بهترین روش یادگیری زبان آلمانی [+7 روش کاربردی] | یادگیری زبان آلمانی | آموزش آلمانی

بهترین روش یادگیری زبان آلمانی [+7 روش کاربردی]

یادگیری زبان آلمانی اهمیت زیادی دارد چون این زبان در جهان در جایگاه سوم قرار گرفته و بیش از 100 میلیون نفر در دنیا به آن مسلط هستند. اگر قرار است زبان دومی به جز انگلیسی یاد بگیرید بدون شک باید به سراغ آلمانی بروید. زبان آلمانی در جایگاه سوم جهان بعد از زبان‌های فرانسوی و اسپانیایی قرار دارد. این زبان یکی از پرکاربردترین زبان‌ها در اتحادیه اروپا است. زبان آلمانی در هفت کشور به عنوان زبان رسمی شناخته‌ می‌شود. در بسیاری از کشورها مانند روسیه، آرژانتین، برزیل و بخش‌هایی از آفریقا درصد قابل توجهی از مردم به زبان آلمانی مسلط هستند. 

چرا زبان آلمانی یاد بگیریم؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که زبان آلمانی آنقدرها سخت نیست. همه ما زبان آلمانی را به سختی کلماتش‌ می‌شناسیم. قطعا یادگیری هر زبان جدیدی کار سخت و زمانبری است اما زبان آلمانی سخت‌‌ترین زبان جهان نیست. یادگیری زبان‌های چینی، کره‌‌‌ای و روسی برای ایرانی‌ها به مراتب سخت‌‌تر از یادگیری زبان آلمانی است. دلایل مهمی برای یادگیری زبان آلمانی وجود دارد، یکی از آن‌ها جایگاه آلمان در اقتصاد دنیا است. آلمان یکی از پرقدرت‌‌ترین کشورهای اقتصادی جهان است و بخشی از اقتصاد جهانی حول این کشور‌ می‌چرخد.

آلمان پرجمعیت‌‌ترین کشور اروپایی است، پس جای تعجب ندارد که این زبان در بین اروپایی‌ها پر طرفدار است. موضوع مهم دیگر ادبیات کشور آلمان است. کشور آلمان در این زمینه غنی است و بسیاری از معروف‌‌ترین کتاب‌های دنیا آلمانی هستند. با یادگیری زبان آلمانی نه تنها با مردم این کشور بلکه می‌توانید با مردم کشورهای دیگر و بخش‌های مختلف دنیا‌  ارتباط برقرار کنید. در بعضی از دانشگاه‌های کشورهای اروپایی و حتی آمریکایی برای تحصیل در بعضی رشته‌ها نیاز دارید آلمانی بلد باشید. در واقع آلمانی دومین زبان علمی جهان است. پس‌ می‌توان نتیجه گرفت زبان آلمانی یکی از مهم‌‌ترین زبان‌های خارجی برای برقراری ارتباط با دنیا است.

یادگیری زبان آلمانی چقدر طول‌ می‌کشد؟

همه‌ می‌دانیم که یادگیری یک زبان جدید به این که چقدر مطالعه و تمرین‌ می‌کنیم بستگی دارد اما به طور کل اگر روزی دو ساعت برای یادگیری زبان آلمانی زمان‌ بگذارید، تقریبا بعد از شش ماه به سطح متوسط‌ می‌رسید. فاکتورهای زیادی‌ می‌توانند این زمان را کوتاه‌‌تر و یا طولانی‌‌تر کنند. برای این که سریع‌‌تر آلمانی یاد بگیرید بهتر است محیط اطراف خود را به این زبان نزدیک‌‌تر کنید. به عنوان مثال موسیقی آلمانی گوش دهید یا فیلم ببینید.

