خودتو از چاه بیرون بکش

خودتو از چاه بیرون بکش

خودتو نجات بده

هنگامی که انسان به دنبال دلیل برای ایجاد حال خوب درون خود میگردد یا به دنبال راهی برای دوری از افسردگی و غم و اندوه میگردد، احتمالا با سوالهای من کیستم؟ و چگونه خود را بشناسم؟ مواجه میشود که در این زمینه باید اقدامات مفیدی را پیش برد تا بتواند شناخت کافی و به اندازه ای را به خود داشته باشد، اصلی ترین قدم  پیشرفت، آشنایی با مفاهیم خودشناسی و به کار گرفتن آن در زندگی روزمره است.

خودشناسی چیست؟  

خودشناسی مهارتی است که میتوانید به کمک آن از حالات درونی تان با خبر شوید، به نقاط قوت و ضعف خودتان آگاهی پیدا کنید و به بهترین شکل ممکن در جهت رشد و بهبود آنها دست به کار شوید. خودشناسی اولین پلّه برای توسعه فردی است و به شما کمک میکند تا شخصیت فردی و اجتماعی خود را تقویت کنید.

خودشناسی به انگلیسی

در زبان انگلیسی علم خودشناسی و شناخت خود را Self- Discovery و در بعضی موارد  Self- Knowledge مینامند.

مزایای خودشناسی  چیست؟

1- افزایش قدرت تصمیم گیری

وقتی انسان به موضوع خودشناسی آگاه میشود، در انتخاب گزینه های موجود شک نمیکند، بنابراین بهترین و مناسب ترین آنها را انتخاب میکند.

2- پیش نیاز توسعه فردی

برای اینکه بتوانید ویژگی های فردی خود را به حدّاکثر برسانید و در رشد و نموّ آنها نقشی پررنگ را داشته باشید، ابتدا لازم است که آنها را بشناسید و نسبت به آنها آگاهی لازم را پیدا کنید، سپس توانایی تقویت نقاط قوّت و کاهش نقاط ضعف خود را خواهید داشت. هیچ کس نمیتواند مشکلی را که نمیداند چیست بررسی و حل کند، پس بهترین روش برای افزایش ویژگی های اجتماعی و فردی،تقویت خودشناسی است.

3- صرفه جویی در زمان

اگر به مسئله خودشناسی واقف نباشید، مدام تصمیماتی میگیرید که در جهت مخالف با اهداف شما هستند، بنابراین مجبور میشوید زمان بیشتری را برای انجام آنها در نظر بگیرید،تمرکزتان از بین میرود اما باز هم از انجام دادن آنها دست نمیکشید. این فعالیت ها وقت و انرژی شما را هدر میدهند و از پیشرفت شما جلوگیری میکنند.

اما اگر هدفی هم جهت با علاقه شخصی خود اتّخاذ کنید، دشواری های رسیدن به هدف برای شما آسان تر میشود و همچنین از مسیر موفقیّت نیز لذت بیشتری میبرید.صرفه جویی در زمان

4- بهبود قدرت تصمیم گیری

با بهبود قدرت تصمیم گیری در بین دوراهی های زندگی گمراه نمیشوید و میتوانید بهترین تصمیم را برای خود اتّخاذ کنید سعی کنید در زندگی، تصمیمات منطقی و عقلانی را افزایش دهید و از گرفتن تصمیمات احساسی دوری کنید، سعی کنید هنگامی که شرایط را بحرانی میبینید از گرفتن تصمیمات عجولانه پرهیز کنید چرا که معمولاً از پیامدهای آنها پشیمان میشوید، بنابراین صبور باشید و بهترین گزینه را از بین گزینه های موجود انتخاب کنید، به این صورت میتوانید قدرت تصمیم گیری خود را افزایش دهید و بهترین تصمیمات را در شرایط موجود اخذ کنید.

5- توانایی مقاومت بیشتر در برابر مشکلات

اگر به خودشناسی واقف شوید و به بهترین شکل ممکن به ویژگی های مثبت و منفی خود آگاهی پیدا کنید میتوانید در برابر مشکلات و سختی ها بهترین واکنش را نشان دهید، واکنشی که  منطقی و عقلانی است و بر گرفته از عصبانیت و استرس نیست.

6- توانایی بروز واکنش مناسب

با داشتن شناخت کافی از خود، عواملی را که میتوانند در شرایط مختلف، آرامش شما را سلب کنند، شناسایی کنید و هنگام بروز رفتارهایی، توسط افرادی که میتوانند شرایط را برای شما سخت کنند و زمینه ساز ایجاد وضعیتی شوند که ممکن است  واکنشی تصادفی و ناگهانی از شما سر زند، عکس العملی  متین، از پیش تعیین شده و آرام نشان دهید، تا در آینده از رفتار اشتباه خود پشیمان نشوید.

7- عوامل دستیابی به خودشناسی

رسیدن به خودشناسی مسیرهای گوناگونی دارد که هر کس با توجّه به شرایط خود میتواند بهترین راه را انتخاب کند.

شما نباید منتظر باشید تا با افزایش سن به خودشناسی برسید زیرا خودشناسی نیاز به افزایش آگاهی دارد پس باید تمرینات و مطالعات مربوط به آن را انجام دهید تا به خودشناسی دست یابید.

در ادامه به عوامل دستیابی به خودشناسی اشاره خواهیم کرد.

عوامل دستیابی به خودشناسی چیست؟

1- دوری از شلوغی

هنگامی که درسی را متوجّه نمیشوید به کتابخانه میروید، کلاس های درسی در مکان هایی ساکت و آرام برگزار میشوند، برای دستیابی به خودشناسی، نیاز است تا از قرار گرفتن در مکان های شلوغ و پر سر و صدا اجتناب کنید،فضای مجازی به گونه ای ساخته شده است که مدام شما را به خود مشغول کند و تمرکز شما را برهم زند.

هر بار که در شبکه های اجتماعی محتوایی را مشاهده میکنید،  بلافاصله محتوایی با موضوعی کاملا متفاوت به شما نمایش میدهد، و هر بار بخشی از تمرکز شما از بین میرود. پس از فضای مجازی دوری کنید،تا زمان لازم برای تفکر درباره خودتان را داشته باشید.دوری از شلوغی

2- شناخت هدف اصلی زیستن

از خودتان این سؤال را بپرسید که برای چه هدفی به این جهان آمده اید و دوست دارید به چه هدفی در زندگی دست پیدا کنید، همه اهداف را در نظر بگیرید و مهم ترین آنها را انتخاب کنید، در نظر داشته باشید که آن چیزی که در زندگی میخواهید، باید با ویژگی های شما هم خوانی داشته باشد تا بهترین نتیجه برای شما حاصل شود، همچنین اگر هدفی که تعیین میکنید با ویژگی های رفتاری و اخلاقی شما همخوانی نداشته باشد، مسیر بسیار سخت و دشواری پیش روی شما قرار میگیرد، پس  نمیتوانید از تمام نیرو و انرژی خود برای انجام مراحل رسیدن به هدف استفاده کنید، بنابراین توجه کنید هدفی که انتخاب میکنید با توانایی های شما همراستا باشد و شما را تقویت کند.

3- تعیین ارزش ها در زندگی

شخصی که از ارزش های خود در زندگی مطلع است، میداند که کدام ویژگی به او کمک میکند و کدام یک به او آسیب میزند، با شناخت ارزش ها میتوانید به درستی به سمت اهداف و آرزوهای خود حرکت کنید همچنین از مسیر دست یابی به آرزوهای خود لذت ببرید.

آیا امکان دستیابی به خودشناسی وجود دارد؟

آیا ممکن است که ما قدرت شناخت خود را داشته باشیم؟

آیا ممکن است که به بهترین شکل از ویژگی های اخلاقی خود با خبر شویم؟

آیا ممکن است که بطور کامل به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی پیدا کنیم؟

آیا در هر سن و سالی توانایی دستیابی به خودشناسی وجود دارد؟

پاسخ ما به تمامی سؤالات بالا “بله” است. شما خودتان به بهترین شکل ممکن به شخصیت خودتان واقف هستید و میتوانید با جزئیات،شخصیت خود را بررسی کنید و به موفقیت برسید.

از دستاوردهای مهم خودشناسی، توسعه فردی است، میتوانید شخصیت خود را تقویت کنید و آن را گسترش دهید.

بهترین نسخه خود را ارائه دهید تا از خودتان رضایتی صد در صدی داشته باشید. با رشد توسعه فردی میتوانید به بهترین نسخه فردی خود نسبت به سالهای گذشته تبدیل شوید و به اوج قدرت و عزت نفس دست یابید.

برای اطلاع کامل از موضوع خودشناسی میتوانید فیلم کامل دوره “احساس ارزشمندی” را که توسط استاد فراز قورچیان آموزش داده شده است مشاهده کنید . 

 

اما چطور به توسعه فردی راه پیدا کنیم؟

توسعه فردی یا همان personal development یک فرآیند منظم، پیوسته و یکپارچه است که هر فرد با توجّه به آن ذهنیّت و نگرش خود را تقویت میکند و به کمک آن به هدف هایی که در زندگی دارد دست پیدا میکند. همه انسانها به دنبال راهی برای پیشرفت هستند تا سطح زندگی  خود را افزایش دهند برای دستیابی به چنین راهی باید شناخت خوبی از خودتان  داشته باشید و به رشد و توسعه فردی خود اهمیت دهید. چندین راه برای افزایش توسعه فردی وجود دارند که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.

1- حذف عادات بد

برای رسیدن به این هدف ابتدا رفتارها و عاداتی را که از نظرتان ناخوشایند و نامناسب،به نظر میرسند را بررسی کنید.

لیستی از عادات بد تهیّه کنید و آنها را شناسایی کنید، سپس تلاش کنید تا آنها را کاهش دهید. با انجام این تکنیک، متوجّه میشوید که در آخر هر هفته عادات بد شما کمتر شده و با ادامه و استمرار این روش  میتوانید به فردی با عادات خوب و مثبت تبدیل شوید که در رسیدن به اهداف، سریع تر و مؤثرتر از افراد معمولی حرکت میکند.

روش تکمیلی ابتدا برای بررسی بخش های مختلف خود وقت بگذارید، ساعاتی را با خود خلوت کنید و به مسئله خودشناسی بپردازید، با افزایش خودشناسی میتوانید به بهترین شکل نسبت به رفع مشکلات و نقاط ضعف خود بپردازید، قدم بعدی که کمک بسیار زیادی به شما میکند این است که اطرافیانتان را از اینکه این عادات را حذف کرده اید مطلع کنید. اینکار باعث میشود که آنها دیگر شما را در انجام آنها تشویق نکنند و در راستای مسیر شما حرکت کنند. سپس از قرار گرفتن در شرایطی که شما را به انجام آنها ترغیب میکنند دوری کنید و اجازه ندهید شرایط موجود روی شما تأثیر منفی بگذارد.حذف عادات بد

2- سبک زندگی سالم

  • ورزش

ورزش کنید و به خودتان اهمیت دهید، در اسرع وقت به نزدیک ترین باشگاه به  خونه یا محل کارتان رجوع کنید و برای اولین ماه ثبت نام کنید. با مربی باشگاه صحبت کنید و از او برای بهتر شدن شرایط بدنی خود کمک بگیرید،  دویدن نیز بسیار موثر است، میتوانید به طور هفتگی یا روزانه مسیری مشخص را به همراه دوستان خود بدوید یا پیاده روی کنید. شنا کردن هم میتواند به شما برای رسیدن به شرایط جسمی مناسب کمک کند و بدن شما را برای انجام کارهای روزانه آماده کند. انجام ورزش های رزمی مانند: تکواندو، کاراته، کونگ فو و …. برای تخلیه فشار های ذهنی بسیار مؤثر و کمک کننده است. به این ترتیب شرایط روحی و جسمی شما پیشرفت قابل توجهی میکند.ورزش کنید

  • طبیعت

در طبیعت وقت بگذرانید، به جنگل ها بروید و سعی کنید آرامش خود را بدست بیاورید، وقت گذراندن در طبیعت بسیار به سلامت ذهن و روان کمک میکند. با دوستان خود وعده های کوه پیمایی برگزار کنید و ساعاتی را در آنجا تفریح کنید و با دوستانتان وقت بگذرانید، میتوانید وعده های شنا در دریا را در اولویت برنامه های خود قرار دهید شنا کنید و به بهترین ورژن روانی خود دست پیدا کنید.

  • خواب کافی

خواب با کیفیت و به موقع داشته باشید، سعی کنید یک ساعت قبل از خواب از تلفن همراه، تلویزیون، لپ تاپ و هر گونه صفحه نمایش دوری کنید، سعی کنید حداقل شش ساعت قبل از خواب قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین مصرف نکنید، همچنین از مصرف نوشابه های انرژی زا دوری کنید تا خوابی با کیفیت و به موقع را تجربه کنید.

  • تغذیه سالم

از مصرف فست فود دوری کنید، سعی کنید از غذاهای خانگی استفاده کنید و خودتان غذای دلخواهتان را بپزید، از مصرف غذاهای چرب دوری کنید و سعی کنید از  غذاهای کم روغن استفاده کنید، مصرف میوه جات و سبزی ها را به حداکثر خود برسانید، در روز حداقل ده لیوان آب بنوشید و مصرف مایعات را افزایش دهید، از مغزهای مختلف مانند:  بادام، پسته، گردو، فندق و …. استفاده کنید، مصرف دمنوش های گیاهی نیز بسیار مؤثر است، همچنین میتوانید به پزشک تغذیه مراجعه کنید و برنامه غذایی مخصوص خود را دریافت کنید.

  • اجتناب از مصرف دخانیات

از مصرف دخانیات بخصوص سیگار و قلیان اجتناب کنید، سعی کنید از قرار گرفتن در شرایطی که شما را به سیگار کشیدن تشویق میکند دوری کنید، به قهوه خانه ها نروید، با افراد سیگاری صمیمی نشوید و از فکر کردن به لذّت های سیگار کشیدن اجتناب کنید. مصرف دخانیات، سلامت دهان و دندان شما را به خطر می اندازد، باعث زرد شدن دندان ها و نابودی آنها میشود. مصرف دخانیات باعث تضعیف سیستم بدنی شما میشود و میتواند بدن شما را به بد ترین ورژن ممکن میبردمشکل بعدی که مصرف دخانیات برای شما به همراه دارد این است که باعث بروز مشکلات شنوایی شده و باعث میشود نتوانید به بهترین شکل صدا ها را بشنوید و آنها را پردازش کنید،به یاد داشته باشید که مصرف دخانیات چیزی جز ضررهای متعدد روحی و جسمی برای شما نخواهند داشت.اجتناب از مصرف دخانیات

2-ارتباطات

سعی کنید رابطه تان را با دوستان خود صمیمی تر کنید و به آنها نزدیک تر شوید. با همکاران خود ارتباطات سازنده ایجاد کنید و تلاش کنید آن ها را بهبود دهید. همچنین سعی کنید با دوستان و آشنایان خود قرارهایی بگذارید و آنها را از نزدیک ملاقات کنید. رابطه تان را با فامیل های خود قطع نکنید و از آنها دور نشوید. حتی سعی کنید با افرادی که تنها یک بار در زندگی تان آنها  را ملاقات میکنید هم رفتار خوش و با لحن و برخورد مناسب رفتار کنید، به یاد داشته باشید که ممکن است در آینده نزدیک دوباره آنها را ملاقات کنید.

3-سرمایه گذاری

هر ماه مبلغی را ذخیره کنید و آن را به حساب جداگانه ای منتقل کنید. سعی کنید مواردی مثل: شارژ ساختمان، قبض ها و …. را در اوّلین فرصت و در اوّل ماه پرداخت کنید، به این ترتیب دیگر فکر شما به آنها درگیر نمیشود و نگرانی خاصی درباره آنها در طول ماه نخواهید داشت.

اگر با سرمایه کم شروع به سرمایه گذاری میکنید انتظار سود زیادی نداشته باشید چرا که احتمال رخ دادن چنین اتّفاقی بسیار کم است و باعث میشود از سرمایه گذاری نا امید شوید و نتوانید سرمایه خود را افزایش دهید. در ادامه 4 روش برای سرمایه گذاری با سرمایه کم را به شما پیشنهاد میکنیم که با استفاده از آنها میتوانید پولسازی کنید و سرمایه خود را افزایش دهید.

روش 1میتوانید پولتان را در بانک سرمایه گذاری کنید،  از آنجایی که سرمایه گذاری در بانک ریسک کمی دارد و احتمال اینکه سرمایه شما از دست برود و یا از آن کاسته شود چیزی نزدیک به صفر است.

روش 2- میتوانید در بورس سرمایه گذاری کنید و سرمایه تان را افزایش دهید اما دقّت کنید که سرمایه گذاری در بورس نیازمند دانش و علم بالایی است، ابتدا در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کنید سپس نسبت به سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنید.

روش 3- میتوانید با سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال،  سرمایه خود را رشد دهید، برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هم بهتر است ابتدا دانش و آگاهی لازم را نسبت به این بازار کسب کنید و بعد با سرمایه گذاری در آن به بهترین شکل ممکن سرمایه خود را رشد دهید.

روش 4 – میتوانید در بازار طلا و سکّه سرمایه گذاری کنید، سرمایه گذاری در این بازار همیشه مورد بحث بوده و طرفداران زیادی دارد همچنین قیمت این بازار با توجه به بازارهای جهانی تغییر میکند و اغلب به سرمایه گذاران خود سود میبخشد.

4- تفریح

در زمان هایی که در اختیار دارید، استراحت کنید، تفریح کنید و ساعت هایی را به آن اختصاص دهید. به مکانهایی که حس خوب را به شما منتقل میکنند، سفر کنید تا روحیه خود را بالا ببرید، همچنین سفر کردن موجب میشود تا تمرکز و بازدهی شما به حداکثر خود برسد.

سعی کنید یک مهارت جدید بیاموزید،برای مثال:

  • به نزدیک ترین آموزشگاه موسیقی مراجعه کنید و برای یادگرفتن یک ساز جدید اقدام کنید این کار بسیار در افزایش انرژی و تحول روحیه شما تأثیر دارد.ساز جدیدی را بیاموزید
  • فراگرفتن یک زبان جدید کمک شایانی، به شما برای افزایش انرژی تان میکند، علاوه بر آن یک سرگرمی مناسب برای شما میباشد که میتوانید به کمک آن با انسانهای بیشتری ارتباط برقرار کنید و حتی آن را در رزومه خود به ثبت برسانید و پیشرفت کنید.
  • کتاب بخوانید و ساعاتی را برای مطالعه اختصاص دهید، تفاوتی ندارد که روزنامه ها را دنبال کنید یا به فلسفی ترین کتاب ها برای مطالعه رجوع کنید، آن چیزی که اهمیّت زیادی دارد افزایش سطح آگاهی و دانش شما نسبت به موضوعات مورد علاقه تان است، حتی اگر زمان های کوتاه، امّا مداومی را برای کتاب خواندن در نظر بگیرید،  شاهد رشد دانش و سطح آگاهی خود در بلند مدت خواهید بود.

5- کتاب خوانی

مطالعه روزانه را در برنامه خود بگنجانید، تفاوتی ندارد که چه کتابی میخوانید میتوانید به بهترین شکل اطّلاعات خود را بالا ببرید اکثر مردم بر این باورند که مطالعه کار سختی است و وقت کافی را برای آن قرار نمیدهند.

در ادامه راهکار هایی را برای افزایش ساعات مطالعه برای شما ارائه میدهیم:

روش 1 – در مکانی ثابت مثل کتابخانه یا جایی که سکوت برقرار است و رفت و آمد زیادی ندارد مطالعه را شروع کنید علاوه بر این سعی کنید از مطالعه در رخت خواب خودداری کنید چرا که توانایی درک مطالب را در آنجا ندارید و معمولاً از درس خواندن منصرف میشوید.

روش 2- اهدافتان را مشخص کنید ، آنها را در جایی بنویسید و یادداشت کنید تا انگیزه زیادی در شما بوجود آید، از موضوعاتی برای مطالعه استفاده کنید که به شما برای حرکت به سوی دستیابی به اهدافتان کمک کنند و مسیر را برای شما روشن تر کنند اطلاعات لازم را کسب میکنید و بهترین ورژن شخصیتی خود را بسازید.کتاب بخوانید

6- کمک به دیگران

سعی کنید هر کمکی از دستتان بر می آید برای دیگران انجام دهید، مهارت هایی را که به آنها تسلط دارید، به دیگران آموزش دهید، کتاب هایی را که خوانده اید و دیگر به آنها احتیاج ندارید را به کتابخانه ها اهداء کنید و به هر نوعی که میتوانید نقش خود را در جامعه پررنگ تر کنید و از حس خوب کمک کردن به دیگران بهره مند شوید.

شما میتوانید برای فراگیری خودشناسی و رشد توسعه فردی، فیلم رایگان استاد فراز قورچیان در دوره “مشیت الهی” را تماشا کنید و از نکات گفته شده در آن بهره مند شوید . 

نتیجه

همه انسان ها به دنبال روشی برای پیشرفت و بهبود شرایط زندگی خود هستند، یکی از بهترین روش ها، آگاهی به مسئله خودشناسی و رشد توسعه فردی است، با تمرکز بر تقویت ویژگی های خود، میتوانید به اهداف مورد نظرتان دست یابید، همچنین میتوانید از راهکارها و نکات گفته شده استفاده کنید تا روند پیشرفت سریع تر و اصولی تری را به پیش ببرید. استاد فراز قورچیان ، مؤسس و بنیان گذار مجموعه من حقیقی راهکارهایی فوق العاده را در طی سالیان سال تحقیق و بررسی بدست آورده است که میتوانید برای حل مشکلات خود در زمینه خودشناسی و توسعه فردی از دوره های استاد فراز قورچیان بهره مند شوید ، برای اطلاعات بیشتر راجع به دوره ها با ما تماس بگیرید.

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *