بهترین روش ترک سیگار

بهترین روش ترک سیگار | دلیل ترک سیگار | چگونه سیگار را ترک کنیم؟

بهترین روش ترک سیگار چیست؟

  • ترک سیگار به کمک جایگزین‌‌‌ها
  • ترک سیگار به کمک طب سوزنی
  • ترک سیگار به کمک یوگا
  • ترک سیگار به وسیله لیزر
  • ترک سیگار به کمک روش‌های مغناطیسی

بهترین روش‌های ترک سیگار کدام‌اند؟

همه ما خطرات سیگار را می‌دانیم، اما کنار گذاشتن آن را جدی‌ نمی‌گیریم. یکی از دلایل آن عدم موفقیت در ترک سیگار است. افراد سیگاری بسیاری بارها تلاش کرده‌اند تا سیگار نکشند اما به دلایل مختلف وسوسه شده و دوباره به سیگار روی آورده‌اند. برای این که سیگار را اصولی ترک کنیم روش‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه تعدادی از این روش‌ها را بررسی‌ می‌کنیم.

1. ترک سیگار به کمک جایگزین‌‌‌ها

یکی از راه‌های ترک سیگار استفاده از خوراکی‌ها و یا جایگزین‌هایی است که دارای نیکوتین هستند. آدامس نیکوتین‌دار، پاستیل نیکوتین‌دار، قرص نیکوتین و حتی برچسب‌های نیکوتین‌دار‌ می‌توانند راهی برای ترک سیگار باشند. فراموش نکنید این روش‌ها موقت هستند و نباید به صورت دائمی از آن‌ها استفاده کرد.

در این روش فرد معتاد ابتدا خود سیگار کشیدن را ترک‌ می‌کند و سعی‌ می‌کند نیکوتین بدن را با ماده‌ای دیگر جایگزین کند. بعد از این که عادت سیگار کشیدن از بین رفت، فرد‌ می‌تواند میزان مصرف نیکوتین خود را کاهش دهد. قرص‌های نیکوتین و … معمولا دوزهای مختلفی دارند و این امکان را فراهم می‌کنند تا به مرور زمان مصرف آن را قطع کنید. همین‌طور قرص‌های نیکوتین علائم ترک سیگار را در فرد کاهش داده و ترک را راحت‌تر‌ می‌کند.

دقت کنید ممکن است برای هر فرد یکی از این موارد مفید و موثر باشد. هشداری مهمی که در مصرف آدامس‌ها و قرص‌های نیکوتین‌دار وجود دارد این است که حتما باید از پزشک مشورت گرفته شود. بعضی از این مواد در افرادی با بیماری‌های خاص و زمینه‌‌ای می‌تواند عوارض داشته باشد. در زمان مصرف هر کدام از این جایگزین‌ها نباید سیگار مصرف شود. همین‌طور مصرف آن‌ها برای خانم‌های باردار ممنوع است. اگر در زمان بارداری‌ می‌خواهید سیگار خود را ترک کنید حتما باید تحت نظر پزشک این کار را انجام دهید.

2. ترک سیگار به کمک طب سوزنی

یکی از روش‌ها برای ترک سیگار، استفاده از طب سوزنی است. طب سوزنی با کمک به ایجاد هورمون‌های شادی و کاهش استرس به ترک سیگار کمک‌ می‌کند. در واقع از آنجایی که نیکوتین باعث کاهش ترشح هورمن‌های شادی شده، بدن سعی‌ می‌کند این نیاز را از بیرون و از طریق سیگار و مواد مخدر دیگر تامین کند. در حالی که طب سوزنی باعث فعالیت دوباره ترشح هورمون‌های شادی‌ می‌شود و بدن نیاز به ماده بیرونی ندارد.

ترک سیگار با استفاده از طب سوزنی زمان کوتاهی دارد و معمولا در چند جلسه انجام‌ می‌شود. این روش هزینه پایینی دارد و گفته‌ می‌شود تاثیر آن بالا است. برخی افراد که از این روش استفاده کرده‌اند، می‌گویند بعد از ترک، بوی سیگار آن‌ها را آزار‌ می‌دهد. گفته‌ می‌شود مهم‌ترین مزیت این روش عدم استفاده از مواد شیمیایی، ترک سریع و همین‌طور اثرپذیری بالای آن است.

3. ترک سیگار به کمک یوگا

سوال اصلی این جا است که آیا یوگا‌ می‌تواند به تنهایی در درمان اعتیاد به مواد مخدر موثر باشد؟ به طور کلی یوگا و تمام فعالیت‌های ذهن آگاهی سعی در کنترل ذهن انسان دارند. در واقع هدف این است، به جای این که ذهن قدرت کنترل ما را داشته باشد، ما کنترل آن را به دست بگیریم. این درمان پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. شاید یوگا به تنهایی در کوتاه مدت نتواند منجر به ترک سیگار شود اما بدون شک یکی از موثرترین قدم‌ها برای ترک اعتیاد به مواد مخدر است. 

ترک سیگار به کمک یوگا

 

4. ترک سیگار به وسیله لیزر

این یک روش جدید است که هنوز خیلی‌ها آن را‌ نمی‌شناسند. محققان فرانسوی روشی را ابداع کرده‌اند که به کمک آن با تحریک بخش‌هایی از گوش خارجی میل به سیگار کاهش پیدا‌ می‌کند. این روش توسط شرکتی در آمریکا روی تعداد زیادی متقاضی انجام شده که نتیجه آن بیش از 60 درصد موفقیت آمیز بوده است. این روش هنوز به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفته و تحقیق و آزمایش روی آن ادامه دارد.

5. ترک سیگار به کمک روش‌های مغناطیسی

این روش ترک سیگار هم هنوز در مرحله تحقیقات است. هرچند تحقیقات نشان از نتیجه مطلوبی دارد اما روش به صورت عمومی هنوز استفاده نشده است. در این روش با تحریک مغناسیطی، تاثیرات مثبتی بر عدم تمایل به مصرف سیگار و مواد مخدر در مغز ایجاد‌ می‌شود. 

آیا سیگارهای الکترونیکی جایگزین خوبی برای سیگار هستند؟

سیگارهای الکترونیکی یکی از جایگزین‌های سیگار هستند. در سال‌های اخیر استقبال زیادی از این سیگار‌ها شده است و افراد زیادی برای ترک سیگار به سراغ آن‌ها رفته‌اند. واقعیت در مورد سیگارهای الکترونیکی با چیزهایی که‌ می‌شنویم فرق دارد. سیگارهای الکترونیکی آن قدرها هم بی خطر نیستند و اتفاقا‌ می‌توانند اعتیاد هم داشته باشند. در بررسی مزایای استفاده از این سیگارها‌ می‌توان به نداشتن بوی بد سیگار اشاره کرد. سیگارها به شکل سنتی بوی بدی دارند اما سیگارهای الکترونیکی نه تنها بوی بدی ندارند بلکه با اسانس‌های مختلفی عرضه‌ می‌شوند. این تنها مزیت سیگارهای الکترونیکی است.

ضرر سیگارهای الکترونیکی از سیگارهای سنتی کمتر است اما به معنای بی ضرر بودن آن‌ها نیست. این سیگارها باعث ایجاد زردی دندان، آسیب‌های ریوی و قلبی، افزایش فشار خون و ضربان قلب، اختلال در حافظه و …‌ می‌شوند. استفاده از این سیگارها حتی نمونه‌های بدون نیکوتین آن فقط برای افراد سیگاری، آن هم توسط متخصص برای ترک توصیه‌ می‌شود. مصرف این سیگارها حتی بدون نیکوتین آن هم در دراز مدت به اندازه سیگار و سایر مواد مخدر خطرناک و اعتیاد آور است. 

 

ترک سیگار از نظر افراد غیر سیگاری به نظر کار ساده‌‌ای است اما فردی که به سیگار معتاد شده به راحتی‌ نمی‌تواند آن را کنار بگذارد. سیگار مانند بسیاری دیگر از مواد مخدر اعتیاد آور است و ترک آن برای خیلی‌ها کار سختی است. با این حال راه‌های زیادی برای ترک سیگار وجود دارد که حتی با وجود چندین سال اعتیاد باز هم‌ می‌توان از آن‌ها کمک گرفت. اعتیاد به سیگار یکی از بالاترین آمارهای‌های اعتیاد است.

فردی که سیگار‌ می‌کشد، خانواده و اعضای نزدیک خود را هم درگیر‌ می‌کند. مطالعات پزشکی نشان‌ می‌دهد که افراد نزدیک به فرد سیگاری هم با خطرات این ماده مخدر مواجه‌ می‌شوند. نیکوتین سیگار تاثیرات منفی و مخربی روی بدن، خصوصا مغز‌ می‌گذارد و در دراز مدت‌ می‌تواند منجر به بیماری‌های لاعلاج و مرگ شود. سالانه افرادی زیادی به صورت غیر مستقیم به دلیل اعتیاد به سیگار جان خود را از دست‌ می‌دهند. بسیاری از بیماری‌های قلبی و ریوی ریشه در سیگار دارند. این بیماری‌ها در نهایت‌ می‌توانند منجر به مرگ فرد شوند. 

 

علائم اعتیاد به سیگار چیست؟

گاهی اوقات از افرادی که سیگار‌ می‌کشند،‌ می‌شنویم که: “من برای تفریح سیگار‌ می‌کشم. من معتاد نیستم. من هر زمان که بخواهم دیگر سیگار‌ نمی‌کشم.” این جملات نشان‌ می‌دهد که خیلی‌ها اعتیاد به سیگار را باور ندارند و اصلا آن را ماده مخدر‌ نمی‌دانند. در حالی که سیگار به دلیل داشتن ماده‌‌ای به نام نیکوتین که اتفاقا بسیار هم اعتیاد آور است، یک ماده مخدر خطرناک شناخته‌ می‌شود. افراد معتاد به سیگار علائم مشابه‌‌ای دارند.

مهم‌ترین علامت مشترک بین سیگاری‌ها عدم باور به اعتیاد است این درحالی است که به محض شروع برای ترک یا تاخیر در مصرف سیگار، دچار اضطراب و استرس‌ می‌شوند. تغییر خلق‌وخوی این افراد زمانی که سیگار مصرف‌ نمی‌کنند به خوبی نشان‌ می‌دهد که چقدر به سیگار وابسته شده‌اند یا اصطلاحا به آن معتاد شده‌اند.

 

علائم اعتیاد به سیگار

چرا اعتیاد به سیگار را جدی‌ نمی‌گیریم؟

اعتیاد به سیگار با وجود خطرات بسیاری که دارد، آن قدرها جدی گرفته‌ نمی‌شود. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد یکی از مهم‌ترین آن‌ها فراوانی آن است. کافی است چند دقیقه‌‌ای در سطح شهر قدم بزنیم. با تعداد زیادی افراد سیگاری مواجه می‌شویم. همین فراوانی باعث‌ می‌شود خیلی ماده خطرناکی به نظر نرسد، غافل از این که آسیب‌های سیگار به صورت پنهانی و طی زمان مشخص‌ می‌شود.

موضوع دیگر همین عملکرد پنهانی سیگار است. آسیب‌های سیگار به مرور زمان خود را نشان می‌دهند اما از لحظه اول وجود دارند، به همین دلیل هم ممکن به چشم نیایند. مثلا کسی که سیگار‌ می‌کشد ممکن در لحظه سیگار کشیدن، دچار حمله قلبی نشود. یا مثلا درست در همان لحظه با تغییرات اضطرابی مواجه نشود. ما تغییرات ریوی فردی که سیگار‌ می‌کشد را در لحظه‌ نمی‌بینیم اما تمام این مشکلات بعد از بازه مشخصی آشکار‌ می‌شوند.

 

چرا باید سیگار را ترک کنید؟

مصرف سیگار مشکلات فیزیکی و روحی زیادی همراه دارد که غالبا تا سال‌ها پنهان‌ می‌مانند. افراد سیگاری با مشکلات ریوی و قلبی درگیر هستند، این مشکلات‌ می‌توانند سال‌ها دیده نشوند. حالت تهوع و سردردهای میگرنی یکی دیگر از علائم مصرف سیگار است، خصوصا اگر در کنار آن مشروبات الکلی هم مصرف شود. افراد سیگاری مشکلات دندانی زیادی را تجربه‌ می‌کنند و بارزترین آن هم زردی دندان‌ها است.

مصرف سیگار به شدت روی عملکرد مغز و حافظه اثر‌ منفی می‌گذارد و‌ می‌تواند باعث آلزایمر شود. استفاده از سیگار امکان ابتلا به انواع سرطان را بالا‌ می‌برد. سیگار در بروز اضطراب و همین‌طور ایجاد افسردگی نقش پررنگی دارد. مطالعات نشان‌ می‌دهد زنان در مواجه با مضرات سیگار ضعیف‌تر هستند و بیشتر آسیب‌ می‌بینند. این‌ها تنها بخشی از خطرات و مضرات مصرف سیگار است که متاسفانه در بسیاری موارد جدی گرفته‌ نمی‌شود.

 

 

آیا از علائم ترک سیگار می‌ترسید؟

یکی از دلایلی که باعث‌ می‌شود سیگاری‌ها از ترک اجتناب کنند، عوارض و علائمی است که به صورت موقت دچار آن‌ می‌شوند. معمولا افراد معتاد به سیگار به محض ترک کردن با علائمی مانند لرز دست و پا، احساس اضطراب و استرس، افزایش اشتها، چاقی، اختلال در خواب، عدم تمرکز، تغییر در خلق‌وخو، کلافگی و … رو به رو‌ می‌شوند. خیلی‌ها به همین دلیل حاضر نیستند سیگار خود را کنار بگذارند.

این در حالی است که مصرف سیگار به مرور زمان باعث ایجاد همین علائم و بسیاری بیماری‌های دیگر‌ می‌شود. از طرفی این علائم کاملا موقتی هستند. نکته مهم دیگر این است که اگر از روش درست ترک سیگار استفاده کنید و از متخصصان کمک بگیرید این علائم به حداقل خود‌ می‌رسند و اذیت‌ نمی‌شوید. پس اگر فقط به همین دلایل ترک سیگار را به تعویق‌ می‌اندازید، اشتباه‌ می‌کنید.

 

چطور سیگار را ترک کنیم؟

روش‌‌‌های مختلفی برای ترک سیگار وجود دارد اما این که کدام روش برای شما مناسب است به تجربه خودتان بستگی دارد. اگر واقعا برای ترک سیگار مصمم هستید بهتر است با افراد متخصص و مراکز ترک سیگار ارتباط داشته باشید و از آن‌ها مشورت بگیرد. البته قطعا خودتان هم باید برای این کار تلاش کنید. غلبه بر نفس اولین و مهم‌ترین قدم برای ترک سیگار است. قدم‌‌‌های زیر را انجام دهید تا در کنار روش‌های ترک سیگار بتوانید نتیجه مطلوبی دریافت کنید.

 

 

چرا‌‌‌ می‌خواهید سیگار را ترک کنید؟

انگیزه یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای ترک سیگار است. باید به اندازه کافی انگیزه داشته باشید. نوشتن علت ترک سیگار روش کمک کننده‌ای است.‌‌‌ می‌توانید بزرگ روی کاغذ بنویسید که سیگار چه آسیب‌‌‌هایی به شما و خانواده‌تان زده و بعد روی دیوار بچسبایند. دیدن این دلایل‌‌‌ می‌تواند انگیزه خوبی برای ترک سیگار باشد.

انتظار غیر واقعی نداشته باشید

فرقی نمی‌کند که چند وقت است سیگار‌‌‌ می‌کشید، ترک سیگار فرآیند زمانبری است. البته که هرچقدر زمان اعتیاد بیشتر باشد ترک آن هم سخت‌تر‌‌‌ می‌شود اما به هر حال برای ترک سیگار یا هر ماده مخدر دیگری باید صبور باشید. علم با روش‌‌‌های مختلف سعی کرده این زمان را به حداقل برساند اما باید بدانید ممکن است طولانی‌تر از تصورتان شود. انتظار غیر واقعی از خودتان نداشته باشید. روش مناسبی را انتخاب کنید و بعد با مشورت متخصص پیش بروید. برای خود زمان تعیین نکنید. ممکن است با نزدیک شدن به انتهای زمان استرس بگیرید و دوباره به سمت سیگار برگردید.

از متخصص کمک بگیرید

یکی از بهترین راه‌‌‌ها برای ترک سیگار کمک گرفتن از افراد متخصص در این حوزه است. متخصص به شما کمک‌‌‌ می‌کند تا بهترین راه را برای ترک سیگار انتخاب کنید. همچنین حضور یک متخصص برای ترک بهتر و کاهش علائم احتمالی ترک بسیار کمک کننده است.‌‌‌ می‌توانید به کلینیک‌‌‌های ترک اعتیاد مراجعه کنید و یا با روانپزشک و روان درمانگر صحبت کنید. به یاد داشته باشید، در کنار فرد متخصص فرآیند ترک را به بهترین حالت پیش‌‌‌ خواهید برد.

استرس و اضطراب خود را به حداقل برسانید

یکی از دلایل سیگار کشیدن اضطراب و استرس است. از طرفی افراد سیگاری هنگام ترک دچار اضطراب‌‌‌ می‌شوند. برای رفع تمام این‌‌‌ها از تکنیک‌‌‌های رفع اضطراب استفاده کنید.‌‌‌ می‌توانید به سراغ یوگا بروید. هرچقدر بیشتر بتوانید بر اضطراب و استرس خود غلبه کنید راحت‌تر‌‌‌ می‌توانید سیگار ترک کنید. 

وارد گروه‌‌‌های ترک اعتیاد شوید

پیوستن به گروه‌‌‌ها و کمپ‌‌‌های ترک اعتیاد کمک می‌کند تا راحت‌تر با قضیه کنار بیاید. از این طریق‌‌‌ می‌توانید با افرادی که تجربه‌‌‌های مشابهی داشتند آشنا شوید و همین‌طور از بعضی تجربه‌‌‌های آن‌‌‌ها درس بگیرید. متوجه‌‌‌ می‌شوید تنها نیستید و این از نظر روانی بسیار کمک‌‌‌ می‌کند.

از خانواده و دوستان کمک بخواهید

از هم صحبتی با خانواده و دوستان غافل نشوید. حتما از آن‌‌‌ها کمک بخواهید. اجازه دهید فرصتی برای بیان افکار و احساسات خود داشته باشید. داشتن ارتباط موثر و مثبت با نزدیکان کمک‌‌‌ می‌کند در شرایط بهتری سیگار را ترک کنید و احتمال بازگشت را کاهش می‌دهد.

از عوامل محرک دوری کنید

این نکته بسیار مهمی برای ترک سیگار یا به طور کل ترک مواد مخدر است. اگر دوستان سیگاری دارید و یا مهمانی دعوت‌‌‌ می‌شوید که‌‌‌ می‌دانید افراد در آن مواد و سیگار‌‌‌ می‌کشند، از رفتن به آن خودداری کنید. به یاد داشته باشید شما قرار نیست برای همیشه از دوستان خود دور باشید اما در دوره درمان از نشست و برخاست با افراد سیگاری اجتناب کنید.

فعلا کافه‌‌‌هایی که در آن سیگار کشیده‌‌‌ می‌شود و یا همین‌طور مکان‌‌‌هایی که امکان سیگار کشیدن را بالا‌‌‌ می‌برد، نروید. در کل بد نیست بعضی از این موارد را برای همیشه کنار بگذارید اما در حال حاضر استرس به خودتان ندهید. کسی دست و پای شما نبسته و شما آزاد هستید. فعلا قرار است به صورت موقت کمی با دقت رفت و آمد کنید.

ورزش کنید

نیکوتین سیگار در تولید هورمون‌‌‌هایی که منجر به شادی‌‌‌ می‌شوند، نقش زیادی دارد. البته با این عارضه که به مرور زمان برای برخورداری از شادی یکسان نیاز به مصرف بیشتر و بیشتر سیگار خواهید داشت. ورزش کردن یکی از بهترین راه حل‌‌‌ها برای غلبه بر سیگار است. ورزش منجر به افزایش هورمون‌‌‌های شادی در شما شده و نیاز شما به استفاده از محرک بیرونی از جمله سیگار را کمتر‌‌‌ می‌کند.

The best way to quit smoking How to quit smoking? | exercise | ترک سیگار به وسیله ورزش کردن

 

اوقات فراغت خود را پر کنید

بهتر است در دوره ترک سیگار بیکار و تنها نباشید. برای اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کنید و تا جایی که‌‌‌ می‌توانید زمان خود را در کنار افراد سالم بگذرانید. در زمان‌‌‌های خالی ممکن است ناخودآگاه به سمت مصرف دوباره کشیده شوید.

سخن آخر

ترک سیگار نه آنقدرها کار ساده و نه آنقدرها کار سختی است. قطعا یک فرآیند زمانبر است که چالش‌‌‌های خودش را دارد. کافی است اراده داشته باشید و واقعا بخواهید که سیگار را ترک کنید. راه‌‌‌های زیادی وجود دارد که کمک‌‌‌ می‌کند راحت‌تر از شر سیگار خلاص شوید. بهتر است تا زمانی که به اندازه کافی برای ترک مصمم نشده‌اید اقدام نکنید تا باعث شکست در ترک و از بین رفتن انگیزه خودتان نباشید.

35 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *