.

انقدر دنیا پر از راحتی شده و ما انقدر راحتی می‌خواهیم که دیگه برای به وجود اومدن یک رابطه خوب نمیخواهیم وقت بزاریم و این واقعا وقت گذاشتنیه اینطوری نیست که یک رابطه خوب به وجود بیاد، رابطه خوب ساختنی هست، یعنی بزرگ ترین چیزی که من دارم یاد می‌دهم و آموزش می‌دهم اینه که رابطه خوبی وجود نخواهد داشت، رابطه خوب به وجود خواهد آمد… یعنی شما اگر با بهترین آم دنیا هم کانکت بشید اصول و فنون رابطه را بلد نباشد به این رابطه زمان ندهید شما دوتا به هیچ عنوان با هم دیگه پارتنر نخواهید شد، به هیچ عنوان به این رابطه های مسخره و مزخرفی که تو این روزها به وجود می‌آید و یک روزه و دو روزه یک هفتگی و دوهفتگی ملت عاشق هم می‌شوند، به این چیزا توجه نکنید خواننده های پاپ هم براش می‌خونند و شعر های مختلفی وجود دارد، اینا همه در سطح توهمه رابطه خوب ساختنی هست بین یک سال تا پنج سال طول می‌کشد تا ساخته بشود، اگر شما خیلی حرفه ای باشید به نظر من کمه  کم، کمه کمش 2 تا 3 سال اگرم حرفه ای نباشید تا 5 سال طول می‌کشد که یک رابطه خوب بین شما و طرف مقابلتون شکل بگیرد.

 

چرا بعضی از آدم ها کلا نمیتونن یک رابطه موفق داشته باشن یعنی طرف می‌گوید من اعتماد به نفس دارم، من درآمد خوب دارم، من همه چی دارم ولی کلان نمیتونم وارد یک رابطه خوب بشم یا من آسیب می‌زنم یا دارم آسیب می‌بینم چرا یه سری افراد نمیتونن رابطه خوبی داشته باشند

من یک سوالی ازتون دارم تو 5 سال گذشته چقدر شناخت در مورد خودتون به دست آوردید یکی ممکن است بگوید من خیلی… اگه تو بگی من خیلی شناخت در مورد خودم به دست آورده باشم یعنی از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و خیلی موارد دیگر تو باید خیلی رشد کرده باشی پس اگر می‌گویی خیلی، باید خیلی هم تو زندگیت مشهود باشد.

تحقیقی که انجام شده اکثر مردم دنیا در مدت 5 سال بیشتر از 10 دصد نتوانستد به شناخت خودشان برسند حالا فرض کنید که شما تو یک رابطه عاطفی وارد می‌شوید طرف مقابل ناشنخات با کلی ماسک با کلی باورهای غلط شماهم با ماسک و باورهای غلط وارد رابطه می‌شوید دوتا چبزی را دارید به نمایش می‌گزارید که اصلا وجود خارجی ندارد، چقدر طول می‌کشد که طرف مقابلت و بشناسی، چقدر طول می‌کشد بتوانی با بدی و خوبیش کنار بیای حالا با بدی ها و خوبی های این آدم کنار اومدی چقدر طول میکشد که بتوانی با این آدم تعامل برقرار کنی تعامل برای خواسته هایت، نیازهایت، برای احساس هایت چقدر طول می‌کشد این ها زمان زیادی می‌خواهد و اگر شما نگاه می‌کنید که تو مدت کوتاهی یه آدمی دم از عشق و رابطه خوب می‌زند و هی می‌گوید وای من یه رابطه خوب به دست آوردم، همه یک دروغ بزرگ هست، رابطه خوب و تازه می‌توانید بعد 18 ماه 2 سال 3 سال، توضیح بدهید درباره اش که من و فلان آدم یه رابطه خوب داریم یا رابطه خوب نداریم این چیزی هست که در مورد رابطه من، هم تجربه کردم، هم خوندم و هم دیدم.

104 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *