عوارض و آسیب های خیانت همسر

عوارض و آسیب های خیانت همسر

آیا ممکن است بعد از خیانت همسر، آسیب نبینیم؟

امکان ندارد در رابطه ای، خیانت همسر اتفاق بیفتد و هیچ عارضه یا آسیبی بعد از خیانت وجود نداشته باشد.

“وقتی او را دیدم تعجب کردم چون تغییرات زیادی کرده بود؛ دچار افسردگی و انزوا شده بود و با کوچکترین چیزی می ترسید. مدتی که گذشت برایم تعریف کرد در رابطه ی عاطفی اش با خیانت همسر، درگیر شده است و متوجه شدم تمام این تغییرات، عوارض و آسیب های خیانت همسر هستند.”

اول از همه لازم است، این عوارض و آسیب های خیانت را بشناسیم تا بتوانیم راه حلی برای آنها پیدا کنیم.

در این مقاله قصد داریم به عوارض و آسیب های خیانت همسر، بپردازیم.

 عوارض و آسیب های خیانت همسر کدامند

از عوارض و آسیب های خیانت همسر عبارتند از:

  • کاهش عملکرد شخصی
  • انزوای اجتماعی
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • هیجان های منفی
  • افسردگی
  • به هم خوردن روال طبیعی زندگی

 

 عوارض و آسیب های خیانت همسر کدامند

اولین عارضه و آسیب خیانت همسر؛ کاهش عملکرد شخصی

یکی از عوارض و آسیب های خیانت همسر، کاهش عملکرد شخصی است.

افت و کاهش عملکرد فرد در رابطه با امور شخصی و مراقبت از خود نیز حالتی معمول در افراد خیانت دیده و حتی در مرد یا زن خیانت کار است که نوعی آسیب خیانت محسوب می شود.

فرد از دیگران کناره می گیرد، در سکوت فرو می رود و در افکار منفی خود غرق می شود و تمایلی به استراحت و غذا خوردن، خواب و حمام کردن و… نشان نمی دهد.

در همین راستا بی توجهی شدید به خود می تواند با مشکلات گوارشی، ضعف شدید جسمی و بیماری نیز همراه باشد که نوعی آسیب جسمانی است. این نشانه ها همگی حکایت از این دارند که رویارویی با خیانت همسر در رابطه زناشویی،  برای بسیاری از افراد یک رویداد آسیب زاست.

نکته ی دیگری که وجود دارد این است که هر چه کم تر از خود مراقبت کنید و نسبت به خودتان بی توجه باشید، در احساس ارزشمندی درون مشکل دارید و لازم است بر روی این احساس ارزشمندی برای حل خیانت و همچنین ایجاد رابطه های دیگر، کار کنید.

دومین عارضه و آسیب خیانت همسر؛ انزوای اجتماعی

انزوای اجتماعی یکی دیگر از حالات بعد از خیانت همسر است که به آسیب ختم می شود.

فرد خیانت دیده از روی شرم و احساس گناه از دیگران فاصله می گیرد تا مجبور نباشد به سوالات آنها درباره خیانت و… پاسخ دهد.

مرد یا زن خیانت کار هم نیز از ترس سرزنش و ملامت دیگران، از آنها دوری می کند و خود را از چشم آنها پنهان می کند.

به علاوه، فشار روانی ناشی از مشکلات متعاقب با خیانت مانند مشکلات کاری، تنش های زناشویی و… همگی می تواند انرژی زیادی را از فرد بگیرد و فرد را مجبور کند تا از همه فاصله گیرد و در خلوت خود برای مشکل پیش آمده چاره ای بیندیشد و یا در غم و افسردگی فرو رود.

سومین عارضه و آسیب خیانت همسر؛ اختلال استرس پس از سانحه

از دیگر عوارض و آسیب های خیانت همسر، اختلال استرس پس از سانحه است.

اختلال استرس پس از سانحه یکی از انواع اختلالات اضطرابی است، که در افرادی که با رویدادهای آسیب زا مواجه بوده اند، شایع می باشد. این اختلال با مجموعه ای از علائم و نشانه ها همراه است: فرد، ترس و درماندگی را تجربه می کند.

ناخواسته رویداد آسیب زا را به کرات در ذهن خود مجسم می کند و در عین حال از یادآوری رویداد آسیب زا اجتناب می کند. برای تشخیص این اختلال علائم باید حداقل یک ماه طول بکشد و بر عملکرد فرد در حوزه های مختلف تاثیر بگذارد.

ضربه روانی حاصل از خیانت همسر با علائم و نشانه هایی مانند دشواری در بیدار شدن یا به خواب رفتن، بی قراری یا حملات خشم، اشکال در تمرکز، گوش به زنگی بی اندازه، احساس خطر همیشگی، از جا پریدن با کوچک ترین صدا یا تحریک و واکنش جسمی نسبت به نشانه های خیانت همراه هستند. هر چقدر شدت این علائم بیشتر باشد، نشانه ی آن است که درمان جو به مداخلات روان شناختی و درمان نیازمند است.

چهارمین عارضه و آسیب خیانت همسر؛ هیجان های منفی

بعد از افشای خیانت همسر، فرد با هیجان های شدیدی (ماند شرم، خجالت، خشم، تحقیر، حسادت، تنفر، ناامنی و… همراه است)، همراه با این احساسات احتمال اقدام به خودکشی و دیگر کشی نیز در برخی از افراد دیده می شود.

هیجان های شدید معمولاً با افکار منفی (مانند من برای او کافی نبودم، چطور توانست این کار را بکند، او ممکن است باز هم به این کار ادامه دهد.) همراه هستند؛

شناسایی و اصلاح آنها بخشی از روند درمان است. مشکلات جسمانی مانند تهوع، اسهال، استفراغ، سردرد، افزایش فشار خون، بی اشتهایی و رفتارهای پرخاشگرانه (مانند شکستن اشیا، تهاجم به همسر، کتک زدن وی، اقدام به خودکشی  و قتل) نیز در این افراد نادر نیست. در آن سو مرد یا زن خیانت کار نیز تحت فشار جدید هیجان های منفی مانند شرم و خجالت، ترس از تلافی و انتقام، ترس از رسوایی، ترس از فروپاشی زندگی زناشویی قرار دارد.

پنجمین عارضه و آسیب خیانت همسر؛ افسردگی

غمگینی و افسردگی به دنبال افشای خیانت همسر، یک واکنش و از حالات بعد از خیانت به شکل طبیعی است. گریستن، دوری از جمع، لذت نبردن از فعالیت های لذت بخش، بی علاقگی به امور روزمره، بی خوابی، کاهش توجه و تمرکز، ناامیدی و درماندگی، نشانه های معمول در افراد افسرده به شمار می روند.

علائم و نشانه های افسردگی پس از چند هفته تا چند ماه رنگ می بازند البته به شرطی که فرد از دلایل خیانت آگاه شود و خود و دیگری را ببخشد اما اگر فرد نتواند با این قضیه کنار آید و تنها خود را در بروز خیانت مقصر بداند، در این صورت افسردگی، ممکن است برای ماه ها ادامه داشته باشد و به افسردگی شدید تبدیل شود.

 

پنجمین عارضه و آسیب خیانت همسر؛ افسردگی

ششمین عارضه و آسیب خیانت همسر؛ به هم خوردن روال طبیعی زندگی

با وقوع رویداد ناخوشایندی مانند خیانت همسر در زندگی زناشویی، کاملاً طبیعی است که روال معمول زندگی بر هم بخورد مواردی چون:

تغذیه، خواب، فعالیت های حرفه ای، رسیدگی به امور فرزندان، دنبال کردن درمان ها، همگی در واقع تحت تاثیر رویداد خیانت واقع می شوند و فرد آشفتگی هایی را در این حوزه تجربه می کند. با مشاهده هر یک از موارد مذکور، باید برنامه ای برای کاهش و کنترل خطر، تدارک دیده شود.

نتیجه:

پس زمانی که رابطه ای با خیانت همسر مواجه می شود، مطمئناً دچار عوارض و آسیب هایی می شود که هر کدام از این آسیب ها موجب مختل شدن زندگی می شود و سلامت هر فرد و همچنین رابطه را بر هم می زند. یکی از راه های درمان و حل آسیب های خیانت همسر، شناخت نسبت به آنهاست که در این مقاله به توضیح هر کدام از این آسیب های رایج پرداختیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
4 ماه قبل

خیانت همسر ممکن است باعث شکست روابط عاطفی شود، اما با تلاش برای رفع مشکلات و بهبود رابطه با همسر، می‌توان به حفظ رابطه عاطفی پایدار و سالم دست یافت

زهرا
4 ماه قبل

خیانت همسر ممکن است باعث افزایش استرس و اضطراب شود، اما با مشاوره و درمان روانی، می‌توان به بهبود وضعیت روحی خود و کاهش استرس‌های روزانه دست یافت

سارا
4 ماه قبل

خیانت همسر ممکن است باعث افزایش تنش‌های روابط اجتماعی شود، اما با تلاش برای تعامل با دیگران و نشان دادن تغییرات مثبت در رفتار، می‌توان بهبود قابل توجهی در روابط اجتماعی خود داشت

سارا
4 ماه قبل

خیانت همسر ممکن است باعث افزایش تنش‌های روابط جنسی شود، اما با تلاش برای تعامل با همسر و پذیرش نیازهای جنسی طرفین، می‌توان به بهبود روابط جنسی خود دست یافت

دیانا
4 ماه قبل

خیانت همسر ممکن است باعث شکست روابط خانوادگی شود، اما با تلاش برای تعامل و پذیرش مسئولیت خود در رفع مشکلات، می‌توان به حفظ روابط خانوادگی پایدار و سالم دست یاافت