تاثیرات خشم بر رابطه ی عاطفی

تاثیرات خشم بر رابطه ی عاطفی

تأثیرات خشم بر رابطه عاطفی

 

  • شریک عاطفی ام خلق و خویی وحشتناک دارد و من در ترس همیشگی از او زندگی می‌کنم.
  • با کوچک ترین چیزی تحریک می‌شود به طوری که مجبورم پاورچین پاورچین در خانه راه بروم.
  • عالی، گرم و صمیمی است. اما همینکه چیزی مطابق میل او نباشد، جیغ می‌کشد، داد و قال سر می‌دهد و نق نق می‌کند.

اینها جملات فردی ست که شریک عاطفی اش خشم زیادی دارد و همین مسئله رابطه‌ی عاطفی شان را دچار مشکل کرده است.

چگونه در یک رابطه، متوجه شویم فرد مقابل ما خشمگین است یا نه؟

چرا جذب فردی خشمگین می‌شویم؟

تاثیرات خشم بر رابطه‌ی عاطفی چیست؟

و…

در این مقاله قصد داریم به تاثیرات خشم بر رابطه‌ی عاطفی بپردازیم.

آیا شریک عاطفی شما پرخاشگر و خشمگین است

در زیر برخی از نشانه های هشدار که حاکی از این هستند که شریک عاطفی تان در رابطه با خشم مشکل جدی دارد، آورده شده است:

  • هنگامی که برخی از چیزهای کوچک مطابق میل او نیستند، از کوره در می‌رود و خشم خود را بر روی کسانی که در اطرافش باشند، خالی می‌کند.
  • هنگامی که با نظر او موافق نیستید، با فریاد، بددهنی، تهدید و دیگر رفتارهای واکنشی و نامتناسب پاسخ می‌دهد.
  • کم حوصله و بی طاقت است و از اینکه مجبور باشد منتظر بماند یا در پشت ماشینی رانندگی کند که به کندی حرکت می‌کند و یا اینکه گوشی را نگه دارد، بسیار ناراحت و عصبانی می‌شود. هنگامی که چیزی را توضیح می‌دهد، نمی‌تواند با حوصله به شما گوش کند.
  • هنگامی که از او می‌خواهید تا کار ساده ای را برایتان انجام دهد، حالت تدافعی می‌گیرد و مخالفت می‌کند.
  • هنگامی که به او در این رابطه که چگونه رفتارش، شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد توضیح می‌دهید، احساس می‌کند به او حمله شده است و متقابلاً بی رحمانه به شما حمله می‌کند.
  • خشم خود را با کوبیدن در، تلفن را به روی شما قطع کردن، اتاق را ترک کردن، از خانه رفتن و… بروز می‌دهد.
  • خلق و خوی او به ناگهان از وضعیتی مهربان، گرم و صمیمی در عرض تنها چند ثانیه به وضعیتی عصبانی تغییر می‌کند.
  • وقتی کاری را که می‌خواهد برایش انجام نمی‌دهید یا مرتکب اشتباهی می‌شوید، آمادگی او برای اینکه بر سرتان داد بزند و شما را تحقیر کند، بالاست.
  • بارها در مکان های عمومی نظیر رستوران ها، مراکز خرید، خانه‌ی دوستان و…صدایش را بلند می‌کند و یا عصبانی و خشمگین می‌شود.

شناسایی کسی که در رابطه با عصبانیت و خشم مشکلات جدی دارد، از شناسایی دیگر نقطه ضعف ها ساده تر است. هیچ کس یک شبه به فردی پرخاشگر و خشمگین مبدل نمی‌شود و شما می‌توانید نشانه هایی که حاکی از این مشکل است را تشخیص دهید.

این نشانه ها در رابطه همچون جرقه هایی هستند که از آتشی که در راه است، خبر می‌دهند. مهم ترین نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که که هرگز نشانه های هشدار را که حاکی از مشکل خشم و تندخویی شریک عاطفی تان می‌باشند، نادیده نگیرید. به احساسات غریزی و درونی خود اعتماد کنید و اجازه ندهید وحشت زده شوید. احساسات خود را نادیده نگیرید و هرگز آنها را توجیه نکنید.

چنانچه بسیاری از این نشانه ها را در رابطه می‌بینید، شما در رابطه ای بسیار مختل و نادرست هستید. باید با این حقیقت که نقش قربانی را در این بازی برگزیده اید، مقابله کنید و برای درک چنین الگو و تله ای که در شما شکل گرفته، نزد مشاور بروید و کمک بگیرید.

 

آیا شریک عاطفی شما پرخاشگر و خشمگین است

 

چرا شریک عاطفی شما تا بدین حد خشمگین و تندخو است

دلایل بسیاری وجود دارند که چرا مردم تندخو و عصبانی بار می‌آیند: اگر در کودکی از لحاظ جسمانی، کلامی و یا جنسی با آنها بدرفتاری شده باشد، خشم سرکوب شده‌ی زیادی را در خود انبار کرده اند. این خشم سرکوب شده را در بزرگسالی که از امنیت نسبی برخوردار هستند، به شکل عصبانیت و پرخاشگری بیرون می‌ریزند.

اگر در کودکی به واسطه‌ی طلاق، عدم حضور پدر یا مادر و یا مرگ یکی از والدین، احساس (غیر خوب) یا به عبارتی احساس (دوست داشته نشدن) و نیز رهاشدگی داشته باشند، آن خشم کودکی، خود را در بزرگسالی به شکل عصبانیت با کسانی که آنها را دوست دارند نشان خواهد داد.

اگر در کودکی احساس ناتوانی و ضعف داشتند: نتوانستند والدین خود را که اعتیاد داشتند، نجات دهند و به بیچارگی تمام شاهد آزار و اذیت یک والد خود توسط دیگری بودند، هرگز این اجازه که احساسات خود را بیان کنند، نداشتند، در بزرگسالی عجز و درماندگی کودکی خود را با بروز خشم و عصبانیت جبران می‌کنند.

بیشتر درباره‌ی این موضوع که چگونه بسیاری از ما در کودکی اجازه نداشتیم که احساسات خود را به رشته‌ی تحریر درآوریم و یا به زبان آوریم صحبت کردیم.

اگر کودکی یکی از سه حالتی را که در بالا ذکر کردیم تجربه کند، طبیعتاً غم و اندوه عظیمی را تجربه خواهد کرد. اگر که نتواند با اندوه خود تماس برقرار و آن را احساس کند، آن را به شکل خشم و عصبانیت بروز خواهد داد.

اندوه سرکوب شده در دوران کودکی به شکل خشم و عصبانیت در بزرگسالی نشان داده خواهد شد. پس در ابتدا لازم است ریشه‌ی خشم خود را پیدا کنیم و در مرحله‌ی بعد به راهکارهایی جهت مدیریت خشم بپردازیم.

چرا شخصی خشمگین را به سمت خود جذب می‌کنید

هرگز کسی خودآگاه و دانسته به دنبال شریک عاطفی تندخو و عصبانی نمی‌گردد. این برنامه ریزی ناخودآگاه روحی تان است که در نهایت شما را به انتخاب فردی سوق می‌دهد.

برخی از دلایل این امر این ها هستند:

  • در کودکی یک یا هر دوی والدین شما عصبانی بودند و خشم و عشق برای شما با یکدیگر تداعی معانی دارند. اگر با فردی فوق العاده تندخو و خشمگین بزرگ شدید، این امکان وجود دارد که ظرفیت فوق العاده بالایی برای تحمل رفتار عصبی و پرخاشگری کسب کرده باشید.
    چرا که در خانواده و زندگی شما طبیعی به حساب می‌آمد. در این گونه موارد برنامه ریزی احساس تان به شما می‌گوید: (کسانی که مرا دوست دارند، از من عصبانی می‌شوند.) به عبارتی این همان تصمیم ناخودآگاهی است که در کودکی گرفته اید. سپس شما کسی را ملاقات می‌کنید که زیاد داد می‌زند و بارها کنترل خود را از دست می‌دهد و از کوره در می‌رود و اگر که ممکن است خودآگاه چنین رفتاری را زیاد نپسندید اما چندان هم معتقد نیستید که او مسئله اش جدی باشد.

موضوع غم انگیز این است که کسانی که در کودکی مورد آزار و اذیت  جسمانی و یا کلامی قرار گرفته اند، در بزرگسالی آمادگی دارند  همسرانی (کتک خور) بشوند. این امکان وجود دارد که اینگونه افراد (کتک زن) نیز بشوند.

  • اعتماد به نفس،  عزت نفس و خودباوری شما پایین است و قربانی سهل الوصولی برای یک همسر آزاردهنده می‌باشید. اگر خودتان را قبول ندارید و با احساس ضعف زیادی زندگی می‌کنید، برای یک فرد خشمگین همسری مطلوب خواهید بود. چرا که احتمالاً به راحتی وحشت زده و ناراحت می‌شوید.
  • به راحتی نمی‌توانید خشم و عصبانیت خود را ابراز کنید. عمیقاً باور دارم که ناخودآگاه، کسانی را به خود جذب می‌کنید که نقطه‌ی مقابل شما هستند تا عدم تعادلی را که در شخصیت خودتان نهفته است، التیام دهید. مردی که از لحاظ عاطفی و روحی بسته است، شاید زنی را به خود جذب کند که فوق العاده با احساسات خود در تماس باشد به طور مثال می‌تواند به راحتی گریه کند. زنی که نمی‌تواند عصبانیت و یا هر گونه احساسات منفی خود را بروز دهد، ممکن است مردی را به خود جذب کند که کمی بیش از حد خشمگین می‌شود.
  • این امکان وجود دارد که احساساتی که شما در خود سرکوب می‌کنید، شریک عاطفی تان از خود نشان دهد. وقتی که عصبانیت و خشم خود را به وسیله‌ی مکانیزم های دفاعی، (سرکوب کردن) و (انکار) مهار می‌کنید، شریک عاطفی تان آنها را به طرزی افزوده از خود بروز می‌دهد.

 

چرا شخصی خشمگین را به سمت خود جذب می‌کنید

نتیجه:

بنابراین یکی از مواردی که لازم است برای ورود به یک رابطه‌ی سالم و ادامه دادن و یا خودداری آن بررسی شود، موضوع خشم و تاثیرگذاری آن بر روابط است.

در ابتدا شناسایی کنید که آیا شریک عاطفی تان خشمگین است یا نه که نشانه های بارز آن را در این مقاله عنوان کردیم و در مرحله‌ی بعد به این موضوع بپردازید که چرا جذب فردی خشمگین شده اید و ریشه ها و دلایل درونی آن را در خود پیدا کنید.

شناخت عمیق  نسبت به این موارد به شما کمک می‌کند که برای ورود به یک رابطه آگاه شوید و در صورت نیاز، شروع به عمل و اقدام کنید تا در نهایت بتوانید قسمتی مهم را حل کنید و یک رابطه‌ی عاطفی سالم را تجربه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

33 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حنانه
4 ماه قبل

سعی کنید کنترل کنیدش وگرنه عواقب بدی داره

حنانه
4 ماه قبل

لذت بردم از خوندن مقاله

Yeganeh
4 ماه قبل

محشر بود

فرهاد تقی پور
4 ماه قبل

خسته نباشید عالی بود

نازی
4 ماه قبل

عالی عالی