نگاهی بر تنبلی و شناخت موثرترین روش‌های درمان تنبلی

نگاهی بر تنبلی و شناخت موثرترین روش‌های درمان تنبلی

چشمان خود را ببندید و به تمام کارهای ناتمام و انجام نشده انسان‌های کره زمین فکر کنید! بی‌شک حتی تصور این حجم عظیم از کارهای ناتمام آدمیان برای شما سخت است. به این موضوع فکر کنید که اگر سایه موهوم اهمالکاری و تنبلی از وجود ما رخت می‌بست، چه شاهکارها و اثرهای هنری فراوانی که در جهان خلق می‌شد و چه کارهای بزرگ و خارق‌العاده‌ای که در جامعه به ثمر می‌نشست.

لذت بردن از کیفیت زندگی و بهره بردن از لحظات عمر، آنقدر اهمیت  دارد که شما یکبار برای همیشه به سراغ درمان بخش‌هایی از درون خود بروید که چندان فعال و پویا نیستند و گرفتار تنبلی و بی‌حوصلگی شده‌اند.

در این قسمت از مقاله من حقیقی با موضوع تنبلی قصد داریم، نگاهی دقیق‌تر بر دلایل تنبلی، درمان و عواقب آن بیندازیم؛ بنابراین اگر به دنبال چاره‌ و راه‌حلی برای انجام ندادن کارهای مهم زندگی خود هستید، در ادامه با ما همراه شوید.

  

مهم است که تفاوت تنبلی و اهمال کاری را بدانید.

در بسیاری از مواقع افراد، تنبلی و اهمال‌کاری را به جای هم به کار میبرند و آنها را یکسان تلقی میکنند. درست است که اینگونه رفتارها شباهت‌هایی با هم دارند اما در واقع نمیتوان آنها را یکی دانست. در ادامه تفاوت‌های این دو رفتار را بیشتر توضیح می‌دهیم تا این موضوع را بهتر درک کنید.

  • افراد تنبل به دنبال فرار از کار کردن و فعالیت هستند و اغلب اوقات بی‌تحرک و ساکن هستند اما افراد اهمال‌کار ممکن است بسیار فعال و کوشا باشند اما کارهای خود را به تعویق بیندازند و یا با تاخیر انجام دهند.
  • افرادی که اهمال‌کار هستند، دغدغه و نگرانی فراوانی درباره انجام کارهای خود دارند، در حالی که افراد تنبل کمتر این دغدغه را تجربه می‌کنند و به زبانی ساده بی‌خیال انجام کارها می‌شوند.
  • به طور مثال فردی که در زندگی خود به دنبال هیچ‌گونه تجربه شغلی و کاری نبوده است، تنبل اما فردی که امور شغلی خود را با تاخیر و تعلل انجام می‌دهد، اهمال‌کار به حساب می‌آید.

علت تنبلی را در درون خود جست و جو کنید.

 ممکن است به توصیه بسیاری از افراد با‌تجربه و متخصص هزاران روش را برای درمان تنبلی امتحان کنید اما نتیجه دلخواه را به دست نیاورید. به نظر شما چاره چیست؟

تنبلی در برخی مواقع زنگ هشدار و نشانه‌ای برای شماست که به درون خود توجه بیشتری داشته باشید. شاید علت تنبلی، تلنبار شدن و سرکوب کردن احساسات مختلف باشد که سالهاست در درونتان خاک خورده‌اند و به آنها رسیدگی نکرده‌اید.

گاه نپرداختن به احساسات مختلف مانند: خشم، اندوه، استرس و … کوهی از خستگی و بی‌حوصلگی بر دوش شما میگذارد که حمل آنها در درونتان انرژی بسیار زیادی را از شما میگیرد؛ بنابراین جای تعجبی ندارد که دیگر توانی برای انجام کارهای مهم خود نداشته باشید و برای عملی کردن آنها تنبلی کنید.

عواقب تنبلی را دست کم نگیرید.

وقتی تنبلی در وجود شما رخنه می‌کند، پس از گذشت مدت زمانی کوتاه متوجه می‌شوید، آنقدر بی‌تحرک و کسل شده‌اید که حتی حوصله نوشیدن یک لیوان آب را هم ندارید. در ادامه برخی از عواقب تنبلی را مرور می‌کنیم تا به آسیب‌ها و تاثیرات منفی این عادت مضر بیشتر پی ببرید.

  • وارد کردن آسیب روحی به دیگران

اگر فردی تنبل هستید، ممکن است با خود فکر کنید که این عادت و رفتار فقط به ضرر خودتان تمام می‌شود اما این تصور خیالی باطل است. اغلب افراد تنبل در روابط عاطفی و کاری خود نیز به میزان اندکی انرژی می‌گذارند و حاضر نیستند برای بهبود روابط، تلاش کنند. تنبل‌ها در واقع با بی‌مسئولیتی خود به افرادی که با آنها در ارتباط نزدیک هستند، فشار  و آسیب زیادی را وارد می‌کنند.

  • زندگی یکنواخت و کسالت‌بار

اگر به سبک زندگی افراد تنبل نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که زندگی آنها خالی از هر تنوع، نشاط و تجربه‌ای‌ست.

اینگونه افراد با یکجا نشستن و بی‌تحرکی، روز و شب را به هم وصل میکنند و زندگی آنها مملو از روزمرگی، تکرار و یکنواختی‌ست.

  • تنهایی

 یکی دیگر از عواقب جدی و دردناک تنبلی، تنهایی‌ست چرا که معاشرت با افراد تنبل برای آدمها جذابیت چندانی ندارد و به مرور زمان افراد از آنها فاصله می‌گیرند. این تنهایی گاه آنقدر در افراد تنبل شدت میگیرد که آنها را تا مرز افسردگی پیش میبرد.

  • احساس ضعف نسبت به توانمندی‌های خود

اگر در زندگی خود به دلیل تنبلی هیچ کاری را آغاز و تجربه نکنید، به تدریج به توانمندی‌های خود شک میکنید و احساس ضعف و ناتوانی در شما شکل می‌گیرد.

  • هدر رفتن عمر و عقب ماندن از زندگی

تنبلی شما را از انجام کارهای مهم دور میکند و از زندگی عقب می‌‌اندازد. چه بخواهید چه نخواهید این عادت همانند سارقی‌ست که عمر و وقت شما را می‌دزد. انتخاب با خودتان است که تنبلی را ادامه دهید یا خیر. اما به این واقعیت توجه کنید که عمر انسان کوتاه است؛ بنابراین اجازه ندهید تنبلی، کنترل زندگی شما را به دست بگیرد و عمرتان را هدر دهد.

  • محروم ماندن از لذت‌های زندگی و حسرت خوردن

تصور کنید فردی گرفتار تنبلی‌ست و عشق و علاقه فراوانی به طبیعت‌گردی‌دارد. این فرد در یکی از روزهای خوش آب و هوا، فیلمی از طبیعت‌گردی را میبیند و  بعد از دیدن فیلم، هوس می‌کند، سری به طبیعت بزند. در همین حال و هوا سر و کله تنبلی پیدا می‌شود و برایش هزاران دلیل و بهانه می‌تراشد تا او را از رفتن منصرف کند.

فکر می‌کنید آینده زندگی این فرد چگونه رقم می‌خورد؟ زندگی این فرد تنبل قطعا پر از حسرت و پشیمانی از کارهای انجام نداده خواهد بود و هیچ لذتی را تجربه نخواهد کرد.

مبارزه با تنبلی و بی حوصلگی با چند روش ساده و کاربردی

 حتی اگر تنبلی در شما حالت بیمارگونه هم نداشته باشد، بیشتر اوقات تمایل شما ممکن است به سمت راحتی و انجام ندادن کارها باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم هر زمان که احساس کردید، هیچ تمایلی برای انجام فعالیت‌های زندگی خود ندارید، روش‌های زیر را برای غلبه بر تنبلی به کار بگیرید و از نتایج آن شگفت‌زده شوید.

  • بازی تصویرسازی ذهنی

یک بازی تصویرسازی برای ذهن خود انجام دهید. زمانی را برای خود تصویرسازی کنید که کارهای مهمتان را انجام داده‌اید و به پایان رسانده‌اید. سعی کنید، حس شیرینی و راحتی انجام دادن کارها را نیز، در ذهن خود مجسم کنید. اگر این بازی تصویرسازی را چندین بار در ذهن خود، تکرار کنید، خواهید دید که مبارزه با تنبلی و بی حوصلگی برای شما چقدر آسان شده است. این کار به شما کمک میکند تا متوجه شوید که راحتی انجام دادن کارها بسیار بیشتر از  راحتی تنبلی‌ست.

  • به خودتان جایزه بدهید.

هر سن و سالی که داشته باشید، جایزه گرفتن برای شما دل‌چسب و لذت‌بخش است. از لذت جایزه گرفتن برای غلبه بر تنبلی خود استفاده کنید. به طور مثال به خودتان قول دهید، اگر کاری را به سرانجام برسانید، هر آنچه که خیلی دوستش دارید، برای خود به عنوان جایزه بخرید. در نظر داشته باشید مغز شما به پاداش‌های فوری واکنش بهتری نشان می‌دهد، بنابراین پاداش و جایزه خود را در اسرع وقت تهیه کنید.

  • برای خودتان زمان تحویل کار تعیین کنید.

حتی اگر تمام نیروها درون شما بسیج شده‌‌اند تا شما را از انجام یک کار منصرف کنند، دست از تلاش برای غلبه بر آنها برندارید. یکی از کارهایی که به درمان تنبلی شما کمک میکند، اینست که بر روی یک کاغذی زمان تحویل انجام کارهایتان را بنویسید. این کار گرچه ساده به نظر می‌رسد اما بسیار تاثیرگذار است و در شما تعهدی ایجاد میکند تا کار خود را در زمان تعیین شده انجام دهید.

بهترین راه درمان تنبلی چیست؟

تعدد و تنوع روش‌های درمان تنبلی باعث می‌شود تا شما در انتخاب یک روش درمانی مناسب سردرگم و گیج شوید. مطالعه کتاب‌، مقالات و به کارگیری برخی روش‌های امتحان شده، ممکن است شما را تا حدی از تنبلی دور کند اما اگر می‌خواهید بهترین راه درمان تنبلی را بدانید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به یک کوچ ، راهبر و متخصصان این حوزه ست.

با مراجعه به یک متخصص مطمئن می‌توانید با خیال راحت و بی‌پرده از تنبلی و احساسات مختلف خود سخن بگویید. متخصصان به دور از هرگونه قضاوت حرف‌هایتان را می‌شنود و دلایل روان‌شناختی تنبلی شما را بررسی میکند. پس از مدتی که جلسات مشاوره خود را به صورت منظم ادامه دادید، متوجه می‌شوید که نه تنها تنبلی بلکه بسیاری از مشکلات زندگی شما محو شده‌اند و از بین رفته‌اند.

بی‌شک شما دوست ندارید که کارهای مهم زندگی‌تان بر روی هم تلنبار شود اما گاهی سستی و تنبلی باعث می‌شود نسبت به انجام کارها بی‌تفاوت و بی‌مسئولیت شوید.

برخی افراد به غلط تنبلی و اهمال‌کاری را به جای هم به کار می‌برند، در صورتی که این دو رفتار با هم تفاوت دارند. در حالت تنبلی فرد هیچ‌گونه تمایلی برای انجام یک کار را ندارد اما در حالت اهمال‌کاری افراد کارهای خود را با انجام می‌دهند اما تاخیر و تعلل بسیار زیاد.

تنبلی در دراز مدت می‌تواند آسیب‌های جدی به زندگی شما وارد کند؛ بنابراین لازمست علت آن را در درون خود ریشه‌یابی کنید و در صدد رفع آن برآیید.

تجربه شما از حالت تنبلی چیست؟ آیا تا به حال این عادت به زندگی شما لطمه زده‌است؟ برای ما از این تجربه خود بنویسید.

56 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *