کوچینگ مشارکتی چیست؟

کوچینگ مشارکتی چیست ؟

کوچینگ مشارکتی چیست ؟

زمانی که وارد هر حوزه یا زمینه ای می شویم شاید هر روز با اصطلاحات و معانی جدیدی از آن حوزه آشنا شویم و تمایل داشته باشیم این معانی را درک و دریافت کنیم.در زمینه ی کوچینگ یا مربی گری، عبارتی به نام ((کوچینگ مشارکتی)) وجود دارد.

کوچینگ مشارکتی چیست؟
آیا حدسی که در رابطه با معنای این نوع کوچینگ می زنم، درست است؟ در این مقاله قصد داریم به توضیح ((کوچینگ مشارکتی)) بپردازیم.

سرفصل ها:

 

کوچینگ چیست؟

در ابتدا لازم است برای پی بردن به کوچینگ مشارکتی،  با کوچینگ یا مربی گری آشنا شویم.

به بیان ساده، کوچینگ یا مربیگری یک گفتگو یا مجموعه ای از گفتگوها میان دو نفر است. اما وجه تمایز این گفتگو، تاثیرگذاری آن بر متربی یا مراجع است. گفتگوی موثر کوچینگ بر فهم، یادگیری، رفتار و پیشرفت فرد تاثیر می گذارد. گفتگوهای کوچینگ می توانند در چهارچوب های زمانی مختلف و محیط های مختلف صورت گیرند.

به طور مثال، می توانید در جلسه حضوری و به مدت دو ساعت به گفتگوی کوچینگ بپردازید یا گفتگوی مربیگری تان به صورت تلفنی و به مدت ده دقیقه باشد. این بدین دلیل است که عامل تعیین کننده در کوچینگ، بیشتر تاثیر گفتگو است تا مدت زمان آن.

معمولا این متربی یا مراجع است که می تواند در مورد وجود موضوع کوچینگ در هر گفتگو قضاوت کند. اگر فردی موارد زیر را پس از اتمام گفتگو تایید کند به این معناست که محتوای کوچینگ آن را تایید می کند:

  • موضوع این گفتگو عمدتاً مربوط به متربی و وضعیتش بود.
  • این گفتگو فواید زیادی برای تفکر، اقدامات و یادگیری متربی داشت.
  • اگر گفتگو رخ نداده بود، بعید بود که در آن برهه زمانی از آن منافع در تفکر یا یادگیری برخوردار شود.

 

کوچینگ فردی چگونه رخ می دهد؟

یک ((کوچینگ فردی)) معمولاً در جلسات کوچینگ مشخص و دوره زمانی معین کار می کند(که معمولاً به آن یک ((فرآیند کوچینگ))  گفته می شود.) در حین گفتگو، کوچ یا مربی با کارهایی مانند گوش دادن، سوال پرسیدن و ارائه خلاصه نکات، مشاهدات و بازخورد، به فرآیند پرس و جو و بحث کمک می کند.

توجه ویژه به متربی و وضعیتش موجب افزایش وضوح یک وضعیت یا موضوع برای او می شود و در نتیجه به او امکان پیشرفت می دهد. همچنین مربی یا کوچ با کارهایی مانند کمک به فرآیند تصمیم گیری متربی یا ترغیب وی به فعالیت و ایجاد تغییر، به متربی کمک می کند تا مسیر پیشرفت خود را انتخاب کند. علاوه بر پرداختن به چالش ها و فرصت های کنونی، مراجع در طی زمان از مزایای بیشتری مانند اعتماد به نفس، ابتکار و بلوغ هیجانی برخوردار خواهد شد.

سایر گفتگوهای کوچینگ یا مربیگری نیز می توانند به سادگی در خارج از جلسه رسمی مربیگری یا کوچینگ رخ دهد. به طور مثال یک گپ غیررسمی درباره ی یک چالش، مسئله یا هدف می تواند منجر به شکل گیری گفتگویی شود که از نظر افراد، اثرات کوچینگ بر آنها داشته باشد.

برخی از این نظرات عبارتن اند از ((او (مربی) واقعاً مرا به فکر انداخت))، ((دقیقاً همین است. اکنون کاملاً می دانم که چه باید کنم)). شاید خودتان نیز این گفتگو را تجربه کرده اید که یک مکالمه غیررسمی درباره یک موضوع، یادگیری یا فهم غیرمنتظره ای را به دنبال داشت که به گونه ای به شما کمک کرد.

 

کوچینگ مشارکتی به چه معناست؟

کوچینگ مشارکتی در یک فرآیند پرس و جو، یادگیری و اقدام به مراجع کمک می کند.

 مانند هر نوعی از کوچینگ، هدفمان این است که در رسیدن به نتیجه مطلوبی مانند یک هدف، به متربی کمک کنیم. از نظر مراجع یا متربی، این رابطه از جنس نصیحت یا پدر و فرزندی نیست بلکه رابطه ای از جنس شراکت برابر است.

کوچ یا مربی مشارکتی به توانایی متربی در خلق ایده ها، تصمیم گیری مستقل و حرکت رو به جلو ایمان دارد. او از مهارت های پیشرفته ی گوش دادن، سوال پرسیدن و (انعکاس) بازخورد استفاده می کند تا گفتگو و تجربه بسیار تاثیرگذاری را برای متربی رقم بزند.

در استفاده از این رویکرد غیردستوری، همواره باید بر طبق اصول خاصی عمل کنید، مثلاً معمولاً بهتر است به جای توصیه به کار یا طرز فکری خاص به مراجع، به او کمک کنید بینش خود را نسبت به آن موقعیت ارتقا دهد. کوچ یا مربی غیردستوری و مشارکتی کسی را ((تعمیر)) نمی کند، مسائلش را حل نمی کند یا تصور نمی کند که از جایگاه یا دانش بالاتری نسبت به او برخوردار است.

گرچه مسائل در طی فرآیند قابل حل هستند، هدفمان همیشه این است که به مراجع کمک کنیم تا خود، توانایی اش را در انجام این کار نشان دهد.

با اینکه آنچه اهمیت دارد، عبارت((کوچینگ مشارکتی)) نیست، بلکه اصول بنیادین آن است، لیکن ما باید آن را نوع خاصی از کوچینگ بدانیم. کلمه ((کوچ)) یا ((مربی)) می تواند در هر وضعیتی یک معنای متفاوت داشته باشد. به طور مثال، یک مربی آواز معمولاً نقاط قوت و مهارت های متفاوتی را تقویت می کند و دستورالعمل، مشاوره و راهنمایی را بر اساس شیوه آموزش متفاوتی ترکیب می کند.

نتیجه:

فعالیت کوچینگ، ترکیبی از رفتارها، فنون و شیوه هایی است که در نتایج کار یک فرد اثرگذار هستند. به طور مثال در حین گفتگو، مربیان به خوبی گوش می دهند و سوال می پرسند، چالش یا مشاهدات سازنده ای را ارائه می کنند و بازخوردهای مفیدی را مطرح می کنند.

کوچینگ های تاثیرگذار به گفتگوهایی کمک می کنند که آگاهی، بینش و گزینه های در دسترس فرد را در هر وضعیتی افزایش می دهد.

به عنوان یک ((کوچ)) یا ((مربی))، ارتقای مهارت های ما چالش ارزشمندی است که ابتدا با خودمان آشنا می شویم تا سپس دیگران را بهتر درک و پشتیبانی کنیم.

در دنیایی که بسیاری از ما با پیچیدگی و چالش های فزاینده و اهداف، رویاها و تمایلات مختلفی روبرو هستیم، کوچ خوب می تواند واقعاً به بهبود زندگی ما کمک کند.

60 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *