کوچینگ و رهبری

کوچینگ و رهبری

✨یک رهبر می تواند مربی یا کوچ باشد؟

✨در صورت به کار گرفتن اصول کوچینگ، رهبری در چه سطحی قرار می گیرد؟

✨راهبری  و کوچینگ چه ارتباطی با هم دارند؟

و….

مباحث کوچینگ و رهبری دو موضوع گسترده هستند که وقتی وارد این حیطه می شویم در می یابیم که این دو با هم ارتباط دارند و سوالاتی پیش می آید.

در این مقاله قصد داریم به موضوع کوچینگ و رهبری بپردازیم.

 

سرفصل ها:

 

💢ارتباط میان کوچینگ و رهبری

یکی از مهم ترین نقش هایی که مدیران می بایست در سازمان ایفا کنند، نقش راهبری است چرا که بینش و بصیرت رهبران است که می تواند سرنوشت سازمان ها را در دنیای رقابت امروز رقم بزند.

در طی سالیان گذشته فرض بر این بود که سازمان های بزرگ و موفق در رأس خود رهبرانی بزرگ و کاریزماتیک دارند ولی تحقیقات انجام شده این فرض را تأیید ننمود.

لازمه ی آرمانی شدن، داشتن رهبریکبیر فرهمند و آرمان گرا نمی باشد. رهبران شرکت های با عملکرد برتر، از رهبرانی که اصطلاحاً به آنها رهبران سطح پنجم گفته می شود، می باشند. رهبر سطح پنجم فقط انسانی فروتن و متواضع نیست بلکه فردی با اراده کاری تزلزل ناپذیر است.

اراده ای تقریباً خویشتن دارانه برای هر آنچه که برای ایجاد شرکتی بزرگ و پاینده لازم است.

Click here to preview your posts with PRO themes ››

تحقیقات حاکی از آن می باشد که رهبری یک سازمان با عملکرد برتر می داند که سازمان را کجا می خواهد ببرد و اطمینان دارد که همه ی کارکنان جهت حرکت سازمان را درک می کنند و آشکارا در کمک به سازمان در راستای حرکت به سوی اهداف درگیر و فعال هستند.

علاوه بر کارهایی که رهبران در سازمان های با عملکرد برتر، جهت تعریف مأموریت انجام می دهند، مجموعه رفتارهایی بر آنها حاکم است که همواره زمینه ساز و تقویت کننده عملکرد برتر در سازمان  است.

 

کوچینگ سازمانی چیست

 

حفظ و تقویت روابط مبتنی بر اعتماد به کارکنان در کلیه سطوح، بهره گیری از توانایی های خود و دیگران، ایجاد یک رهبری قوی مؤثر و اثربخش، فراهم سازی فرصت آزمایش و اشتباه کردن، تحریک کارکنان جهت انجام کارهای خارق العاده، کوچینگو تسهیل گری، تشویق، تغییر و بهبود در سازمان، تیم مدیریتی متنوع ولی در عین حال مکمل، سپردن مسئولیت نتایج به افراد و قاطعیت درباره ی عملکردهای ضعیف و دارا بودن یک جهت گیری بلند مدت از جمله ویژگی های رفتاری رهبران در سازمان های با عملکرد برتر می باشد.

 

ارتباط میان کوچینگ و رهبری

 

💢اصول کوچینگ و رهبری

حداقل ۴ اصل کوچینگ وجود دارد که رهبران آن را قبول دارند.

این ۴ اصل عبارتند از؛

۱.کوچ باید معتقد باشد که او چیزهای با اهمیتی برای ارائه به افراد دارد

همه روی این مطلب توافق دارند که کوچ  باید برای مدیران خود یک الگو باشد و کمک کند تا شاگردان کارهای صحیح را انجام بدهند.

۲.کمک به توسعه اهدافی که به عنوان یک ضرورت، برای تسهیل رشد شاگردان رتبه بندی شده است.

۳.کوچ باید به مطالبی گوش دهد که شاگردان می خواهند در مورد آن صحبت کنند.

۴.کوچ  باید کارهایی را انجام دهد که می تواند موجب افزایش اعتماد شاگردان شود.

 

Click here to preview your posts with PRO themes ››

✨رهبرانی که در ۵ اصل زیر در حد بالایی قرار دارند، موافق اصول کوچینگ هستند

 

  • اعتقاد

کوچ هایی که اعتقاد بالایی دارند، رشد اشخاص دیگر را تسهیل می کنند، آنان از موفقیت  دیگران، به ویژه افرادی که با آنها رابطه دارند، احساس رضایت می کنند.

 

  • تنظیم کننده

 

کوچ هایی که در زمینه ی تنظیم کنندگی قوی هستند شرایط را برای موفقیت  دیگران فراهم می سازند.

آنان می توانند تجربه رشد را برای دیگران از طریق کمک به آنها در تهیه مواد و تجهیزاتی که آنان نیاز دارند یا تشکیل تیم با افرادی که استعداد لازم را دارند، طراحی کنند.

 

  • اعتماد به نفس

کوچ هایی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند در دانستن این که آنها چیزهایی برای ارائه به شاگردان دارند دارای یک نیروی درونی هستند و می توانند به آنها کمک کنند تا کارهای صحیح را انجام دهند و همچنین می تواند برای آنها یک الگو باشد.

 

  • توسعه دهنده

توسعه دهنده نه تنها می داند که ایجاد رابطه با یک فرد برای رشد او ضروری است بلکه در واقع از کمک به رشد افراد، احساس رضایت و بر ایجاد رابطه با دیگران پافشاری می کند.

 

اصول کوچینگ و رهبری

  • روابط

کوچ هایی که در این زمینه در حد بالایی قرار دارند در انجام کارها با شاگردان خود دقت کافی دارند.در بالاترین حد روابط، کوچ اطمینان و خطر را با شاگردان خود تقسیم می کند و اینجاست که اعتماد رشد می کند.

مربیانی که به ویژه در این زمینه ها مستعد هستند نه تنها بر اساس این اصول عمل می کنند بلکه آنها از بیان استعداد خود لذت می برند.مطابق با تحقیقات گالوپ، کوچ می تواند در محیط های کاری، شرایطی را فراهم کند که به سودآوری، بقا، درآمد و رضایت منجر شود.

Click here to preview your posts with PRO themes ››

رهبر به عنوان یک کوچ به معنی یک متخصص سلطه جو نیست ،کسی که کارش آموزش افراد برای تصحیح چشم اندازشان از واقعیت است.رهبر به عنوان کوچ، فردی است که به تمام افراد کمک می کند تا در تلاش مستمر برای کسب چشم اندازهای عمیق تر و واضح تر از واقعیت جاری درگیر شوند و سهم مؤثری را به عهده بگیرند.

کار اصلی رهبر به عنوان کوچ، کمک به افراد در جهت ساختاردهی مجدد به نگاهشان نسبت به واقعیت است، تا جایی که فراتر از شرایط و وقایع، علل نهفته مسائل را درک کنند.

 

نتیجه:

پس یکی از مهم ترین نقش هایی که لازم است در سازمان ها ایفا شود، نقش رهبری  است و رهبرانی، در سطح بالا قرار می گیرند که از کوچینگ به عنوان روشی در کار خود بهره بگیرند.

به عبارتی رهبران در سطح بالا می دانند که سازمان و افراد را به کدام سمت می خواهند ببرند و به سازمان در راستای حرکت به سوی اهداف کمک می کنند.

کوچینگ و رهبری دارای اصولی است یعنی راهبرانی که کوچینگ را به کار می برند، اصولی را قبول می کنند و در رعایت این اصول در حد بالا قرار دارند، که این اصول عبارتند از؛

  • اعتقاد داشتن؛ رشد اشخاص دیگر را تسهیل می کنند
  •  تنظیم کننده بودن؛ شرایط را برای موفقیت دیگران فراهم می سازند.
  • اعتماد به نفس بالا؛ به شکلی که بتوانند الگو باشند.
  • توسعه دهنده؛ از کمک به رشد افراد، احساس رضایت می کنند.
  • و رابط بودن.

96 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *