کوچینگ سازمانی چیست

کوچینگ سازمانی چیست ؟

وقتی به طور موشکافانه و دقیق به حیطه ی موضوعی کوچینگ وارد می شویم در می یابیم که مبحث کوچینگ شاخه های متعدد و انواع دارد ،یکی از انواع کوچینگ (مربیگری) ،کوچینگ سازمانی است.در این مقاله قصد داریم به تعریف کوچینگ سازمانی بپردازیم.

تعریف کوچینگ سازمانی

صاحب نظران و متخصصان کوچینگ تعاریف گوناگونی از کوچینگ ارائه کرده اند که علی رغم تفاوت ظاهری همه ی آنها مفهوم کوچینگ را در قالب جملاتی خاص بیان کرده اند.

مطالعه تعاریف گوناگونی که ارائه شده است به درک ما از اینفرآیند کمک می کند.

تعاریف بعضی از آنها به شرح زیر است:

جان وایتمور یکی از برجسته ترین متخصصان کوچینگ و کسی که سالها به این کار اشتغال داشته و دارد کوچینگ را این طور تعریف می کند:(گشودن قفل استعداد فرد برای به حداکثر رساندن عملکرد او).

فیلیپ روزینسکی صاحب نظر در کوچینگ می گوید:کوچینگ یعنی هنر ایجاد تسهیلات در آزاد سازی نیرو و استعداد فرد برای رسیدن به اهداف مهم و با معنی او.

مارشال گلد اسمیت یکی از بزرگان کوچینگ مدیران ارشد این تعریف را ارائه کرده است ،کمک به رهبران تا به تغییر رفتار مثبت و پایدار در خود ،کارکنان و سازمان دست یابند.

بیکن و اسپیر کوچینگ را این طور تعریف می کنند؛یک دیالوگ آگاهانه که هدفش تسهیل در کسب مهارت جدید ،امکان و گزینه های نوین و بصیرت در رهبری افراد و پیشرفت سازمانی است.

آنتونی گرانت نیز این تعریف را ارائه می کند؛یک فرآیند سیستماتیک و مبتنی بر همکاری که نتیجه گرا و متمرکز بر راه حل است که در آن کوچ(مربی) به فراگیر در ارتقا عملکرد ، تجربه ی زندگی ،خودآموزی و رشد شخصی فراگیر کمک می کند.

 

تعریف کوچینگ سازمانی

 

نتیجه:

پس کوچینگ انواع دارد که یکی از آنها کوچینگ سازمانی است.

صاحب نظران و متخصصان کوچینگ تعاریف گوناگونی از کوچینگ داشته اند که آگاهی از این تعاریف به درک ما از اینفرآیند کمک می کند به عبارتی برای قرار گرفتن در این فرآیند و عملی کردن آن لازم است نسبت به این تعاریف شناخت پیدا کنیم.

131 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *