بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی | یادگیری زبان انگلیسی | زبان انگلیسی | انگلیسی | آموزش زبان انگلیسی

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی [+11 تکنیک]

یادگیری زبان انگلیسی برای خیلی از ما یک چالش بزرگ است. زبان انگلیسی زبان بین المللی است و بسیاری از علوم دنیا به این زبان تدریس‌ می‌شوند. همین طور مراودات بین المللی با زبان انگلیسی انجام‌ می‌شود. به همین دلیل این زبان خیلی وقت‌ها به کار‌ می‌آید. روش‌های زیادی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد. اغلب افراد به دنبال روش‌های سریع و کوتاه مدت هستند.

این روش‌ها برای یادگیری درست و حسابی جواب نمی‌دهد. شاید به صورت موقت چند کلمه یا گرامر زبان را حفظ شوید اما برای یادگیری زبان به صورت اصولی و صحیح باید زمان بگذارید. روش‌های سریع معمولا برای یادگیری موقت، مرور کردن و گذراندن امتحان جواب‌ می‌دهند. در این مطلب‌ می‌خواهیم تمام راه‌های یادگیری زبان انگلیسی را با هم بررسی کنیم.

 

یادگیری چهار مهارت اصلی و کلیدی در زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی مانند تمام زبان‌های دیگر چهار بخش اصلی دارد. برای این که بتوانید به زبان انگلیسی مسلط شوید باید این چهار مهارت را یاد بگیرید. گوش کردن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن مهارت‌های اصلی یادگیری زبان هستند. برای یادگیری هر کدام از این مهارت‌ها تکنیک هایی وجود دارد. در هنگام یادگیری زبان بهتر است هر چهار مهارت را با هم پیش ببرید و فقط روی یکی تمرکز نکنید.

مشخص کردن هدف از یادگیری زبان انگلیسی

باید بدانید دقیقا به چه منظوری‌ می‌خواهید زبان یاد بگیرید. یادگیری زبان سطح‌های مختلفی دارد. مثلا اگر فقط قصدتان تفریح و مسافرت است‌ می‌توانید در این بخش شروع به یادگرفتن زبان کنید. درست است که تمام قواعد یکسان است اما برای سفر کردن، تعداد مشخصی از جملات و عبارات‌ می‌توانند کار شما را راه بیاندازند. اگر‌ می‌خواهید مهاجرت کنید قضیه فرق‌ می‌کند، یادگیری زبان برای مهاجرت باید ریشه‌ای و گسترده باشد.

به هر حال شما‌ می‌خواهید در سرزمین دیگری با این زبان صحبت کنید و باید بتوانید نیازهای‌تان را برطرف کنید. بعد از مهاجرت گفت و گوی شما ممکن است در مورد مسائل اداری، حقوقی، خرید، امور منزل، مدرسه و … هرچیزی که فکرش را بکنید، باشد. پس اولین قدم مشخص کردن هدف است. به علاوه مشخص کردن هدف باعث‌ می‌شود انگیزه داشته باشید و جدی‌‌تر یادگیری زبان را دنبال کنید.

 

نقش زمان در یادگیری زبان انگلیسی

فراموش نکنید مهم‌ترین فاکتور در یادگیری زبان انگلیسی، زمان است. زبان یادگرفتن فرآیند طولانی دارد. بنابراین به دنبال راه‌های فوری و سریع نباشید. اجازه دهید یادگیری زبان طبق اصول پیش برود. راه‌های سریع معمولا نتایج کوتاه مدت دارند.

زبان انگلیسی را با برنامه ریزی یاد بگیرید

آموزش زبان را طبق برنامه پیش ببرید. برنامه ریزی اهمیت زیادی دارد و اجازه‌ می‌دهد همه چیز به ترتیب انجام شود. مهم است که اول قواعد ساده و کلمات راحت‌‌تر را یاد بگیرید. در برنامه ریزی خود استمرار داشته باشید. هدف را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید و به مرور آن را جلو ببرید.

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی | یادگیری زبان انگلیسی | زبان انگلیسی | انگلیسی | آموزش زبان انگلیسی | برنامه ریزی کنید

خودتان را با فرد دیگری مقایسه نکنید

این موضوع را فراموش نکنید که فاکتورهای مختلفی در یادگیری زبان انگلیسی تاثیر دارند. قدرت یادگیری افراد با یکدیگر متفاوت است. همین طور ممکن است روشی که برای شما مناسب برای فرد دیگری روش خوبی نباشد. بنابراین طبق روش و برنامه خودتان جلو بروید.

 

بهترین تکنیک‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی

روش‌ها و تکنیک‌های زیادی برای یادگیری زبان هست این که کدام یک مناسب شماست به خودتان بستگی دارد. بدون شک برای هرکسی یک راهی وجود دارد و نباید با اولین شکست ناامید شوید. 

زبان را وارد تمام بخش‌های زندگی خود کنید

یکی از تکنیک‌های یادگیری زبان انگلیسی، این است که زبان را در بخش‌های مختلف زندگی استفاده کنید. مثلا زبان گوشی خود را به انگلیسی تغییر دهید. سعی کنید کاتالوگ‌ها و بروشورهای محصولات خانگی را بخوانید و تلاش کنید تا زبان در بخش‌های مختلف زندگی شما وجود داشته باشد. از همه این‌ها مهم‌‌تر سریال دیدن و موزیک گوش دادن به زبان انگلیسی است. همه ما بخش زیادی از روزمان را صرف تفریح و سرگرمی می‌کنیم یا مثلا موقع رانندگی موزیک گوش‌ می‌دهیم. گوش دادن به اخبار هم از جمله کارهای مفید برای یادگیری زبان است. این بهترین فرصت برای یادگیری زبان انگلیسی بدون دردسر است. با این روش‌ها می‌توانیم مهارت شنیداری خودمان را تقویت‌ کنیم.

زبان را با یکی از متد علمی شروع کنید

درست است که بعضی افراد زبان را به صورت خودآموز جلو‌ می‌برند اما برای این کار حتما برنامه، کتاب یا متدی دارند. اگر تا به حال کلاس نرفته‌اید، یا کتاب و روشی خاصی برای آموزش زبان ندارید بهتر است زبان را خودتان شروع نکنید چون ممکن است سردرگم شوید و نتیجه‌ای هم نگیرید. برای شروع زبان به صورت خودآموز باید برنامه درسی داشته باشید یعنی بدانید قرار است از نقطه A به نقطه B  بروید. این موضوع که اول کدام قواعد را یاد بگیرید و به چه ترتیبی کلمات را حفظ کنید، باید برنامه ریزی داشته باشد. 

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی | یادگیری زبان انگلیسی | زبان انگلیسی | انگلیسی | آموزش زبان انگلیسی | با یکی از متد علمی زبان انگلیسی را یاد بگیرید

برای یادگیری بهتر مدام تکرار و تمرین کنید

هرچقدر هم که زبان بلد باشید، اگر مدتی تمرین نکنید خیلی چیزها را فراموش‌ می‌کنید. زبان انگلیسی و کلا زبان‌های دوم زود فراموش‌ می‌شوند و برای تسلط بیشتر باید به صورت روزانه و منظم تمرین داشته باشید. حتی شده یک یا دو کلمه ولی هر روز آموزش زبان و تمرین کردن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. لازم نیست ساعت‌ها برای این کار وقت بگذارید، 5 تا 10 دقیقه در روز هم‌ می‌تواند مفید باشد. 

از برنامه‌های آموزش زبان استفاده کنید

تکنولوژی در تمام بخش‌های زندگی بشر نفوذ کرده که هم مزایا و هم معایبی دارد. یکی از مزیت‌های استفاده از تکنولوژی اپلیکیشن‌های تخصصی برای آموزش مباحث مختلف است. وقتی‌ می‌توانید به کمک اپلیکیشن ورزش کنید، یادگیری زبان که کاری ندارد. اپلیکیشن‌های معتبر و اصولی برای آموزش زبان وجود دارند. این برنامه‌ها به صورت اصولی به کاربر کمک‌ می‌کنند تا به سطح دلخواه خود برسد. مزیت مهم استفاده از این برنامه‌ها آموزش در زمان کم است. اغلب آن‌ها 5 تا 15 دقیقه را برای تمرین در روز پیشنهاد می‌دهند و در طول روز یادآوری‌ می‌کنند که تمرین را فراموش نکنید. جالب است بدانید بعضی از آن‌ها آزمون هم برگزار‌ می‌کنند و اتفاقا نتیجه آن در چندین کشور معتبر است.

در حین آموزش یادداشت برداری کنید

نوشتن هنگام درس خواندن و یادگیری تمرکز را بالا‌ می‌برد. بنابراین اگر موقع یادگیری زبان انگلیسی یادداشت برداری کنید، مطالب بهتر در ذهن حک‌ می‌شود.‌ می‌توانید یک دفتر یادداشت کوچک انتخاب کنید و یا از نت گوشی استفاده کنید. در هر صورت فضایی را برای یادداشت نکات مهم زبان داشته باشید.

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی | یادگیری زبان انگلیسی | زبان انگلیسی | انگلیسی | آموزش زبان انگلیسی | یادداشت برداری کنید

تمام حافظه خود را درگیر یادگیری زبان کنید

بعضی‌ها حافظه دیداری قوی دارند و بعضی‌ها با شنیدن راحت‌‌تر می‌توانند یاد بگیرند. حتما شما هم دیدید که بعضی بچه‌ها با این که زبان بلد نیستند اما بعضی از آهنگ‌های انگلیسی را از حفظ‌ می‌خوانند. این به دلیل قدرت حافظه شنیداری آن‌ها است. بنابراین سعی کنید روش‌های مختلف را امتحان کنید. مثلا هم موزیک گوش دهید، هم فیلم ببینید و هم روزنامه بخوانید.

به این ترتیب از تمام بخش‌های حافظه برای یادگیری استفاده کرده‌اید. اغلب ما بخشی از اوقات فراغت خود را در شبکه‌های اجتماعی‌ می‌گذرانیم. شبکه‌های اجتماعی بستر خوبی برای یادگیری زبان هستند.‌ می‌توانید کانال‌ها و گروه‌هایی با زبان انگلیسی انتخاب کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری زبان از طریق شنیدار استفاده از پادکست است. پادکست‌ها با سطح‌های مختلف در تقویت زبان بسیار موثر هستند. 

با افراد بومی همان زبان ارتباط بگیرید

از دیگر خوبی‌های شبکه‌های اجتماعی این است‌ می‌توانید با تمام مردم دنیا ارتباط داشته باشید. این راه خوبی است تا دوستانی از کشور‌های دیگر داشته باشید و سعی کنید با آن‌ها ارتباط بگیرید. به این ترتیب خود را در جامعه کوچکی قرار داده‌اید که برای ارتباط باید زبان بلد باشید.

در این مورد نکته جالبی وجود دارد. به کمک تکنولوژی برنامه‌هایی با هوش مصنوعی ساخته شده که‌ می‌تواند نقش مخاطب شما را بازی کند. شما‌ می‌توانید برای یادگیری زبان و مکالمه از این برنامه‌ها استفاده کنید. کافی است زبان مکالمه را انگلیسی انتخاب کنید. بعد از آن باید موضوع بحث را انتخاب کرده و بعد مکالمه را شروع کنید. قسمت جالب‌‌تر اینجاست که‌ می‌توانید مستقیما از اپلیکیشن بخواهید تا هنگام مکالمه جملات شما را تصحیح کند. در واقع به شما زبان یاد دهد. 

برای تقویت انگلیسی صحبت کردن، مقابل آینه تمرین کنید

همان طور که بالاتر اشاره کردیم یادگیری زبان انگلیسی چهار بخش اصلی دارد. صحبت کردن یکی از آن‌ها است. برای تقویت این موضوع‌ می‌توانید جلو آینه بایستید و به انگلیسی صحبت کنید. این کار ترس شما را از انگلیسی حرف زدن از بین‌ می‌برد. همین طور باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود. شاید عجیب به نظر برسد اما وقتی جلوی آینه با خودتان صحبت‌ می‌کنید متوجه اشتباهات خود‌ می‌شوید و‌ می‌توانید آن  را تصحیح کنید.

برای شروع یادگیری از موضوعات عمومی‌‌تر استفاده کنید

به طور کلی بهتر است یادگیری زبان انگلیسی را از موضوعات عمومی و ساده‌‌تر شروع کنید. در این صورت هم سرعت بهتری در یادگیری دارید هم وسط راه خسته نمی‌شوید. انتخاب درس‌ها و مطالب پیچیده و سخت ممکن است شما را دلسرد کند. به علاوه یادگیری را سخت‌‌تر و کند‌‌تر از حالت معمولی‌ می‌کند.

 

یادگیری زبان انگلیسی نیاز به تکرار و تمرین دارد. به دنبال راه‌های کوتاه مدت نباشید، این راه‌ها نتیجه‌های فوری دارند اما ماندگار نیستند. اگر می خواهید زبان یاد بگیرید از روش‌های صحیح آن استفاده کنید.

 

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
16 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ثریا امیری
20 دقیقه قبل

خیلی مقاله خوبی بود ممنون، لطفا درباره بهبود عملکرد هم ممنون میشم مقاله معرفی کنید

مهدیه
22 دقیقه قبل

خیلی مقاله خوبی بود اما من خیلی مقاومت دارم توی خوندن زبان و احساس تنبلی میکنم خب اونو چیکارش کنیم؟؟

مهدی
23 دقیقه قبل

فکر میکنم این مقاله فقط در مورد زبان نبود و این تکنیک هارو میشه راجب هر مسئله که قصد رشد داریم پیاده سازی کنیم جالب بود👌🏻

مرجان امیری
1 ساعت قبل

چقدر آموزنده و کاربردی بود.ممنونم از شما

صادق بانی
1 ساعت قبل

چجوری برای زبان و چیزهای دیگه برنامه ریزی کنیم؟؟