6 راهکار عشق ورزی در رابطه ی عاطفی

6 راهکار عشق ورزی در رابطه ی عاطفی

6 راهکار عشق ورزی در رابطه ی عاطفی

می گفت: (همین که وارد رابطه می شوم از شروع رابطه خوشحالم اما مشکلی که برایم در طی رابطه پیش می آید این است که نمی دانم چگونه عشق بورزم؟، چه اصول یا راهکاری برای عشق ورزیدن در رابطه لازم است؟، چه مواردی را باید بررسی کنم تا بتوانم در یک رابطه عشق ورزیدن را یاد بگیرم؟ و….)
در این مقاله قصد داریم به 6 راهکار جهت عشق ورزیدن در رابطه بپردازیم.

آیا در یک رابطه عشق کافی است

همه ی ما نیاز داریم عشق بورزیم و به ما عشق بورزند، با این حال یافتن و حفظ ارتباط صمیمیانه می تواند یکی از بزرگ ترین چالش های زندگی باشد.

عشق ضروری است اما به طور حتم هر ارتباط عاشقانه ای ارضا کننده و پایدار نخواهد ماند.

همان طور که میزان طلاق بالای پنجاه درصد را نشان می دهد، عشق در رویارویی با اختلافات اصلاح ناپذیر و آزردگی های انباشته شده رنگ می بازد. عشق به تنهایی کافی نیست.

می شود گفت هر کسی ته قلبش درباره ی توانمندی های خود جهت عشق ورزی یا یافتن همسری مناسب، ترس هایی دارد. حتی وقتی همسری مناسب یافته اید، گاهی تردیدهایی درباره ی او و اینکه آیا (همسر مناسبی) هست یا نه، در شما دیده می شود.

برای خلق ارتباطی عالی، شما باید ارتباط برقرار کننده ای ماهر در زبان پیچیده ی قلب شوید. لازم است سواد عاطفی را یاد بگیرید. بیشتر زوج ها هر هفته کمتر از سی دقیقه وقت صرف ابراز صمیمانه ترین احساساتشان می کنند. جای تعجب نیست که ارتباطات تخریب می شود.

آیا شما و همسرتان یا شریک عاطفی تان به راحتی می توانید برای یکدیگر مشخص کنید که به راستی کیستید و چه چیزی می خواهید.

نقاط قوت و ضعف، امیدها و ترس ها، موفقیت ها و شکست ها؟

 

آیا در یک رابطه عشق کافی است

• تکنیک فهرست خصوصیات در رابطه ی عاطفی

فهرستی از خصوصیاتی که دوست دارید همسر دلخواهتان داشته باشد، بنویسید. حالا فهرستتان را مرور کنید. از این خصوصیات، چه تعداد را در خودتان می بینید؟ باید در مورد چه جنبه هایی از توانایی تان برای عشق ورزیدن کار کنید؟ عشق در رابطه یعنی تغییر یا کنترل؟

شما ممکن است انتظارات غیرواقع بینانه ای داشته باشید که باعث نارضایتی شدیدی در ارتباط عاشقانه تان شود. اگر والد یا همسر قبلی تان هر خواسته ای را که داشتید برآورده می کرد، ممکن است توقع داشته باشید همسرتان با معیاری غیرممکن همراه شود.
توقعات تعارض آمیز، منبع بیشتر دعواها و ناخشنودی هاست. کدام یک از توقعات متداول زیر باعث اختلاف شما با همسرتان می شود؟ تو باید:

  • از دوستانم خوشت بیاید و با آنها رفت و آمد کنی.
  •  به خانواده اهمیت بیشتری بدهی تا به کار.
  •  مرا در همه ی فعالیت هایت سهیم کنی.
  •  هرگز کاری نکنی که باعث ناراحتی ام شود.
  •  وزنت را کم کنی و خوش اندام بمانی.
  •  مرا خوشحال کنی.
  •  با من موافق باشی.
  •  پول بیشتری در بیاوری.
  •  بامحبت تر و باملاحظه تر باشی.
  •  هرگز به هیچ کس دیگری توجه نکنی.
  •  وقتی جروبحث می کنیم، تو برای آشتی پیش قدم شوی.

حالا، عبارات بالا را مرور کنید و موارد زیر را در نظر بگیرید:

چقدر توقعاتتان واقع بینانه هستند؟

در جستجوی چه چیزی در همسرتان هستید؟ چه کاری می توانید انجام دهید تا بیشتر آنچه را می خواهید به وجود بیاورید و توقعات کمتری از همسرتان داشته باشید.

هیچ عاشقی نمی تواند با توقعات غیرواقع بینانه یا رویا و خیال پردازی کنار بیاید.

عشق دلیلی نیست که توقعات غیرممکن داشته باشید یا در پی تغییر و کنترل همسرتان باشید. هر جایی که کنترل و توقع باشد، عشق جایی ندارد و در واقع شما دچار هم وابستگی هستید.

البته برخی توقعات مناسب هستند.

به عنوان مثال، اگر شریک عاطفی تان مواد مخدر یا هر نوع ماده ای مصرف می کند، در صورتی که به این موضوع آگاه نشده باشد و تمایل به اصلاح نداشته باشد، پیشینه ای از بی وفایی دارد یا توان تشکیل زندگی ندارد، شما حق دارید که محدودیت های را تعیین کنید.

• تکنیک ده پاسخ به توقعات در رابطه ی عاطفی

ابزاری مفید برای کشف مسائل بیشتر درباره ی توقعات پنهانی تان این است که بگویید: (اگر به راستی مرا دوست داری، پس باید…) سپس ده پاسخ خودتان را بنویسید.

شما می توانید این توقعات را سبک کنید و با استفاده از (خیلی خب می شد اگر…) آنها را به ترجیحاتی تبدیل کنید که مناسب تر هستند. یعنی خواسته هایتان را به واقعیت نزدیک کنید و آنها را به تعادل برسانید.

تاثیر پذیرش بر عشق ورزی در رابطه ی عاطفی

هر چه بیشتر سعی کنید همسرتان را تغییر دهید و ثابت کنید که او اشتباه می کند، بیشتر تلاش خواهد کرد تا ثابت کند شما اشتباه می کنید. هر چه بیشتر در مقابل پذیرش همسرتان همان طور که هست مقاومت کنید، خصوصیات او بیشتر باعث آزردگی تان می شود. در واقع شما در حال یک رابطه ی سالم نیستید بلکه یک جنگ یا مسابقه راه انداخته اید که هر دو طرف میل پیدا می کنند، برنده شوند.

صداقت و صراحت یعنی مشتاق باشید که عمیق ترین احساتتان را انتقال دهید. در میان گذاشتن عقاید، ارزش ها یا باورها تا حدودی آسان می شود. برای اینکه صمیمیت رشد پیدا کند، احساسات مثبت و منفی باید در میان گذاشته شود.

خود آشکارسازی مستلزم پذیرفتن خطر آسیب دیدن است و جرات می خواهد. اما در فضای پذیرش، می توانید به تدریج حساس ترین حیطه های روحتان را آشکار کنید.

صراحت و تمایل جهت شناختن و شناخته شدن از جانب همسرتان، هیجان برانگیز و از نظر عاطفی تقویت کننده است. ابراز احساسات با خشم و عصبانیت فقط برای اینکه در خودتان احساس بهتری ایجاد کنید، می تواند نامهربانانه و غیرعاقلانه باشد. درست به همان اندازه که صمیمیت مهم است، صراحت هم مناسب است.

هیچ دلیلی وجود ندارد که با بیان عبارت (تو احمق و بی ارزش هستی.) به عزت نفس همسرتان آسیب بزنید. شما موقعیت را درک می کنید، رفتار خود به خودی همیشه باید با مهربانی، توجه و احترام متعادل شود. پذیرش، بهترین پایه و اساس برای بیان تغییری است که خواهانش هستید، البته پذیرش، نه خودمحوری و اهانت.

• تکنیک شناسایی در رابطه ی عاطفی

سه ترس، ضعف یا ناکامی بزرگ شما چیست؟ سه ترس، ضعف یا ناکامی بزرگ همسرتان چیست؟

اگر دوستان و اعضای خانواده مایل بودند بدترین چیزهای ممکن را درباره ی شما بگویند و صادقانه ترین بازخورد را درباره ی شما مطرح کنند، به نظرتان چه چیزهایی می گفتند؟

آخرین بار چه زمانی در تنهایی و خلوت گریه کردید؟ چرا؟

 ذهن خوانی و عشق ورزیدن در رابطه ی عاطفی

هرگز فرض نکنید که می دانید همسرتان (به راستی) چه فکر یا احساسی دارد؛ عشاق ذهن خوان نیستند.

غیرمعقول نیست که احساس کنید انگیزه ها یا اعمال همسرتان با روش درک او از آنها فرق دارد.

غیرمعقول این است که بیان همسرتان را درباره ی احساسات، افکار و انتظاراتش انکار کنید.

فرضیه ها می توانند برای بی اعتبار کردن همسرتان نیز به کار بروند. جملاتی مانند (تو عزیز کرده ی مادرت هستی) یا (خصومتت را نسبت به مردان به من نچسبان)، هراس آور هستند.

چنین عباراتی هیچ فایده ای ندارند و فقط دشنام های خصمانه و تهدیدکننده هستند.

راه حل برای فرضیه سازی ساده است. از همسرتان بپرسید چطور واکنش یا پاسخی را به عنوان امری درست احساس می کند و می پذیرد. شما نمی توانید با احساسات فردی دیگر چیزی را استدلال کنید.

توانایی گوش کردنتان را تقویت کنید. همسرتان از شما می خواهد درک کنید که او چه احساسی دارد، نه اینکه خیال می کنید او باید چه احساسی داشته باشد. پذیرنده باشید، بدون اینکه حرفش را قطع کنید یا شتاب زده نتیجه گیری کنید، تا همسرتان احساس کند به حرفش گوش کرده اید و بتواند به راحتی ابراز احساسات کند.

عشق در واقع احترام گذاشتن به اسرار همسرتان است. تکنیک بررسی فرضیه ها در رابطه ی عاطفی در اینجا نمونه هایی از برخی فرضیه های متداول اما ناسالم مطرح می شود:

  • (همسر کامل و ارتباط کامل وجود دارد.)
  • (خودخواهانه و اشتباه است که نیازهایم را بر نیازهای همسرم مقدم بدانم.)
  • (هر وقت امکان دارد، از عدم توافق و مشکلات اجتناب کنید؛ آرامش به هر قیمتی ارزشمند است.)

چه فرضیه هایی درباره ی همسرتان دارید که بهتر است مورد بررسی قرار گیرند؟ چه فرضیه هایی همسرتان دارد که مایلید با هم آنها را مورد بررسی قرار دهید؟

 

 ذهن خوانی و عشق ورزیدن در رابطه ی عاطفی

گوش دادن و عشق ورزیدن در رابطه ی عاطفی

به انتقاد همسر یا شریک عاطفی تان گوش دهید بی آنکه حرفش را قطع کنید، درباره اش قضاوت یا آن را انکار نکنید.

یکی از عالی ترین هدایایی که می توانید به کسی که دوستش دارید بدهید، این است که بدون حالت دفاعی، به ابراز خشمش گوش دهید. یکی از بزرگ ترین هدایایی که می توانید دریافت کنید، بازخورد مناسب درباره ی نظریات و رفتارهایتان است.

وقتی انتقاد افراطی باشد، در واقع هر دو همسر می گویند: (من عاشق آن فردی هستم که امیدوارم مثل او بشوی) که معنای ضمنی آن این است که: (این رفتار و منش تو را دوست ندارم مگر اینکه آن طور که من می خواهم تغییر کنی.)

ما از اینکه از جانب نزدیکانمان مورد قدردانی قرار نگیریم، آزرده می شویم، با این حال اغلب درک نمی کنیم که آنها نیز نیاز دارند به حرف هایشان گوش دهیم و احساسشان را درک کنیم. هر چه بیشتر در مقابل گوش کردن مقاومت کنید، همسرتان موارد بیشتری از آنچه نمی خواهید بشنوید، به شما خواهد گفت.

درست همان طور که وقتی کسی می گوید هویج دوست ندارد و شما نمی خواهید با او مخالفت کنید، بنابراین بی معناست که سعی کنید با محبوبتان درباره ی احساسی که درباره ی شما دارد، جر و بحث کنید.

به جای اینکه فریاد بزنید (تو نمی فهمی داری چه می گویی، این درست نیست)، در پی درک این موضوع باشید که چرا همسرتان این گونه احساس می کند.

• تکنیک گوش دادن و عشق ورزی در رابطه ی عاطفی

دفعه ی بعد که احساس کردید همسرتان از شما انتقاد کرده است، به جای تلاش برای اینکه خودتان را توجیه کنید، یعنی از خودتان دفاع کنید و متقاعد سازید تا طوری دیگر احساس کند، گوش کنید و صبور باشید.

سعی نکنید درک یا احساس همسرتان را نادرست جلوه دهید. بدون اینکه شتاب زده به سراغ نتیجه گیری بروید یا حرکت بعدی را برنامه ریزی کنید، توجه غیر مشروط تان را ارائه دهید.

با عباراتی همچون (احساست را درک می کنم) ، (از حرف هایی که زدی قدردانی می کنم.) ، (بیشتر با من حرف بزن) ، می توانید از همسرتان حمایت کنید و مشوق او باشید.

احترام و عشق ورزی در رابطه ی عاطفی

در ارتباطی سالم، از رشد همسرتان لذت می برید و به فردیت او احترام می گذارید. آدم های زیادی با دو موقعیت دشوار رو به رو می شوند؛ ترس از کمتر بودن یا سازش با کمتر. هر کدام را انتخاب کنید، بازنده هستید.

در لغت نامه ای، احترام را به عنوان (توجه همراه با مراقبت) تعریف می کند. معشوق فردی عادی فرض نمی شود بلکه فردی نو در نظر گرفته می شود. احترام چیزی بیشتر از این است که شان و مقام همسرتان را بالا نگه دارید. احترام همچنین بدین معناست که زمان و انرژی تان را صرف او کنید.

عشاق هر دو از پیشرفت های یکدیگر لذت می برند. شهرت زن می تواند شهرت شوهرش را تحت الشعاع قرار دهد و برعکس.

هیچ نیازی به حسادت نیست. احساس تهدید وجود ندارد بلکه فقط احساس پذیرش و رضایت است. این عمل همیشه آسان نیست. مردان زیادی مردانگی شان را معادل موفقیت می سنجند و زنان زیادی موفقیت خود را با فقدان زنانگی در نظر می گیرند.

در ارتباط زوان رنجورانه، این نیاز وجود دارد که همسرتان را تحقیر کنید تا خودتان را بالا ببرید. عشق سالم یکی را در فراز و دیگری را در فرود قرار نمی دهد. هیچ یک از همسران از مزیت هایش محروم نمی شود. در واقع زمانی که دو طرف در رابطه از احساس ارزشمندی برخوردار باشند، صحبتی از مقایسه و برتری و بهتری وجود ندارد.

تکبر نسبت به دیگری ممکن است علامتی از ضعف باشد که فرد در درون خود احساس می کند. کسی که احساس راحتی و آرامش کند، نسبت به نقاط ضعف همسرش پذیرش و انعطاف بیشتری از خود نشان می دهد.

• تکنیک ایجاد احترام در رابطه ی عاطفی

رفتارها یا خصوصیاتی را که مورد احترام شما نیستند یا در پذیرش آنها در همسرتان مشکل دارید، فهرست کنید. بعد از فهرست کردن آنها از خود بپرسید خودتان چه قدر این ویژگی ها را عملی می کنید و چه قدر پذیرای این احترام هستید و خود را لایق می دانید؟

 

تکنیک ایجاد احترام در رابطه ی عاطفی

نتیجه:
در این مقاله به 6 راهکار جهت عشق ورزیدن در رابطه ی عاطفی پرداختیم که هر کدام از این راهکارها می توانند ما را در دستیابی به یک رابطه ی سالم کمک کنند البته اگر هر کدام از اینها را در طی رابطه به عملکرد برسانیم و آنها را تمرین کنیم.

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

43 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
افسانه
3 ماه قبل

خفن ترین تیم شمایید

سمانه
3 ماه قبل

خیلی جامع و کلی توضیح دادید

سمیه
3 ماه قبل

بسیار مفید بود

سوری
3 ماه قبل

عشق ورزیدن راهکار داره ممنون از توضیحاتتون

سما
3 ماه قبل

خوندن این مقاله خیلی مفید میتونه باشه ممنون