بهترین روش یادگیری زبان ترکی | آموزش زبان ترکی | زبان ترکی | یادگیری ترکی | آموزش ترکی

بهترین روش یادگیری زبان ترکی

یادگیری زبان ترکی استانبولی، به تازگی متقاضی بیشتری پیدا کرده و این به دلیل بهتر شدن شرایط اقتصادی ترکیه و ورود مهاجران بیشتر است. کشور ترکیه یکی از همسایگان مهم ایران است. ایران در بخش‌های مختلفی با ترکیه روابط خوب و نزدیکی دارد.

طبق آمار بخش زیادی از گردشگران ترکیه ایرانی‌ها هستند. ترکیه سال‌های اخیر رشد اقتصادی خوبی داشته و به همین دلیل مورد توجه ایرانی‌ها و همین طور مردم کشورهای دیگر خصوصا کشورهای اروپایی قرار گرفته است. یادگیری زبان ترکی استانبولی از چند جهت برای ایرانی‌ها مهم است. ایران و ترکیه شباهت‌های فرهنگی زیادی دارند و همین موضوع مردم دو کشور را به هم نزدیک کرده است. در سال‌های اخیر مهاجرت به ترکیه در میان ایرانی‌ها افزایش یافته است. 

چرا زبان ترکی استانبولی یاد بگیریم؟

یادگیری زبان ترکی استانبولی بین ایرانی‌ها بیشتر شده است. این موضوع دلایل مختلفی دارد. یکی از مهم‌‌ترین آن‌ها موضوع مهاجرت است. از آنجایی که اقتصاد ترکیه روند صعودی دارد، تقاضا برای مهاجرت به این کشور زیاد شده و ایرانی‌های زیادی ترکیه را برای زندگی انتخاب‌ می‌کنند. همین طور ترکیه موقعیت‌های خوبی برای ادامه تحصیل دانشجوها فراهم کرده است. غیر از این، ترکیه یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در دنیا و البته بین ایرانی‌ها است. به طوری که بعضی خانواده‌ها در سال چند بار به این کشور سفر‌ می‌کنند. همه این دلایل در کنار هم باعث شده تا افراد برای یادگیری زبان ترکی استانبولی تمایل بیشتری نشان دهند.

از طرفی زبان ترکی فقط در کشور ترکیه استفاده نمی‌شود. بخش‌هایی از کشورهای قبرس، یونان، عراق و … و همین طور بخش‌هایی از شرق اروپا هم به دلیل حضور مهاجران به زبان ترکی صحبت می‌کنند. حدودا 78 میلیون از مردم جهان زبان مادری‌شان ترکی است. بنابراین زبان ترکی ممکن است در موقعیت‌های مختلفی به کارتان بیاید. قبل از شروع یادگیری زبان ترکی باید به سراغ بهترین روش‌ها و معتبرترین منابع بروید. این موضوع در زمان یادگیری و اصولی بودن یادگیری بسیار اهمیت دارد.

منابع معتبر آموزش زبان ترکی کدام هستند؟

خیلی مهم است که یادگیری زبان ترکی استانبولی را از طریق منابع معتبر شروع کنید. اگر حضوری کلاس‌ می‌روید حتما موسسات معتبر و شناخته شده را انتخاب کنید. پیدا کردن منابع زبان برای کسانی که به صورت خودآموز‌ می‌خواهند زبان یاد بگیرند، کمی سخت‌‌‌تر است و ممکن است گیج شوند. پیدا کردن این که کدام کتاب یا کدام دوره آنلاین بهترین نتیجه را‌ می‌دهد، زمانبر است.

قبل از هر چیزی باید بدانید که کار اصلی روی دوش شما است و این که چقدر نتیجه بگیرید و یادگیری چقدر زمان ببرد، به خودتان بستگی دارد. با این حال انتخاب منبع درست و معتبر هم تاثیر زیادی دارد. اگر‌ می‌خواهید زبان را از طریق دوره‌های آنلاین یاد بگیرید بهتر است به سراغ همان موسسات زبان بروید. بسیاری از موسسات زبان که دوره‌های حضوری دارند، دوره‌های آنلاین هم برگزار‌ می‌کنند.

البته سایت‌های مختلفی هم هستند که زبان ترکی را فقط به صورت آنلاین یاد‌ می‌دهند. این سایت‌ها معمولا آموزش خود را به صورت دوره‌های آنلاین یا آموزش از طریق ویدئو ارائه‌ می‌دهند. سایت yee.org.tr، سایت www.languageinternational.com، سایت www.memrise.com نمونه‌هایی از سایت‌های معتبر خارجی برای یادگیری زبان ترکی هستند. البته سایت‌های بیشتری برای آموزش زبان وجود دارد. همین طور چندین سایت ایرانی معتبر هم زبان ترکی را آموزش می‌دهند.

برای یادگیری زبان ترکی از طریق اپلیکیشن، برنامه‌های معتبر و شناخته شده‌‌‌‌‌ای را مانند Duolingo و Babbel و Busuu و Drops و Memrise انتخاب کنید. این برنامه‌ها تعدادی از بهترین برنامه‌های آموزش زبان هستند که نه فقط زبان ترکی بلکه‌ می‌توانید زبان‌های دیگری هم با آن‌ها یاد بگیرید. این برنامه‌ها هم نسخه تحت وب و هم نسخه موبایل دارند. مزیت استفاده از اپلیکیشن‌ها این است که بخش‌های مختلفی دارند، مثلا اگر بخواهید برای سفر زبان یاد بگیرید،‌ می‌توانید فقط به سراغ همان بخش بروید و مکالمات ضروری سفر را یاد بگیرید.

بهترین روش یادگیری زبان ترکی | آموزش زبان ترکی | زبان ترکی | یادگیری ترکی | آموزش ترکی | یادگیری زبان ترکی با اپلیکیشن

برای یادگیری زبان ترکی استانبولی از کجا شروع کنیم؟

یادگیری زبان ترکی استانبولی مانند هر زبان دیگری چالش‌های خاص خودش را دارد اما این زبان برای ایرانی‌ها زبانی آشنا است. همان طور که قبل‌‌‌تر گفتیم مردم ترکیه و مردم ایران شباهت‌های فرهنگی زیادی دارند. یکی از آن‌ها شباهت زبان ترکی آذری به ترکی استانبولی است. مردم مناطق شمال غرب ایران به زبان ترکی آذری مسلط هستند و این زبان به زبان ترکی استانبولی شباهت‌هایی دارد. یادگیری زبان ترکی استانبولی برای ایرانی‌های ترک‌زبان کار ساده‌‌تری است. 

موضوع دیگری که باعث‌ می‌شود یادگیری زبان ترکی برای ایرانی‌ها راحت‌‌‌تر باشد، ساختار جمله بندی آن است. در زبان ترکی مانند زبان فارسی فعل آخر جمله استفاده‌ می‌شود. همین طور تعدادی از کلمات هرچند کم بین دو زبان مشترک هستند و فقط در تلفظ با هم تفاوت دارند. کلمه فیل، زرافه، پنیر، میوه، شکر، آتش، آهنگ و … تعدادی از این کلمات هستند.

هدفتان از یادگیری زبان ترکی چیست؟

برای یادگیری زبان ترکی اول از همه باید مشخص کنید که چه هدفی دارید. اگر قصدتان مهاجرت است، باید این زبان را به خوبی و اصولی یاد بگیرید. به هر حال زمانی که به کشور دیگری برای زندگی، کار یا تحصیل مهاجرت می‌کنید به زبان تخصصی نیاز خواهید داشت. با توجه به شغل و رشته مورد نظرتان باید زبان ترکی استانبولی را به صورت تخصصی یاد بگیرید. در این صورت حتما لازم است کلاس بروید و حرفه‌‌‌‌‌ای زبان را یاد بگیرید. اگر برای سفر یا تماشای فیلم و سریال‌ می‌خواهید زبان یاد بگیرید، کارتان ساده‌‌‌تر می‌شود. این کار را‌ می‌توانید با برنامه‌های موبایل یا کلیپ‌های آموزشی زبان ترکی هم انجام دهید.

شرکت در کلاس بهترین راه یادگیری زبان ترکی

برای خیلی از افراد شرکت در کلاس‌‌‌‌های حضوری بهترین راه برای یادگیری زبان است. حضور در کلاس و داشتن روتین منظم در یادگیری زبان بسیار موثر است. یادگیری جمعی کیفیت بالاتری دارد، چون معمولا افراد حاضر در کلاس با یکدیگر صحبت‌‌‌‌ می‌کنند. این باعث به چالش کشیده شدن زبان آموز و در نتیجه یادگیری بهتر می‌شود.

زمانی که در کلاس‌‌‌‌های حضوری شرکت‌‌‌‌ می‌کنید مجبورید تکالیف را انجام دهید و در بحث‌‌‌‌های گروهی شرکت کنید. کلاس‌‌‌‌های حضوری زبان غالبا از روش‌‌‌‌ها و متدهای روز دنیا استفاده‌‌‌‌ می‌کنند. اگر واقعا می‌خواهید زبان یاد بگیرید این کلاس‌‌‌‌ها یکی از بهترین روش‌‌‌‌های یادگیری زبان ترکی هستند. البته این روش برای افراد شاغل و محصل خیلی مناسب نیست چون این افراد خیلی از اوقات وقت کم می‌آورند و زمان کافی برای حضور در کلاس ندارند.

بهترین روش یادگیری زبان ترکی | آموزش زبان ترکی | زبان ترکی | یادگیری ترکی | آموزش ترکی | شرکت در کلاس های حضوری

شرکت در دوره‌های آنلاین آموزش زبان ترکی

یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی شرکت در دوره‌های آنلاین است. دوره‌های متنوعی در فضای مجازی برای آموزش زبان است. با این دوره‌ها‌ می‌توانید تا حد زیادی زبان ترکی را به صورت عمومی یاد بگیرید. بعضی از این دوره‌ها که توسط اساتید آموزش داده‌ می‌شوندَ، پولی هستند اما دوره‌های رایگان زیادی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. برای یادگیری بهتر باید دوره‌ها را از اول و طبق سرفصل جلو بروید.

آموزش زبان ترکی با فیلم و سریال

شاید عجیب به نظر برسد اما از آنجایی که فیلم و سریال‌های ترکی بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد، بسیاری زبان ترکی را با تماشای همین سریال‌ها یاد گرفته‌اند. به طور کلی فیلم دیدن مهارت‌های یادگیری زبان را تقویت‌ می‌کند. زمانی که فیلم‌ می‌بینید تلفظ صحیح کلمات را یاد‌ می‌گیرید. همین طور متوجه خواهید شد در موقعیت‌های مختلف چه کلماتی بیشترین کاربرد را دارد. بهتر است فیلم‌های ترکی را با زیرنویس ببینید تا با دیکته کلمات هم آشنا شوید. تماشای فیلم و سریال در یادگیری زبان ترکی به صورت خودآموز بسیار موثر است.

حروف زبان ترکی و الفبای آن را بشناسید

برای این که بتوانید زیرنویس فیلم‌ها یا اخبار را متوجه شوید باید حروف ترکی استانبولی را بلد باشید. چندین سال قبل، درست قبل از روی کار آمدن آتاتورک الفبای ترکیه از حروف عربی تشکیل‌ شده بود اما آتاتورک از الفبای لاتین به جای آن استفاده کرد. امروزه مردم ترکیه هم از همین الفبا استفاده‌ می‌کنند. البته بعضی از حروف مانند W و Q در الفبای ترکی دیده نمی‌شود.

در الفبای ترکی نشانه‌هایی بالا و یا پایین بعضی حروف قرار دارد که تلفظ آن را کاملا تغییر‌ می‌دهد. بعد از یادگیری شکل حروف باید به صدای آن‌ها مسلط شوید. این کار اولین قدم برای یادگیری زبان ترکی است. بدون شک باید قبل از یادگیری زبان ترکی استانبولی الفبای آن را یاد بگیرید. در غیر این صورت برای تلفظ یا خواندن کلمات دچار مشکل‌ می‌شوید.

دامنه لغات خود را افزایش دهید

هرچقدر لغات بیشتری بلد باشید راحت‌‌‌تر و سریع‌‌‌تر به زبان ترکی مسلط‌ می‌شوید. راه‌های زیادی برای یادگیری لغات ترکی وجود دارد.‌ می‌توانید از فلش کارت استفاده کنید. فلش کارت‌ها علاوه بر تصویر دیکته کلمات را هم به شما نشان‌ می‌دهند، به همین دلیل بهتر‌ می‌توانید آن‌ها را حفظ کنید. اپلیکیشن drop یکی از بهترین برنامه‌های موبایل برای یادگیری زبان ترکی است.

این برنامه لغات ترکی را به صورت دسته بندی شده به شما یاد‌ می‌دهد. با دسته بندی کلمات یادگیری سریع‌‌‌تر انجام‌ می‌شود. در واقع اطلاعات به صورت طبقه بندی وارد ذهن‌ می‌شود. این برنامه تمام لغات ترکی را در چندین دسته بندی مانند دسته بندی خوراکی‌ها، دسته بندی پوشاک، دسته بندی حیوانات، شغل و بسیاری دیگر قرار داده است. 

قواعد و دستور زبان ترکی را یاد بگیرید

زبان ترکی هم مانند هر زبان دیگری قواعد و دستور زبان خاص خود را دارد. یکی از خوبی‌های زبان ترکی که یادگیری را آسان‌‌‌تر می‌کند، استفاده فعل در آخر جملات است. درست مانند زبان فارسی که فعل آخر جمله استفاده‌ می‌شود. این شباهت کار را راحت‌‌‌تر می‌کند. برای یادگیری زبان ترکی باید پیشوندها، پسوندها و ضمایر را خوب بلد باشید. دستور زبان‌ ترکی را می‌توانید از کتاب‌های آموزشی یا اپلیکیشن‌ها یاد بگیرید.

بهترین روش یادگیری زبان ترکی | آموزش زبان ترکی | زبان ترکی | یادگیری ترکی | آموزش ترکی | قواعد و دستورات زبان ترکی را یادبگیرید

یادگیری زبان ترکی از طریق اپلیکیشن‌ها

امروزه برنامه‌های آموزش زبان قدرتمندی در دنیا وجود دارد. برنامه‌هایی که چیزی کمتر از کلاس‌های زبان ندارند. یکی از معروف‌‌ترین این برنامه‌ها Duolingo است. این برنامه، زبان‌های بسیاری دارد. بعد از نصب برنامه ابتدا باید زبان اصلی و بعد زبانی که‌ می‌خواهید یاد بگیرید را مشخص کنید. برنامه از شما‌ می‌پرسد که چه هدفی دارید و در نهایت بعد از چند سوال، آموزش زبان را شروع‌ می‌کند.

جالب است بدانید این برنامه آموزش لغات را در کنار دستور زبان جلو‌ می‌برد و از همان اول از جملات ساده استفاده‌ می‌کند. همین طور در این برنامه از صدا هم استفاده‌ می‌شود و هم زمان لازم است شما هم کلمات یا جملات را تکرار کنید. البته این تنها برنامه آموزش زبان نیست. برنامه‌های دیگری هم هستند که به راحتی‌ می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. افراد زیادی از طریق همین برنامه‌ها به صورت حرفه‌‌‌‌‌ای زبان مورد نظرشان را یاد گرفته‌اند.

استفاده از کتاب‌های کودک برای یادگیری زبان ترکی

استفاده از کتاب برای یادگیری زبان ترکی استانبولی راه خوبی است. در ابتدای مسیر خصوصا اگر به صورت خودآموز بخواهید زبان را یاد بگیرید ممکن است به راحتی نتوانید کلمات را بخوانید. به همین دلیل کتاب‌های کودک گزینه خوبی هستند. کتاب‌های کودک معمولا مصور هستند و کلمات ساده‌‌‌‌‌ای را آموزش‌ می‌دهند. در مراحل بعدی سطح این کتاب‌ها را بالاتر ببرید تا کاملا به خواندن مسلط شوید. تصور کنید مانند یک کودک‌ می‌خواهید خواندن و نوشتن را یاد بگیرید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های دوست یابی

حتما شما هم شنیده‌اید که‌ می‌گویند هرچقدر بیشتر در محیط باشید راحت‌‌‌تر و سریع‌‌‌تر می‌توانید زبان یاد بگیرید. در مورد زبان ترکی هم همین طور است. یکی از راه‌ها برای یادگیری بهتر این است که محیط خود را به زبان ترکی نزدیک‌‌‌تر کنید. ساده‌‌ترین راه استفاده از شبکه‌های اجتماعی است.‌ می‌توانید صفحات ترکی را دنبال کنید. پادکست‌ها و برنامه‌های ترکی زبان را گوش دهید. همین طور‌ می‌توانید از برنامه‌هایی مانند Hello Talk استفاده کرده و با افراد ترک زبان صحبت کنید.

بهترین روش یادگیری زبان ترکی | آموزش زبان ترکی | زبان ترکی | یادگیری ترکی | آموزش ترکی

زمان یاد گرفتن همه چیز را بنویسید

یکی از بهترین راه‌ها برای بالا بردن سرعت یادگیری زبان ترکی نوشتن است. به طور کلی اگر زمانی که سعی‌ می‌کنیم چیزی را حفظ کنیم، آن را بنویسیم، یادگیری دو برابر‌ می‌شود. چون همزمان از چند بخش حافظه استفاده‌ می‌کنیم. زمانی که کلمات را بلند بلند تکرار‌ می‌کنیم در واقع هم آن‌ها را یکبار با چشم‌ می‌بینیم و هم یکبار با گوش‌ می‌شنویم. بنابراین از چند طریق حافظه را درگیر یادگیری کلمات جدید‌ می‌کنیم. نوشتن و تکرار کلمات به شدت در فرآیند یادگیری زبان کمک کننده است.

هر چیزی که یاد گرفتید را به دیگران هم یاد بدهید

این روش به شدت موثر است. زمانی که کلمات یا دستور زبان را یاد گرفتید، آن را به فرد دیگری یاد بدهید. حتی‌ می‌توانید رو به روی آینه به خودتان یاد دهید یا صدای خودتان را ضبط کنید. در این روش بخش‌های مختلف مغز درگیر یادگیری زبان ترکی‌ می‌شوند. مغز برای این که بتواند چیزی را آموزش دهد، تمام اطلاعات قبلی را طبقه بندی و دوباره آن‌ها مرور‌ می‌کند. به این ترتیب تمام مطالب دوباره مرور‌ می‌شود. این روش خوبی برای پیدا کردن نقاط ضعف است. هر زمان دیدید چیزی را نمی‌توانید به خوبی به کسی یاد بدهید یعنی هنوز خوب آن را یاد نگرفتید. 

چقدر طور‌‌‌‌ می‌کشد تا به زبان ترکی مسلط شویم؟

پاسخ این سوال را هیچ کس جز خودتان نمی‌تواند بدهد. فرآیند یادگیری زبان ترکی بیشتر به خودتان بستگی دارد. هرچقدر در مسیر یادگیری منظم‌تر باشید، بهتر نتیجه‌‌‌‌ می‌گیرید. مدت زمان تمرین روزانه شما مشخص‌‌‌‌ می‌کند که بعد از چه مدت‌‌‌‌ می‌توانید ترکی استانبولی صحبت کنید. اگر با اپلیکیشن روزی 10 الی 15 دقیقه زمان‌‌‌‌ می‌گذارید بیشتر باید صبور باشید تا به این زبان مسلط شوید. اگر حضوری یا آنلاین کلاس‌‌‌‌ می‌روید و روزی حداقل یک ساعت زمان‌‌‌‌ می‌گذارید، مدت یادگیری کوتاه‌تر‌‌‌‌ می‌شود و‌‌‌‌ می‌توانید در طول یک سال تا حد قابل قبولی ترکی صحبت کنید.

سخن آخر

برای یادگیری زبان ترکی منابع و روش‌‌‌‌های مختلفی وجود دارد. هر کدام از این روش‌‌‌‌ها به اندازه خود مفید هستند. مهم است که قبل از هر چیزی هدف خود را مشخص کرده تا بتوانید بهترین راه را انتخاب کنید. فراموش نکنید که برای یادگیری زبان باید به خودتان فرصت دهید و به صورت روزانه تمرین داشته باشید. 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها