سوء استفاده در روابط عاطفی

سوء استفاده در روابط عاطفی

ما در این مقاله از سایت موسسه من حقیقی قصد داریم تا در ارتباط با یکی دیگر از دغدغه‌های ذهنی اکثر انسان ها یعنی سوء استفاده در روابط عاطفی و علائم و انواع سوء استفاده ها در روابط صحبت کنیم. و شما کاربران عزیز را با این مقوله اساسی آشنا سازیم.

زمان تخمین زده شده مطالعه 20 دقیقه

 

وقتی افراد به سوء استفاده در روابط عاطفی فکر می‌کنند اغلب، خشونت خانگی به ذهنشان می‌رسد اما سوء استفاده در روابط عاطفی شامل هرگونه تلاش از طرف فرد مقابل برای تسلط و کنترل دیگری در رابطه است.

سوء استفاده در رابطه عاطفی فقط برای یک هدف انجام می‌شود و آن به دست و آوردن و حفظ کنترل بر فرد مقابل است. فردی که سوء استفاده می‌کند درواقع از انتقال احساس گناه، شرم، ارعاب و تهدید برای به دست گرفتن کنترل فرد دیگر و رابطه استفاده می‌کند.

سوء استفاده در روابط عاطفی برای هرکسی ممکن است اتفاق بیفتد؛ اگرچه آسیب جسمی این نوع رفتار می‌تواند بارزتر باشد اما این مسئله، صدمات روحی و روانی بسیار شدیدی را نیز ایجاد می‌کند.

وقتی در رابطه با سوء استفاده روبرو می‌شوید احساس ارزشمندی در شما به‌شدت کاهش می‌یابد، دچار افسردگی و اضطراب می‌شوید و ممکن است احساس ناتوانی و تنهایی کنید.

اولین قدم برای مقابله با این مسئله این است که سوء استفاده را در رابطه‌ای که در آن قرار دارید تشخیص دهید. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید.

علائم سوء استفاده در رابطه چیست؟

نشانه‌های زیادی برای تشخیص سوء استفاده در روابط عاطفی وجود دارد که در این میان، ترس از طرف مقابل از همه این نشانه‌ها گویاتر است. اگر دائما نگرانید که حرفی بزنید یا کاری کنید که طرف مقابل خشونت نشان دهد احتمالا در رابطه‌ای مخرب و ناسالم هستید.

برای اینکه سوء استفاده در رابطه را تشخیص دهید به سوالات زیر پاسخ دهید. هر چه پاسخ «بله» به این سوالات بیشتر باشد احتمال اینکه طرف مقابل شما فردی سوءاستفاده‌گر است افزایش می‌یابد.

۱- سوالات در مورد افکار و احساسات درونی شما

  •  آیا در بیشتر اوقات از طرف مقابل می‌ترسید؟
  •  از ترس او از صحبت در مورد موضوعاتی خاص خودداری می‌کنید؟
  •  احساس می‌کنید که نمی‌توانید هیچ کار درستی برای او انجام دهید؟
  •  بر این باور هستید که لیاقت شما آسیب دیدن و مورد بدرفتاری واقع شدن است؟
  •  گاهی اوقات فکر می‌کنید که فرد دیوانه در رابطه شما هستید؟
  •  ازنظر عاطفی بی‌حس شده‌اید یا احساس ناامیدی می‌کنید؟

۲- سوالات در مورد رفتار تحقیرآمیز طرف مقابل

  •  آیا طرف مقابل، شما را تحقیر می‌کند یا بر سر شما فریاد می‌زند؟
  •  آن‌قدر بدرفتاری می‌کند که از دیدن دوستان و اعضای خانواده خود خجالت می‌کشید؟
  •  نظرات و دستاوردهای شما را نادیده می‌گیرد و به آن‌ها بی‌توجهی می‌کند؟
  •  شما را به خاطر رفتارهای آسیب‌رسان خود سرزنش می‌کند؟
  •  شما را به‌عنوان یک شیء جنسی می‌بیند، نه به‌عنوان یک فرد؟

۳- سوالات در مورد رفتار خشونت‌آمیز یا تهدیدهای طرف مقابل

  •  آیا طرف مقابل، خلق‌وخوی بد یا غیرقابل‌پیش‌بینی‌ای دارد؟
  •  شما را آزار می‌دهد و تهدید می‌کند که شما را می‌کشد؟
  •  تهدیدتان می‌کند که فرزندانتان را با خود می‌برد یا به آن‌ها آسیب می‌رساند؟
  •  شما را تهدید می‌کند که درصورتی‌که ترکش کنید خودش را می‌کشد؟
  •  شما را مجبور به رابطه جنسی می‌کند؟
  •  به اموال شما آسیب می‌رساند؟

۴- سوالات در مورد رفتار کنترل‌گرایانه طرف مقابل

  •  آیا طرف مقابل به‌شدت حسود است؟
  •  کارهای شما و اینکه کجا می‌روید را دائما کنترل می‌کند؟
  •  شما را از دیدن دوستان و اعضای خانواده‌تان منع می‌کند؟
  •  دسترسی شما به پول، اینترنت، تلفن و ماشین را محدود کرده است؟
  •  دائما شما را چک می‌کند؟

 

سوئ اسفتاده جسمی در روابط

 

سوء استفاده جسمی چیست؟

سوءاستفاده جسمی یکی از رایج‌ترین اشکالی سوء استفاده در روابط عاطفی است و به این معناست که علیه شما از نیروی جسمی استفاده شود و این کار به شما آسیب برساند یا شما را در معرض خطر قرار دهد.

برخی از روش‌های سوء استفاده جسمی در روابط عاطفی عبارت‌اند از: سوزاندن، خفه کردن، کشیدن مو، سیلی زدن، کتک زدن و هرگونه آسیب با سلاح گرم یا سرد.

سوءاستفاده جسمی علاوه بر آسیب‌های جسمی متعدد می‌تواند منجر به اختلال خواب ، تغییر اشتها ، اختلال استرس پس از حادثه ، افسردگی ، اختلالات جنسی و سوءمصرف الکل و مواد مخدر شود.

سوءاستفاده جسمی یکی از موارد بسیار خطرناک سوءرفتار است که می‌تواند حتی خطر آسیب‌های جسمی جدی و مرگ را در پی داشته باشد.

سوء استفاده جنسی یعنی چه؟

سوءاستفاده جنسی به معنای تلاش برای فشار آوردن یا مجبور کردن شما به انجام کاری جنسی است. در این نوع سوءاستفاده، طرف مقابل از انتقال احساس گناه، شرم و ارعاب یا ترساندن شما برای رسیدن به خواسته خود استفاده می‌کند. به یاد داشته باشید که سوءاستفاده جنسی می‌تواند با انواع دیگر سوءاستفاده‌ها ازجمله سوءاستفاده جسمی و روانی نیز همراه باشد.

نشانه‌های سوء استفاده جنسی

برخی نشانه‌ها بیانگر این موضوع هستند که شما از طرف همسر یا فردی که با او در رابطه هستید مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرید. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  •  درخواست از شما برای پوشیدن لباس به شکلی خاص
  •  سوءاستفاده از شما برای انجام اعمال جنسی خاص
  •  توهین به شما با استفاده از برخی صفات یا نام‌های جنسی
  •  فشار آوردن به شما برای برقراری رابطه جنسی، حتی وقتی بیمار، خسته یا ازنظر جسمی آسیب‌دیده هستید
  •  نادیده گرفتن احساساتتان در مورد رابطه جنسی

سوء استفاده روانی چیست؟

همه روابطی که در آن‌ها سوءاستفاده وجود دارد شامل خشونت جسمی نیستند؛ اینکه در رابطه عاطفی مورد ضرب و شتم و آسیب جسمی قرار نگرفته‌اید به این معنی نیست که سوءاستفاده در رابطه شما وجود ندارد.

بسیاری از مردان و زنان سوء استفاده در روابط عاطفی را به شکل سوءاستفاده روانی تجربه می‌کنند؛ این نوع سوءاستفاده به‌شدت مخرب است اما متاسفانه اغلب نادیده گرفته می‌شود.

هدف سوء استفاده روانی این است که عزت‌نفس و استقلال شما از بین برود و درنتیجه بتوانید تحت کنترل طرف مقابل قرار بگیرید؛ این نوع سوء استفاده در روابط عاطفی باعث می‌شود که درنهایت ، احساس کنید بدون طرف مقابل ، موجودیتی ندارید و نمی‌توانید از رابطه خارج شوید.

سوء استفاده روانی شامل بدرفتاری کلامی ازجمله دادوفریاد ، لقب گذاشتن ، سرزنش کردن یا احساس شرم دادن است؛ منزوی کردن ، ارعاب و کنترل رفتار نیز از انواع سوءاستفاده روانی است.

 

جلوگیری از سوئ استفاده در روابط

جلوگیری از سوء استفاده دیگران در رابطه چگونه امکان‌پذیر است؟

همانطور که مطرح شد سوء استفاده در روابط عاطفی انواع مختلفی دارد و می‌تواند موجب تحت کنترل قرار دادن شما شود. اگرچه معمولا زنان، قربانی سوء استفاده در روابط عاطفی می‌شوند اما مردان نیز می‌توانند این مسئله را تجربه کنند؛ بنابراین، چه زن باشید و چه مرد، مهم است که از سوءاستفاده دیگران در رابطه جلوگیری کنید. استفاده از راه‌هایی که در ادامه مطرح می‌شود می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

کمال‌گرایی ناسالم را در طرف مقابل تشخیص دهید افراد سوءاستفاده‌گر معمولا انتظارات بسیار بالا و غیر واقع‌ گرایانه‌ای از طرف مقابل خود دارند؛ آن‌ها معتقدند که همه‌چیز باید بر طبق روشی خاص پیش برود یا مطابق با انتظارات آن‌ها باشد.

این افراد به‌طورکلی افرادی انعطاف‌ناپذیرند و وقتی انتظارات غیرواقعی آن‌ها برآورده نمی‌شود، به‌شدت خشمگین و حتی خشن می‌شوند. این افراد حتی نسبت به مشکلات جزئی نیز واکنش‌های شدید نشان می‌دهند؛ این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها در رابطه نیز از شما انتظارات غیرواقع‌بینانه‌ای داشته باشند.

به دنبال نشانه‌هایی از تغییرات خلقی یا مشکلات هیجانی باشید هرکسی گاهی اوقات دچار نوسانات خلقی می‌شود اما افراد سوءاستفاده‌گر معمولا این نوسانات را شدیدتر تجربه می‌کنند. آن‌ها ممکن است برای آزار رساندن به شما منفعل و پرخاشگر شوند؛ یا سعی کنند به شما احساس گناه بدهند.

در برخی موارد، بی‌ثباتی عاطفی ممکن است ناشی از اختلالات روانی یا رفتاری باشد. در این صورت، احتمال سوء استفاده در روابط عاطفی افزایش می‌یابد.

مسئولیت‌پذیری فرد را بررسی کنید افراد آزارگر به‌طورکلی هر زمان که بتوانند از مسئولیت‌های خود شانه خالی می‌کنند. آن‌ها معمولا دیگران را به خاطر احساسات و رفتارهای خود سرزنش می‌کنند. به‌عنوان‌مثال ممکن است در رابطه عاطفی، فرد مقابل به شما بگوید:

«چرا با من مخالفت می‌کنی که بعد من عصبانی بشم و نتونم خودم رو کنترل کنم؟»

این نوع اظهارات نشان می‌دهد که فرد سعی می‌کند تقصیرات خود را به گردن دیگری بیندازد؛ به این موضوع توجه کنید که آیا احساسات شما در نظر گرفته می‌شود فرد سوءاستفاده‌گر بر این باور است که نیازها و فکرهای او مقدم بر نیازها و فکرهای دیگران است.

این در حالی است که در رابطه عاطفی سالم، به نیازها و احساسات هردو طرف توجه می‌شود؛ اگر احساس می‌کنید همسرتان یا با کسی که با او در رابطه هستید به حرف‌های شما گوش نمی‌دهد یا به آگاهی از فکرها و نیازهای شما علاقه‌مند نیست، این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از ناسالم بودن رابطه باشد.

به دنبال نشانه‌های حسادت باشید ممکن است در اوایل رابطه، حسادت طرف مقابل برای شما جذاب باشد. برای مثال، ممکن است؛ رفتار طرف مقابل برای شما بدین معنی باشد که آن‌قدر شما را دوست دارد که نمی‌خواهد شخص دیگری به شما علاقه‌مند شود. بااین‌حال، حسادت جزئی نیز نشانه هشداردهنده‌ای برای سوء استفاده در روابط عاطفی است.

حسادت نشان‌دهنده عشق نیست بلکه نشان‌دهنده این موضوع است که طرف مقابل، به شما اعتماد ندارد.

به نحوه تعامل فرد با دیگران توجه کنید افراد سوءاستفاده‌کننده، اغلب افرادی خودشیفته هستند و نسبت به دیگران به‌خصوص افراد زیردست خود با کم‌لطفی و بی‌احترامی رفتار می‌کنند. اگر طرف مقابل شما با دیگران بدرفتاری می‌کند این مسئله نشان می‌دهد که ممکن است در رابطه عاطفی، مورد سوء استفاده قرار بگیرید و هرچه زودتر لازم است از این مسئله جلوگیری کنید.

به احساس خود در رابطه توجه کنید همه افراد این تجربه را دارند که در رابطه عاطفی از طرف مقابلشان عصبانی یا ناراحت شوند یا حرف‌های طرف مقابل به آن‌ها آسیب برساند اما این تجربیات در رابطه‌های سالم، گاه‌به‌گاه و کوتاه‌مدت است. اگر دائما همسر یا فردی که با او در رابطه هستید باعث ناراحتی، آسیب، تحقیر یا ناامیدی شما می‌شود این نشانه آن است که در رابطه سالمی نیستید و لازم است برای حل مشکل اقدام کنید.

چگونه می‌توان از سوء استفاده از اعتماد گذر کرد؟

یا تابه‌حال، اعتماد شما به فرد دیگری زیر پا گذاشته شده است؟ آیا کسی ، یک زمانی از اعتماد شما سوء استفاده کرده است؟ تقریبا همه انسان‌ها چنین مسئله‌ای را تجربه کرده‌اند.

اگرچه سوء استفاده از اعتماد یکی از انواع سوء استفاده در روابط عاطفی محسوب نمی‌شود اما می‌تواند در همه این انواع مشاهده شود. پس‌ازاینکه اعتمادی که به فردی دیگر داشته‌اید خراب می‌شود احساس خیانت دیدن می‌کنید و احساس می‌کنید فریب خورده‌اید. این شرایط می‌تواند به‌شدت شما را به هم بریزد. بنابراین، چگونه می‌توانید از این موقعیت گذر کنید؟

در مورد احساسات خود صحبت کنید هنگامی‌که احساسات خود را درک کردید، وقت آن است که در مورد آن‌ها با طرف مقابل صحبت کنید. این صحبت باعث می‌شود که همسر یا فردی که با او در رابطه هستید متوجه شود که سوءاستفاده از اعتماد چه تاثیری بر روی شما گذاشته است. اگرچه این مسئله می‌تواند دردناک باشد اما فرصتی هم به طرف مقابل می‌دهید تا در مورد رفتارش برای شما توضیح دهد.

عذرخواهی مناسب را دریافت کنید عذرخواهی سرسری برای یک سوءاستفاده جدی از اعتماد، اصلا کافی نیست. مهم است که ببینید طرف مقابل واقعا از کاری که کرده پشیمان است یا نه و آیا درک می‌کند که این مسئله چه تاثیری بر روی شما گذاشته است. زمان‌بندی نیز مهم است. پس‌ازاینکه در مورد مسئله توضیح دادید لازم است کمی به طرف مقابل وقت دهید تا در مورد رفتار خود فکر کند.

از طرف مقابل قول بگیرید هنگامی‌که سوءاستفاده از اعتماد اتفاق افتاد، مهم است که مرزها، اهداف و انتظارات مجددا تعیین شوند. به تعبیری، این امر به معنی تجدید تعهد است. این کار ثابت خواهد کرد که هر دو شریک نتیجه مثبت یکسانی را می‌خواهند و مایل به تلاش برای اطمینان از این نتیجه هستند.

صبر داشته باشید این امر طبیعی است که نتوانید دوباره به‌راحتی به فرد مقابل اعتماد کنید. این عبارت قدیمی که «اعتماد به‌سختی به دست می‌آید اما به‌آسانی از دست می‌رود» فقط یک کلیشه نیست؛ بنابراین برای اینکه بتوانید دوباره اعتماد کنید لازم است صبر داشته باشید و تغییر مثبت طرف مقابل را ببینید.

چطور از سادگیم سو استفاده نکنن؟ بسیاری از افراد می‌پرسند که چطور از سادگیم سو استفاده نکنن؟ واقعیت این است که شما نمی‌توانید در رابطه عاطفی، طرف مقابل خود را تغییر دهید.

اگر حس می‌کنید که در رابطه مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرید لازم است به فکر راه‌حل اساسی‌تری باشید؛ اولین نکته‌ای که لازم است در این شرایط به آن توجه کنید؛ تشخیص نشانه‌های هشداردهنده سوء استفاده در روابط عاطفی است.

اگر این نشانه‌ها را در رابطه مشاهده می‌کنید به یاد داشته باشید که:

  •  شما مقصر بدرفتاری طرف مقابل نیستید.
  •  شما علت رفتارهای نامطلوب طرف مقابل نیستید.
  •  شما لیاقت این را دارید که با شما با احترام رفتار شود.
  •  شما سزاوار یک زندگی امن و شاد هستید.
  •  فرزندانتان سزاوار یک زندگی امن و شاد هستند.
  •  شما تنها نیستید. افراد دیگری نیز مانند شما هستند که سوء استفاده در روابط عاطفی را تجربه می‌کنند.

نتیجه گیری سوء استفاده در روابط عاطفی

بنابراین در این شرایط آنچه اهمیت زیادی دارد این است که در مورد برقراری رابطه بیشتر فکر کنید و تصمیم خود را از همه جهات بررسی کنید.

ممکن است بر این باور باشید که طرف مقابل تغییر خواهد کرد اما لازم است بدانید در اکثر موارد، سوءاستفاده همیشه ادامه پیدا می‌کند؛ مهم است که در این شرایط از خودتان مراقبت کنید و خود را مسئول اقدامات آسیب‌زننده طرف مقابل ندانید.

درنهایت سوء استفاده در روابط عاطفی به انواع جسمی، جنسی و روانی تقسیم می‌شود که ممکن است بیشتر از یک نوع آن در رابطه وجود داشته باشد. این مسئله می‌تواند بسیار آسیب‌زننده باشد و سلامت جسم و روان شما را به خطر بیندازد.

اگر سوءاستفاده را در رابطه عاطفی خود تجربه می‌کنید لازم است بدانید شما مقصر این مسئله نیستید و برای جلوگیری از ادامه آن، مهم است که با دیگری مرز تعیین کنید و از خود مراقبت کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

67 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنیتا
4 ماه قبل

خیلی عالی و کاربردی بود

آرش
4 ماه قبل

👏👏👏👏

آرسام
4 ماه قبل

خیلی عالی بود ممنون

آرمین
4 ماه قبل

چقدر کمکم کرد این مقاله خیلی خوب بود ممنون

آرمان
4 ماه قبل

بسیار عالی و کاربردی بود ممنون از شما