بهترین روش یادگیری زبان آلمانی [+7 روش کاربردی] | یادگیری زبان آلمانی | آموزش آلمانی | شرکت در کلاس های حضوری زبان آلمانی

آیا‌ می‌توان زبان آلمانی را به صورت خودآموز یاد گرفت؟

قطعا پاسخ به این سوال بله است اما نکات زیادی را باید در نظر بگیرید. یادگیری تخصصی زبان معمولا نیاز به آموزش حرفه‌‌‌ای نیاز دارد. باید برنامه ریزی درست و دقیقی داشته باشید و سعی کنید چهار مهارت اصلی زبان را همزمان یاد بگیرید. پس اگر‌ می‌خواهید زبان آلمانی را تخصصی یاد بگیرید و همین طور محدودیت زمانی دارید حتما باید در کلاس‌های آلمانی شرکت کنید. زمانی که‌ می‌خواهید برای کار یا تحصیل مهاجرت کنید قطعا زمان اهمیت دارد و می‌خواهید در کم‌‌ترین زمان بهترین نتیجه را بگیرید. به همین منظور بهتر است یادگیری زبان آلمانی را جدی و در کنار افراد متخصص شروع کنید. 

زمانی که‌ می‌خواهید این زبان را صرفا برای سرگرمی یا سفر کردن یاد بگیرید، قضیه فرق‌ می‌کند. فرض کنید‌ می‌خواهید به زبان آلمانی فیلم ببینید یا طرفدار موسیقی این کشور هستید. در این صورت نه محدودیت زمانی دارید و نه لازم است خیلی تخصصی این زبان را یاد بگیرید. 

به طور کلی روش‌های خودآموز کمی سخت‌‌تر و طولانی‌‌تر هستند. این روش‌ها برای زمانی مناسب هستند که برای یادگیری زبان، عجله‌‌‌ای ندارید. در نهایت نه تنها زبان آلمانی بلکه تمام زبان‌ها را‌ می‌توانید به صورت خودآموز یاد بگیرید. فقط باید ببینید که چقدر زمان یادگیری و کاربرد آن برای‌تان مهم است. اولین قدم برای یادگیری زبان آلمانی مشخص کردن هدف است.

هدف از یادگیری زبان آلمانی چیست؟

با توجه به اهمیت یادگیری زبان آلمانی اگر بخواهید برای کار وارد بازار جهانی شوید و یا اگر بخواهید در دانشگاه‌های معتبر تحصیل کنید به این زبان احتیاج دارید. برای شروع یادگیری باید هدف خود را مشخص کنید. کار و تحصیل، نیاز به سطح بالایی از مهارت زبان دارد. اگر‌ می‌خواهید فیلم ببینید یا فقط برای تفریح و سفر زبان آلمانی را یاد بگیرید، لازم نیست خیلی حرفه‌‌‌ای شوید.‌ می‌توانید ابتدا با مکالمات روزانه و جملات ساده شروع کنید. بنابراین هدف شما تعیین کننده است که چه مسیری را پیش رو داشته باشید. هدف به شما انگیزه و جهت‌ می‌دهد تا در مسیر درستی قدم بردارید.

بهترین روش برای یادگیری زبان آلمانی

یادگیری زبان آلمانی مانند هر زبان خارجی دیگر سختی‌های خودش را دارد. اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید، آلمانی یاد گرفتن خیلی کار سختی نیست چون این زبان کلمات مشترک زیادی با انگلیسی دارد. روش‌های مختلفی برای یادگیری زبان آلمانی وجود دارد.‌ می‌توانید کلاس بروید، پکیج‌های غیر حضوری ثبت نام کنید و یا حتی خودتان به صورت خودآموز شروع کنید.

باید ببینید شرایط شما با کدام روش مطابقت بیشتری دارد. همین طور به خود شما هم بستگی دارد. اگر جزو افرادی هستید تا کلاس نروید، جدی و منظم درس نمی‌خوانید پس ممکن است روش‌های غیر حضوری برای شما مناسب نباشد. به طور کلی بهترین روش برای یادگیری زبان آلمانی استفاده از منابع درست و معتبر در کنار تمرین منظم و روزانه است.

بهترین روش یادگیری زبان آلمانی [+7 روش کاربردی] | یادگیری زبان آلمانی | آموزش آلمانی | شرکت در دوره های آنلاین

شرکت در کلاس‌های حضوری برای یادگیری زبان آلمانی

این روش یکی از بهترین روش‌های یادگیری زبان آلمانی است. اگر آموزشگاه معتبری را انتخاب کنید، با این روش به بهترین حالت‌ می‌توانید زبان آلمانی را یاد بگیرید. زمانی که در کلاس زبان شرکت‌ می‌کنید، بخش مشخصی از روز را در فضای آموزشی‌ می‌گذرانید. کسی که به شما درس‌ می‌دهد به زبان آلمانی مسلط است و جزو افراد متخصص به حساب‌ می‌آید.

در کلاس درس تمام حواس شما مشغول یادگیری‌ می‌شود. مجبور هستید، هم گوش دهید، هم صحبت کنید و هم با دیکته کلمات آشنا شوید. در کلاس‌های حضوری امکان گفت‌وگو و تبادل اطلاعات وجود دارد. کلاس‌های حضوری زبان در موسسات معتبر از متدهای روز استفاده‌ می‌کنند. همین طور کتاب‌ها و تکالیفی که در اختیارتان قرار‌ می‌دهند با علم روز مطابقت دارد. شرکت در کلاس به صورت ناخودآگاه شما را مجبور به تمرین بیشتری‌ می‌کند.

دوره‌های آنلاین زبان آلمانی چقدر مفید هستند؟

دوره‌های آنلاین آموزش زبان آلمانی برای کسانی که وقت کافی ندارند بسیار مفید است. بهتر است این دوره‌ها را از منابع معتبر مانند آموزشگاه‌های زبان تهیه کنید. با شرکت در این دوره‌ها مانند دوره‌های حضوری‌ می‌توانید آموزش را با کیفیت بالایی تجربه کنید. تنها چالش این است که خودتان را پایبند به دوره بدانید و به موقع تکالیف را انجام دهید. 

بهترین روش یادگیری زبان آلمانی [+7 روش کاربردی] | یادگیری زبان آلمانی | آموزش آلمانی

یادگیری زبان آلمانی به صورت خودآموز

اگر به هر دلیلی می‌خواهید خودتان زبان یاد بگیرید، باید بدانید که فرآیند طولانی‌‌تر و شاید کمی سخت‌‌تری خواهید داشت البته این به معنای عدم موفقیت نیست. اتفاقا افراد زیادی هم هستند که زبان آلمانی را به صورت خودآموز یاد گرفته و تا سطح حرفه‌‌‌ای جلو رفته‌اند. برای یادگیری زبان آلمانی به صورت خودآموز‌ می‌توانید چندین روش را امتحان کنید. تنها نکته‌‌‌ای که نباید فراموش کنید این است که یادگیری زبان را در تمام مهارت‌ها جلو ببرید، یعنی فقط روی مهارت شنیداری خود تمرین نکنید و همزمان سعی کنید تمام مهارت‌های زبان مانند صحبت کردن، خواندن و نوشتن را یاد بگیرید.

استفاده از فیلم‌های آموزش زبان آلمانی

یکی از راه‌های ساده برای یادگیری زبان آلمانی به صورت خودآموز تهیه فیلم‌های آموزشی است. اگر کمی اینترنت را بالا و پایین کنید‌ می‌توانید منابع ویدئویی خوبی برای آموزش زبان آلمانی پیدا کنید. تعدادی از این منابع پولی هستند اما نمونه‌های زیادی هم به صورت رایگان ارائه‌ می‌شوند. کانال‌های یوتیوب یکی از بهترین انتخاب‌ها برای این مدل یادگیری است.

استفاده از کتاب‌های خودآموز برای زبان آلمانی

کتاب‌های خودآموز زبان آلمانی را همه جا‌ می‌توانید پیدا کنید. این کتاب‌ها در چند سطح چاپ شده‌اند. بسیاری از آن‌ها همراه کتاب، سی دی و فایل‌های صوتی هم دارند. یادگیری زبان از این طریق کار سختی نیست. این کتاب‌ها قیمت متوسطی دارند. خوبی کتاب‌های آموزش زبان این است که کتاب حل تمرین هم دارند. یعنی همزمان با هر درس تکلیف هم باید انجام دهید. همین طور آخر هر فصل آزمونی برای درک بهتر مطالب قرار داده شده است. کتاب‌های آموزشی یکی از بهترین راه‌های یادگیری زبان آلمانی در خانه هستند. 

یادگیری زبان آلمانی با اپلیکیشن

به جرات‌ می‌توان گفت یکی از موثرترین و بهترین راه‌های یادگیری زبان آلمانی در خانه استفاده از اپلیکیشن‌های زبان است. این برنامه‌ها درست مانند یک معلم حرفه‌‌‌ای عمل‌ می‌کنند. آموزش‌ می‌دهند، مثال‌ می‌زنند و بعد از شما سوال می‌پرسند. اپلیکیشن‌های آموزش زبان به صورت همزمان روی تمام مهارت‌های شما کار‌ می‌کنند.

فقط کافی است که مشخص کنید برای چه هدفی‌ می‌خواهید زبان یاد بگیرید و در روز چقدر زمان دارید. بعد از نصب، سطح دانش زبان شما پرسیده‌ می‌شود و سپس با توجه به آن‌ می‌توانید یادگیری زبان را شروع کنید. خوبی این اپلیکیشن‌ها این است که همیشه در دسترس هستند. غالبا رایگان هستند و برای تمرین نیاز به دفتر و کتاب ندارند. همه مراحل در گوشی موبایل انجام‌ می‌شود. در این اپلیکیشن‌ها ساختار بصری و فضای برنامه جذاب طراحی شده تا برای مخاطب کسل کننده نباشد.

بهترین روش یادگیری زبان آلمانی [+7 روش کاربردی] | یادگیری زبان آلمانی | آموزش آلمانی | استفاده از اپلیکیشن های خودآموز

تماشای فیلم و سریال‌هایی با زبان آلمانی

تماشای فیلم سریال به تنهایی برای یادگیری زبان آلمانی کافی نیست اما در کنار آموزش‌های دیگر بسیار موثر است. بهتر است در کنار آن با لغات این زبان یا گرامر آن آشنا شوید. از هر طریقی که‌ می‌خواهید زبان یاد بگیرید تماشای فیلم و سریال کمک بزرگی به شما‌ می‌کند. با دیدن فیلم و سریال همزمان هم با تلفظ کلمات و هم با لهجه آن‌ها آشنا‌ می‌شوید. اگر از زیرنویس هم استفاده کنید‌ می‌توانید دیکته کلمات را ببینید. خلاصه برای ارتقا سطح زبان و تقویت مهارت‌های زبان بسیار کمک می‌کنند. 

حضور در شبکه‌های اجتماعی و دنبال کردن محتوای آلمانی

اغلب افراد ساعات زیادی در طول روز سرگرم موبایل و گوشی هستند. بد نیست این سرگرمی را جهت‌دار کنیم تا علاوه بر جنبه استراحت و فان جنبه آموزشی هم داشته باشد. دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی به زبان آلمانی‌ می‌تواند تاثیر زیادی در یادگیری زبان داشته باشد. همین طور می‌توانید با افراد آلمانی زبان ارتباط برقرار کنید.

گوش دادن به موسیقی یا پادکست‌هایی با زبان آلمان

گوش دادن به موسیقی و پادکست مهارت شنیداری زبان شما را به شدت تقویت‌ می‌کند. همین طور تلفظ صحیح کلمات را متوجه‌ می‌شوید. اگر در کنار یادگیری زبان آلمانی به موسیقی گوش دهید به مرور‌ می‌توانید متوجه لحن و همین طور لهجه این زبان شوید. این کار برای فن بیان هم بسیار مفید است. 

مطالعه کتاب‌ها و مجله‌های زبان آلمانی

یکی از بهترین کارها برای یادگیری زبان آلمانی استفاده از کتاب، مجله و یا روزنامه است. دیدن کلمات، شکل صحیح آن‌ها و استفاده در جمله به درک مطلب کمک‌ می‌کند. با این کار مهارت خواندن شما تقویت‌ می‌شود. با گرامر و دستور زبان آلمانی آشنا‌ می‌شوید و به مرور زمان‌ می‌توانید به جملات مسلط شوید. البته در کنار این کار حتما باید با تلفظ حروف و کلمات در این زبان آشنا شوید. می‌توانید فایل صوتی کتاب‌ها را هم تهیه کرده و همزمان از آن استفاده کنید. بهتر است این کار را با کتاب‌های ساده‌تر شروع کنید.

سخن آخر

همه ما یادگیری زبان آلمانی را به سخت بودنش‌ می‌شناسیم اما این زبان سخت‌‌ترین زبان دنیا نیست و راه‌های زیادی برای یادگیری آن وجود دارد. فقط باید در این کار مصمم باشید. روزانه تمرین کنید و منابع درستی را برای آموزش انتخاب کنید. صبر کنید و به خودتان زمان دهید، از اشتباه نترسید و با تکرار کردن آن را جبران کنید.  

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها