0 تا 100 کهن الگوی آفرودیت؛ 3 نقش مهم آرکتایپ آفرودیت در سفر درونی

به اندازه ای که کلمه ی آفرودیت را می شنوید و بر زبان هاست، انرژی و ویژگی های او را می شناسید؟

وقتی وارد جمعی می شد، تمام چشمان به سمت او خیره بود، جذابیتش تمام فضا را مثل بویی خوش، پر می کرد…. همیشه برایم سوال بود که چرا تمام توجهات به سوی اوست؟  دارای چه ویژگی های شاخصی هست که مانند آهنربایی قوی در ارتباطات عمل می کند؟

گویی مهره ی مار دارد…

کهن الگوی آفرودیت بر لذت بردن از عشق و زیبایی، میل جنسی و شهوانیت زنان حکمرانی می‌کند. برخی زنان کشش شدیدی به قلمرو عشق دارند که این امر ناشی از کهن الگوی آفرودیت است.

آفرودیت همانند هرا و دیمیتر که دیگر کهن الگوهای غریزی قدرتمند هستند، نیروی بسیار مهمی در شخصیت زنان محسوب می‌شود و همچنین، بسیار پرتوقع است. کهن الگوی آفرودیت عملکرد خلاقانه و مولد زنان را تحریک می‌کند.

بنابراین، شناخت و کشف این بعد اسطوره‌ای به زنان کمک می‌کند که شخصیت خود را تقویت کنند. اگر شما نیز می‌خواهید پتانسیل‌های آفرودیت را در خود بیدار کنید لازم است در ابتدا با این کهن الگو آشنا شوید.

Contents hide

آفرودیت در مقام کهن الگو کیست؟

قبل از اینکه بدانید کهن الگوی آفرودیت چیست لازم است بدانید آفرودیت چه کسی بود. اسطوره آفرودیت، الهه یونانی عشق، اشتیاق، لذت، زیبایی زن و تولیدمثل است.

گفته می‌شود که آفرودیت در سواحل جنوب قبرس از کف تولیدشده توسط آلت تناسلی اخته شده اورانوس متولد شده است. آلت تناسلی اورانوس توسط پسر او که کرونوس نام داشته است قطع می‌گردد و به دریا انداخته می‌شود. آفرودیت خواهر و برادران زیادی داشته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به ایاکوس، آنجلوس، آرتمیس، آتنا، آرس، آپولو و هرمس اشاره کرد.

آفرودیت با خدای هفائستوس ازدواج کرد و هیچ فرزندی از او نداشت اما بارها به او خیانت می‌کرد. برخی از خدایانی که عاشق آفرودیت بودند عبارت بودند از: آرس، پوزیدون، هرمس، دیونیسوس و آدونیس که آفرودیت از بعضی از آن‌ها بچه‌دار شد.

برجسته‌ترین نماد آفرودیت، کبوتر است و البته گاهی اوقات آن را با گنجشک نیز به تصویر می‌کشند. ارتباط آفرودیت با دریا به این معناست که او اغلب به‌صورت نمادین با قوها، غازها، اردک‌ها و خود دریا و نمادهای همراه با آن پیوند دارد.

  • گل‌هایی مانند گل رز نیز که به‌طور سنتی نشان‌دهنده عشق هستند با آفرودیت ارتباط دارند. ارتباط آفرودیت با عشق، زیبایی و رابطه جنسی و همچنین خلاقیت آفرودیت باعث شده است که برخی حرفه‌ها با این کهن الگو در ارتباط باشند. این امر نشان‌دهنده نقاط قوت آفرودیت است. ازجمله حرفه‌هایی که با این کهن الگو در ارتباط هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. بازیگری
  2. درمان زیبایی
  3. طراحی
  4. سرگرمی
  5. مهماندار پرواز
  6. پزشکی زنان
  7. آرایشگری
  8. تزئینات داخلی
  9. مدلینگ
  10. جراحی پلاستیک
  11. روابط عمومی

بنابراین، اگر تحصیلات آفرودیت نیز در این زمینه‌ها باشد فرد در این زمینه می‌تواند به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کند.

نماد کهن الگو آفرودیت

کهن الگوی آفرودیت چیست؟

کهن الگوی آفرودیت یکی از کهن الگوهای زنانه است و اگرچه بیشتر به شکل زن افسونگر یا اغواگر شناخته می‌شود اما این کهن الگو درواقع تمام اشکال عشق اعم از جنسی، مادری کردن، همراه بودن یا معنویت را شامل می‌شود.

او دربردارنده اشتیاق، هیجان و مشارکت پایدار بر اساس عشق متقابل است. آرکتایپ آفرودیت، آسیب‌پذیر نیست و به‌راحتی قربانی نمی‌شود و همچنین به خاطر لذت بردن یک مرد دچار رنج نمی‌گردد. اگرچه او از روابط و میل جنسی لذت می‌برد اما احساسات، در رابطه باید متقابل باشند.

از سوی دیگر، این کهن الگو برای استقلال ارزش زیادی قائل است و لزوما به دنبال رابطه طولانی‌مدت نیست. او ترجیح می‌دهد در زمان حال زندگی کند تا اینکه برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت داشته باشد. اگرچه کهن الگوی آفرودیت بر نیاز جنسی متمرکز نیست اما بدون شک برای جنس مخالف به‌شدت جذاب است و این امر باعث می‌شود که دیگران با او خیلی زود ارتباط برقرار کنند. درنتیجه این امر، تقویت آفرودیت اهمیت زیادی در جذاب بودن برای مردان پیدا می‌کند.

اگر سوال شما این است که چگونه آفرودیت باشیم لازم است با خصوصیات این کهن الگو بیشتر آشنا شوید. آفرودیت می‌تواند هر نوع میلی را در دیگران ایجاد کند و این میل می‌تواند جنسی یا کلی‌تر و برای دانش باشد. همه این‌ها بدین معنی است که آفرودیت توانایی جذاب بودن، صمیمیت و احساسات عمیق، چه احساسات عاشقانه و چه افلاطونی را دارد.

خصوصیات کهن الگوی آفرودیت عبارت است از: پرعاطفه، فریبنده، عاشق‌پیشه، جذاب، زیبا، دلربا، شهوانی، صمیمی، پرزرق‌وبرق، برازنده، زندگی خراب کن، لذت‌جو، زیاده‌خواه، مهربان، نیروبخش، سرسخت، پرشور، آسان‌گیر، تحریک‌کننده، عجول، رمانتیک، رابطه محور، سرزنده و مادروار.

شجره نامه و اسطوره شناسی آفرودیت

دو روایت از تولد اسطوره ای آفرودیت وجود دارد.

هسیود و هومر دو داستان متفاوت نقل کرده اند. در نسخه هومر، آفرودیت تولدی طبیعی داشت. فرزند زئوس و یک پری دریایی به نام دیون بود.

در نسخه هسیود، ماجرا غیرطبیعی بود. کرونوس داسی برداشت و آلت تناسلی پدر را قطع کرد و به دریا انداخت و این گونه بود که از اسپرم او که با دریا مخلوط شده بود، آفرودیت در هیبت زنی کامل به وجود آمد.

می گویند آفرودیت اولین بار در ساحل جزیره سیترا یا سیپروس دیده شد. با اروس(عشق) و هیمروس (آرزو) همراه شد، به مجلس خدایان وارد شده و همراهشان شد.

بسیاری از خدایان، شیفته زیباییش شده و بر سر ازدواج با وی رقابت کردند. برخلاف بقیه کهن الگوها که خود همسر و زوجشان را انتخاب نکرده بودند (پرسفون ربوده شد، هرا اغوا شد، دیمیتر مجذوب شد) ، آفرودیت در انتخاب همسر مختار بود.

  • آفرودیت و هفاستئوس

هفاستئوس(رجوع؛ مقاله کهن الگوی هفاستئوس)، خدای صنعتگران را انتخاب کرد که پایش معلول بود و پسر طرد شده هرا را به همسری برگزید.آفرودیت بارها به وی خیانت کرد.

آفرودیت و هفاستوس فرزندی نداشتند، ازدواج آنان، نماد اتحاد زیبایی و صنعتگری ست که محصول آن هنر است.

  • آفرودیت، نسل دوم المپی ها و آرس

    آفرودیت با خدایان نسل دوم المپی ها بیشتر در ارتباط بود تا نسل اولی ها یعنی زئوس، هادس و پوسیدون. آفرودیت با آرس، خدای جنگ روابط متعددی داشت که حاصل آن چند فرزند بود.

    آفرودیت سه فرزند از آرس(رجوع؛ مقاله ی کهن الگوی آرس) داشت.دختری به نام هارمونیا (هماهنگی) و دو پسر به نام های دیموس (هراس) و فوبوس ( ترس) که در جنگ ها پدر خود را یاری می کردند. اتحاد آفرودیت و آرس، مظهر اتحاد دو هیجان غیرقابل کنترل یعنی عشق و جنگ است؛ زمانی که موازنه کاملی ایجاد شود، هماهنگی نیز به وجود می آید.

  • آفرودیت و هرمس

    هرمس خدای پیام رسان و راهنمای ارواح به جهان زیرین و حامی مسافران، ورزشکاران، تجار، دزدان و خالقان ابزار موسیقی نیز رابطه داشت.

    فرزند آفرودیت و هرمس، خدای دوجنسیتی هرمانرودویت بود که زیبایی را از هر دو به ارث برده و اسم هر دو را دارا بود، و ویژگی های هر دو جنسیت زن و مرد را داشت. هرمانرودویت نماد دوجنسی یا نرمادگی ست.

نقش های آرکتایپ آفرودیت

نقش های کهن الگوی آفرودیت

      • عاشق
      • خلاق
      • تولید مثل
  • عاشق بودن برای کهن الگوی آفرودیت چگونه است؟

    زنی که عاشق کسی می‌شود که او نیز عاشق اوست درواقع تجسم شخصیت کهن الگوی آفرودیت است. او به‌طور موقت از یک فرد فانی معمولی به یک الهه عشق تبدیل می‌شود و احساس جذابیت و شهوانیت را تجربه می‌کند. این امر نشان‌دهنده عاشق کهن‌الگویی است. وقتی آفرودیت، کهن الگوی غالب در شخصیت یک زن است او اغلب و به‌راحتی عاشق می‌شود و جذابیت جنسی دارد.

    او جذابیتی دارد که باعث می‌شود فردی دیگر ازنظر جنسی به او جذب شود و درنتیجه هر دو به سمت یکدیگر کشیده شوند و احساس جذابیت و نشاط را تجربه کنند. وقتی در یک فرهنگ، میل جنسی و شهوانیت، تنزل پیدا کند، زنی که کهن الگوی آفرودیت، کهن الگوی شخصیت اوست فردی وسوسه کننده و فاحشه محسوب می‌شود. بنابراین، وقتی زن، آفرودیت خود را ابراز می‌کند رفتار او با معیارهای اخلاقی در تضاد قرار می‌گیرد.

  • خلاق

    آفرودیت، توان زیادی برای تغییر دارد و این تغییر را از راه جذابیت یافتن، نزدیکی، باروری، بارداری و تولد زندگی جدید انجام می دهد. هنگامی که این مراحل مابین زن و مرد از نظر فیزیکی صورت می پذیرد، حاصل آن فرزند خواهد بود.

    همین مراحل در طی دیگر فرآیندهای خلاق نیز صورت می پذیرد. محصول خلق شده، نتیجه ی الهام شده ی دو ایده است که ایده ای جدید را متولد می سازد.کارهای خلاق، نتیجه درگیری جدی و پرشور هستند که اغلب رابطه ای عاشقانه است. از تعامل هنرمند با “سایرین” چیز جدید خلق می شود.

“سایرین” می توانند نقاشی، رقص، موسیقی، مجسمه، شعر یا دست نوشته، نظریه ای جدید یا اختراعی باشد که تا مدت ها همه را مجذوب خود می سازد.خلاقیت در عین حال مرحله ای است “حسی”.

تجربه ای حسی که با حواس لامسه، شنوایی، تصور، حرکت، پویایی و چشایی همراه است. هنرمندی که مجذوب کار خلاقانه اش شده است همچون عاشقی است که متوجه می شود، قدرت حواسش افزایش یافته است و از مجرایی متفاوت، این حس ها را دریافت می کند. هنگامی که بر تصوری بصری، یک عبارت یا حرکات موزون کار می کند، چندین حس وی در خلق اثر، تعامل و بر هم کنش دارند.

 آفرودیت به عنوان نیروی خلاق، به زن کمک می کند تا به کارهای خلاق بپردازد. وقتی طرحی تمام شد، بُعدی می آید و وی را مجذوب می کند.

گاه هر دو جنبه خلاقیت و رمانتیک در زن وجود دارد.

او قویاً درگیر ارتباط شده و ازسمت فردی به سمت فردی دیگر کشیده می شود و هم چنان مجذوب عمل خلاق خود است. چنین زنی از هر آنچه و هر آن کَس که وی را مجذوب کند، تبعیت می کند و زندگی غیرعادی دارد.

  • تولید مثل

    آفرودیت بقای نسل را تضمین می کند.

    آفرودیت به عنوان کهن الگوی مرتبط با روابط جنسی، به شرط آن که از تولد ممانعت نشود، زن را وسیله ی تولید مثل می کند.برخلاف زنان دیمیتری که رابطه جنسی را محض داشتن بچه می خواهند، زن آفرودیتی، بچه را به خاطر تمایل مرد یا تمایل به رابطه جنسی و یا تجربه رمانتیک می خواهد.

    آفرودیت وسوسه می کند که از وسایل ضد بارداری استفاده نشود چون این وسایل از هیجان آن لحظه می کاهند و آمیزش جنسی را برنامه ریزی می کنند، پیروی از این کهن الگو، مایه بارداری های ناخواسته می شود. برخی زنان آفرودیتی، در دوران تخمک گذاری، بیشتر تحت تأثیر غریزه تولیدمثل قرار دارند.

    14 روز پیش از قاعدگی، زمانی ست که رابطه جنسی منجر به بارداری می شود و در این دوران نسبت به رابطه جنسی تمایل زیادی داشته، رؤیاهای شهوانی دارند و چنان چه جفت جنسی نداشته باشند، احساس خلأ می کنند.

ویژگی‌های کلی کهن الگوی آفرودیت چیست؟

  • کهن الگوی آفرودیت، در هیبت زنی باشکوه، موطلایی و برهنه از آب بیرون آمد. گاهی این کهن الگو خوش هیکل و مو بور است اما بیشتر به خاطر جذابیتش شناخته می شود تا صرف ظاهرش.
  • کهن الگوی آفرودیتی، شخصیتی کاریزماتیک ایجاد می کند، جذابیت و کششی توأم با ویژگی های ظاهری که زن را “آفرودیت” می کند.
  • هنگامی که آفرودیت، بخش فعال زنی معمولی و ساده باشد، مردان را به سمت خود جذب می کند.
  • کسانی که به سمت او جذب می شوند، وی را جذاب می یابند. بسیاری از زنان معمولی، با کیفیات آفرودیتی، سایرین را به خاطر شخصیت گرم و جذابیت ناخودآگاهشان، جذب می کنند.
  • انگار که مهره مار دارند، همیشه مردانی در زندگیشان حضور دارند و این در حالی است که خواهران زیباتر و یا پولدارترشان، ممکن است همچنان کنار تلفن بنشینند و یا بیرون از میهمانی با خود بگویند؛ ” مگر او چه دارد، که من ندارم؟!”

پرورش آفرودیت

در تجارب حسی، بیشترین نفوذ را کهن الگوی آفرودیتی دارد. در نتیجه، پرورش هوش عاطفی و تمرکز بر اینجا و اکنون، آفرودیت را برمی انگیزد. عشاق به طور طبیعی به سمت محرک های چشایی، بویایی، زیبایی، موسیقیایی و لامسه یکدیگر کشیده می شوند.

درمانگران جنسی، روش های “تمرکز حسی” یا “خوش گذرانی” را آموزش می دهند که در آنها زوجین را به مجذوب شدن در لحظه تشویق می کنند، نه آن که به هدف توجه کنند، اینکه یاد بگیرند چطور از احساسات مطبوع لذت ببرند.

موانعی بر سر راه لذت بردن از عشق وجود دارد. برخی عشق و زیبایی را داوری کرده، و در بهترین حالت آن را احمقانه دانسته و در بدترین حالت، گناه می شمارند. برای مثال کهن الگوی آرتمیس و آتنا  که بر اهداف خود متمرکز هستند، لذت بردن از لحظات آفرودیتی را بی اعتبار می شمارند.

وقتی که زنان، ارزش آفرودیت را دریافته و خواهان پرورش آن در خود می شوند، در فعال سازی این کهن الگو قدم بزرگی برمی دارند. حال لازم است که زمان و موقعیت مناسب برای پرورش آفرودیت را بیاموزند.

شاید لازم باشد زن و شوهر به تعطیلاتی دو نفره بروند، دور از بچه ها در شرایطی آرام به سر برند و بتوانند از خود، از گفتگوهایشان و از عشق ورزی لذت ببرند. شاید زن به کلاس درس باله رود و یاد بگیرد که چگونه به آسودگی، از جسم خود لذت ببرد، که شرطی لازم برای لذت بردن از عشق ورزی است.

پرورش علاقه مندی به هنر، شعر، حرکات نمایشی یا موسیقی نیز در زیباشناسی، هدفی مشابه داد.

فرد می تواند توانایی خود را  غرق در تجارب بصری، شنیداری شدن گسترش دهد. هنگامی که فرد مجذوب می شود بین او و آن واسطه زیباشناختی، بر هم کنش و تعامل رخ می دهد که نتیجه آن، اثری جدید است.

  • دوران کودکی زن آفرودیتی

یک آفرودیتی خردسال، راه پاسخگویی به مردان را بلد است. به آنان علاقه مند است و تمایلات جنسی ناخودآگاه دارد. به همین دلیل بزرگترهایش می گویند، ” بگذار بزرگ شود، دل همه را خواهد برد.”

از مرکز توجه بودن لذت می برد و دوست دارد، لباس های زیبا بپوشد. غالباً بچه خجالتی نیست.

به خاطر کارهای فی البداهه و تلاش هایش در راستای جلب بزرگ شدن، لباس های بزرگترها را پوشیدن و آرایش کردن، عجله دارند. دور پسران جمع می شوند.

  • دوران نوجوانی و جوانی کهن الگوی آفرودیت

دوران بلوغ، برای دختران آفرودیتی، ایامی حساس است. خود را مابین هیجانات درونی آفرودیتی و واکنش های سایرین گرفتار می بینند. دختر دبیرستانی که همچون مردان جوان، تمایل شدیدی به تجربه جنسی دارد، باید عواقب کار را که بدنامی، بی آبرویی و ایجاد تصویر ذهنی نامناسب در اذهان دیگران است، در نظر گیرد.

“دختر خوب” ممکن است خود را از این کار بازدارد، در حالی که مردان دور و برش خواهان رابطه جنسی هستند و به “خوب بودن” ثابت قدمانه و قرار ملاقات هایی صرفاً دوستانه، توجهی ندارند.

از جمله دیگر مشکلاتی که زن دارای کهن الگوی آفرودیتی را تهدید می کند، بارداری ناخواسته است.

یک آفرودیتی فعال، در معرض بیماری های مقاربتی قرار دارد. در پیری احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارد. زنان جوان در کنترل کردن آفرودیت قدرتمند درون خود، کمک چندانی دریافت نمی کنند.

تجربه نامناسب جنسی، خطرات و عواقب وخیم احتمالی را در پی دارد. برخی تمایل به روابط جنسی را در خود سرکوب می کنند. برخی که اعتقادات شدید مذهبی دارند، ممکن است خود را بابت احساسات “ناپذیرفتنی” خود سرزنش کنند.

اگر آتنا و آرتمیس که دو کهن الگوی قدرتمند دیگرند، در زن آفرودیتی حضور داشته باشند، از ترکیب ترفند و تمایلات جنسی به نفع خود استفاده می کنند. وقتی که زن آفرودیتی به دانشگاه می رود، جنبه اجتماعی موضوع برایش مهم تر می شود تا جنبه ی حرفه ای آن.

دوره جوانی آفرودیت

  • دوران میانسالی زن آفرودیت

برای زنان آفرودیتی که جذابیت شان منبع اصلی خوشی ایشان است، پیری اجتناب ناپذیر، اثری بسیار ویرانگر دارد. به محض اطلاع از آن مضطرب می شوند. ممکن است نداند که این ویژگی آفرودیتی اوست که دیگران را به سمت وی می کشاند، نه زیبایی فیزیکی اش.

در میانسالی، زن آفرودیتی اغلب از انتخاب شریک خود ناخشنود است. متوجه می شود که چطور به سمت مردان نامناسب کشیده شده است.

خواهان سر وسامان دادن به اوضاع خود می شود. چیزی که قبلاً خواهانش نبوده است.

برای زنی که درگیر کارهای خلاق است، این دوران چندان سخت نخواهد گذشت. چنین زنانی، شور و اشتیاق خود را در کارهای مورد علاقه شان به جریان می اندازند. حال با به کارگیری الهامات و استفاده از توانایی هایشان در ابراز وجود با تجربه شده اند.

  • دوران کهنسالی زن آفرودیتی

برخی زنان آفرودیتی هم چنان زیبا باقی می مانند و همیشه کمی عاشق چیز یا کسی هستند که بر روی آن تمرکز کرده اند. در حالی که باوقار و سرزنده اند، پیر می شوند. مهم ترین بخش زندگیشان، علاقه به رابطه با سایرین یا کارهای خلاقانه شان است.

هم چنان ویژگی جوانی خود را حفظ می کنند. از تجربه ای به تجربه ای و از شخصی به شخص دیگر، به طور ناخودآگاه در حرکتند. به هر چیزی که می آید، جذب می شوند. دل زنده اند و دیگران را به خود جذب می کنند. از هر سن و سالی دوست و رفیق دارند، هم چون” ایموجن کانینگام” که حتی در ۹۰ سالگی هم عکاسی می کرد و مردم مجذوب عکسهای او بودند.

  • وضعیت شغلی زن آفرودیتی

شغل هایی که احساسات زن آفرودیتی را برنیانگیزند، برایش جذاب نخواهد بود. تنوع و هیجان را دوست دارد. کارهای تکراری مانند خانه داری، کارمندی، آزمایشگاهی، او را خسته می کنند. تنها زمانی کار خود را خوب انجام می دهد که جذب آن شود.

پس احتمالاً می تواند او را در حیطه هایی چون هنر، موسیقی، نویسندگی، رقص و بازیگری دید. ممکن است از کارش متنفر باشد و آن را در حد متوسط انجام دهد و یا عاشق آن بوده و تمام وقتش را صرف آن کند. اغلب شغلی را ترجیح می دهد که بیشترین پول را بابت کمترین هزینه به وی دهند. ممکن است در زمینه کاری که برایش جذاب است، موفق شود اما برخلاف آتنا و آرتمیس، برای رسیدن به هدف، تلاش چندانی نمی کند.

روابط عاطفی آرکیتایپ آفرودیت

      • روابط با زنان
      • روابط با مردان
      • ازدواج
      • فرزندان
  • روابط آفرودیت با زنان

    ممکن است زن آفرودیتی، از دید سایر زنان به ویژه زنان هرایی، مورد سوء تفاهم قرار گیرد. هر چه کمتر از اثر خود بر مردان بداند و کمتر در این باب احساس مسئولیت کند، احتمال مخرب بودنش بیشتر می شود. برای مثال، ممکن است به میهمانی برود و درگیر بحثی بسیار عاطفی با، جذاب ترین مرد میهمانی شود. رفتار وی باعث تحریک حس حسادت و ایجاد احساس بی کفایتی در سایر زنان می گردد.
    ضمناً بسیاری از زنانی که برخورد شوهرانشان را با چنین زنی می بینند، از این رابطه دچار ترس می شوند. زمانی که (به خصوص زنان هرایی حسود و کینه توز) از او عصبانی می شوند، شوکه می شود. به ندرت، بد دیگر زنان را می خواهد و از آنجایی که خودش حسود نیست،

به سختی علت حسادت دیگر زنان نسبت به خود را درک می کند.

زن آفرودیتی غالباً با طیف وسیعی از زنان (به جز زن هرایی) دوست و آشناست. کسانی که از جذابیت و ویژگی های وی لذت می برند. بسیاری از ایشان با وی وجه اشتراک دارند. سایرین همراه او هستند چون از همراهی با ماجراهای عاشقانه وی لذت می برند.

  • روابط آفرودیت با مردان

    زنان آفرودیتی به سمت مردانی کشیده می شوند که لزوماً برایشان خوب نیستند یا ایشان برای آنان خوب نیستند. مردانی که چنین زنانی را انتخاب می کنند هم الزاماً بهترین انتخاب خود را انجام نداده اند. معمولاً مردان خلاق، پیچیده، دمدمی مزاج یا احساسی، مثلاً هفاستوس، آرس و هرمس هستند. چنین مردانی، اهداف عالی حرفه ای یا قدرت طلبانه ندارند و مایل نیستند که رئیس همسر یا پدر باشند.

    سایر مردانی که به سمت آفرودیت جذب می شوند، دمدمی مزاج هستند. ترکیب آفرودیت و آرس، یک ترکیب قابل اشتعال است.هر دو به اینجا و اکنون تمایل دارند. هر دو بیشتر اثرپذیر هستند تا اثرگذار. اول انجام می دهند و بعد فکر می کنند. وقتی با هم هستند، جرقه های احساسی زبانه می کشد. عشق و جنگ را می سازند.

به این ترتیب نزاع های جنگ و صلح عشاق را شکل می دهند. ارتباط آفرودیت_آرس، ارتباط پایداری نیست. در کنار احساسات غیرقابل کنترل و لاف زدن ها و پز دادن های چنین مردی، معمولاً شرایط اقتصادی ناپایداری به وجود می آید. مدیر نیست و در لحظات سخت، ممکن است چیزی بگوید که شغلش را از دست بدهد. به علاوه، چنانچه زن آفرودیتی پیمان شکنی کند، حس مردانگی او را تهدید می کند، پس مرد خشمگین شده و ممکن است ترسناک و درنده خو شود.

گاهی ممکن است برخی ترکیبات آرس_آفرودیتی پایدار و هماهنگ باشد. در چنین حالتی مرد، احساسات قوی و آنی دارد و دروناً جنگجوست اما موقعیت خانوادگی سالمی داشته و اساساً متخاصم نیست و اگر زن آفرودیتی به قدر کافی هرا داشته باشد، برای گسترش پیوند بادوام با مرد، مناسب است.

مرد هرمسی که همچون جوانان ابدی عمل می کند نیز تعداد زیادی از زنان آفرودیتی را به خود جلب می کند. چنین مردانی نابالغ، پیچیده، بالقوه خلاق و واجد تمرکز ذهنی هستند. زن او را از کلمات مست کننده اش می شناسد، به خصوص اگر شاعر باشد.

تیپ هرمسی می تواند شیاد باشد. یا یک مرد کمی خلاف که دوست دارد افراد کند ذهن را گول بزند.

ترکیب آفرودیت_هرمس برای برخی زنان آفرودیتی بسیار مناسب است، چنان چه هر دو فاقد احساس تعهد باشند و در اینجا و اکنون زندگی کنند. اما اگر در زن، هرا و آفرودیت با هم باشند، چنین رابطه ای برای زن دردناک خواهد بود. چنین زنی عمیقاً به مرد وابسته بوده و از شدت حسادت عذاب می کشد. رابطه جنسی مابین ایشان شدید است. زن تک همسر است و خواهان ازدواج.

  • ازدواج آفرودیت

    اگر غیر از آفرودیت ، کهن الگوی قدرتمندی چون هرا نیز در زن حضور داشته باشد، تمایلات جنسی خود را در ازدواج عملی می سازد. هر چند تحمل تک همسری برای زن آفرودیتی دشوار است اما بر خلاف دیگر کهن الگوها، ازدواج را یک شانس دیده و می تواند بارها ازدواج کند.

  • فرزندان آفرودیت

    زنان آفرودیتی بچه ها را دوست دارند و بالعکس. بچه ها احساس می کنند که چنین زنانی بامحبت و بدون قضاوت به آنان می نگرند.

او احساس زیبایی و مقبول بودن را به بچه ها القا می کند. به نظر می رسد قادر به جذب بچه ها برای داشتن رفتاری مناسب است و با احساسی که به آنان القا می کند، بچه ها به وی علاقه مند می شوند.

اینها همگی ویژگی های جالب یک مادر است. بچه های زن آفرودیتی خوب رشد می کنند و چنان چه دیمیتر هم حاضر باشد، فردیت شان هم پرورش می یابد.

مادر آفرودیتی می تواند فرزندانش را مجذوب خود سازد. این کار را از طریق زیبایی و اسرار آمیز بودنش انجام می دهد اما اگر دیمیتر نداشته باشد به نیازهای امنیت عاطفی و ثبات آنان توجه نمی کنند که با غیرمنطقی بودن خود، اثرات بدی روی ایشان خواهد داشت.

مادر آفرودیتی می تواند فرزندانش را مجذوب خود سازد. این کار را از طریق زیبایی و اسرارآمیز بودنش انجام می دهد اما اگر دیمیتر(رجوع:مقاله ی دیمیتر)  نداشته باشد، به نیازهای امنیت عاطفی و ثبات آنان توجه نمی کند و با غیرمنطقی بودن خود، اثرات بدی روی ایشان خواهد داشت.

فرزندانش، لحظه ای که مورد توجه کامل او هستند، لذت می برند و لحظه ای بعد که توجهش معطوف دیگران می شود، پریشان خاطر می شوند.

بی ثباتی و بالا و پایین شدن های شدید توجه مادر آفرودیتی نسبت به پسرش باعث می شود که نه تنها خود دوستدار نباشد و مستعد افسردگی شود بلکه در روابطش با زنان در آینده نیز دچار مشکل شود.

رابطه ی نزدیک خاص با پسرش برقرار کرده، او را به سمت خود می کشاند و بعد توجهش را به سمت دیگری معطوف می کند. اغلب رقیب پسر بچه، مردان و گاه مردان تازه وارد، به زندگی مادر هستند که مادر را از پسر دور می سازند. چنین پسری احساس بی کفایتی، ضعف و خشم می کند.

پسر احساس می کند که باید با دیگر مردان رقابت کند و البته پیوسته شکست می خورد. وقتی بزرگسال شد، به وفاداری زنان اطمینان ندارد و احساس می کند که قادر به حفظ توجه آنان به خود نیست.

زن آفرودیتیمسیر رشدی و تحولی زن آفرودیتی

شناخت کهن الگوی آفرودیتی برای همه زنان به ویژه آفرودیتی ها کمک کننده است. آگاهی از آن باعث  می شود تا بداند طبیعت “کهن الگوی” درونی آنان است که باعث می شود عاشق شوند، جذابیت های عشقی را تجربه کنند، تمایلات جنسی قوی داشته باشند. همین خصوصیات آفرودیتی ست که باعث می شود تا از آن چه هستند، احساس گناه نکنند.

گرچه حضور دیگر کهن الگوها در زن آفرودیتی محتمل است اما حضورشان پنهان است و نه آشکار.

با کمک تجارب به خصوص در زندگی، در کنار قدرت تغییر و اثرگذاری آفرودیتی، سایکی (روح) زنان، می تواند رشد کند. اگر زن آفرودیتی مهارت های خود را در حیطه تحصیلی پرورش دهد، جایی برای حضور آتنا و آرتمیس باز کرده است. هستیا (رجوع: مقاله ی کهن الگوی هستیا) را با مراقبه کردن می توان فراخواند.

در این صورت به راحتی در برابر تمایلات شهوانی خود مقاومت خواهد کرد. فراخوانی پرسفون درون گرا نیز این امکان را فراهم می سازد که صرفاً خیال پردازی کند و تخیلات خود را به واقعیت بیرونی درنیاورد.

هنگامی که زن آفرودیتی از الگوی خود آگاه می شود و تصمیم می گیرد این الگو را تغییر دهد، دیگر کسانی که وی را دوست دارند یا خود دوستشان دارد، آسیب نخواهد دید. انتخاب کردن و پذیرش مسئولیت عواقب رفتار خود، امکان پذیر است و این فقط هنگامی امکان دارد که زن اولویت های خود را تعیین کرده و روی آنها کار کند. افسانه ی سایکی (روح) مسیر رشد چنین زنی را تشریح می کند.

افسانه سایکی: استعاره ای برای رشد درونی.

افسانه اروس (عشق) و سایکی (روح)، توسط بسیاری از روان شناسان یونگی در قیاس روانی زنان مورد استفاده قرار می گیرد.

سایکی زن فانی بارداری ست که می خواهد به همسرش اروس، خدای عشق و پسر آفرودیت بپیوندد.

سایکی در می یابد که بهای رسیدن به اروس، تسلیم شدن به خشم و مقاومت آفرودیت است. آفرودیت برای امتحان او چهار تکلیف در نظر می گیرد.

چهار تکلیفی که معنای نمادین مهمی را دربردارند. هر یک از این تکالیف، امکان توانمند شدن زنان آفرودیتی را فراهم می سازد. هر بار که سایکی بر تکلیف دشواری فائق آمده و از پس آن برمی آید، یک قدم بر توانمند شدن وی افزوده می شود. گرچه به نظر می رسد که این توانایی ها “مردانه” اند و به روان مردانه (آنیموس) مربوط می شوند اما در واقع ویژگی های طبیعی زنان آرتمیسی و آتنایی ست.

از نظراسطوره ای، سایکی همچون آفرودیت، عاشق است. مانند هرا، همسر است، همچون دیمیتر مادر است. در اسطوره آمده که او به جهان زیرین رفته و از آن بازمی گردد (پس پرسفون را نیز به خوبی تجربه کرده است).

زنانی که ارتباطات و بر هم کنش احساسی با دیگران برایشان اولویت دارد، لازم است توانایی هایی را که در هر کاری برایشان نمادین است در خود پرورش دهند. فقط در این حالت است که قادر به ارزیابی موقعیت ها بوده و یقیناً مبتنی بر بهترین علایقشان عمل خواهند کرد.

اگر با آفرودیت همانندسازی کنیم…

زنی که همانندسازی زیادی با آفرودیت دارد، غالباً برون گراست. علاقه زیادی به زندگی دارد و عناصری آتشین مزاج در شخصیت خود.

مردان را دوست دارد و با جذابیت و علاقه ای که به ایشان دارد، به خود جذبشان می کند. احساس خاص بودن و تمایلات جنسی را در مرد برمی انگیزاند. این توجه، پاسخی متقابل را در مرد ایجاد می کند و مابین ایشان کشمکش شهوانی ایجاد می شود که باعث تمایل به نزدیکی جنسی می گردد.

زنی که با آفرودیت همسانی دارد، به عواقب کار نمی اندیشد، همین طور به محکومیت اجتماعی، روابط سطحی، مورد سوء استفاده واقع شدن توسط مردانی که صرفاً رابطه جنسی را خواهانند و نهایتاً احساس حقارت و بی ارزشی را در نظر نمی گیرند.

لازم است زن بداند که چطور در چنین محیط هایی ضمن حفظ آفرودیت خود، با دیگران تعامل کند و خردمندانه، “زمان و شخص مناسب” را انتخاب کند.

حالت جذاب و گرم او ممکن است توسط مردان مورد سوء تعبیر قرار گیرد و گمان کنند که او به ایشان علاقه مند است و یا خواهان رابطه جنسی با ایشان است. بعد وقتی که او مردان را طرد می کند، به او عنوان کسی که دل می شکند و یا آزاردهنده است، می نگرند.

در این صورت مردان احساس فریب خوردگی کرده، رنجیده خاطر می شوند و ممکن است به دشمن یا فردی خشمگین بدل شوند. زن آفرودیتی از این شیفتگی ناخواسته ی اولیه و رفتار خشمگینانه ی ثانویه ی مرد، آسیب می بیند. ممکن است خودش هم عصبانی شود.

حتی ممکن است احساس سردرگمی کند و نداند که چه شد که چنین شد. وقتی زن آفرودیتی متوجه دلیل رفتار شود، می تواند بیاموزد که چگونه مردانی را که نمی خواهد، دلسرد کند. می تواند به مرد نشان دهد که فردی غیرقابل دسترس است و می تواند در رفتارهای خود رسمی باشد.

ازدواج کهن الگو آفرودیت

چالش های روان شناختی کهن الگوی آفرودیت

کهن الگوی گیرای آفرودیتی داشتن، ساده نیست. زنانی که تمایلات آفرودیتی جنسی قوی دارند، در دو وضعیت گیر می کنند. اگر دنباله رو تمایلات درونی خود باشند، از سوی جامعه به هرزه بودن متهم می شوند و اگر این تمایلات را سرکوب کنند، خود آسیب می بینند و موردی که خیلی لازم دارند این است که نیروی جنسی خود را به خلاقیت تبدیل کنند به عبارتی باید نیروی جنسی خود را راهبری کنند.

چگونه انرژی کهن الگوی آفرودیت را تشخیص دهید؟

آیا معمولا مورد بی‌مهری زنان قرار می‌گیرید؟ آیا وقتی وارد یک اتاق می‌شوید انرژی عجیب‌وغریبی را در فضا احساس می‌کنید؟ مردان داخل اتاق، صحبت خود را قطع می‌کنند و ناخواسته توجهشان به شما جلب می‌شود؟ آیا در این شرایط، زنان ناگهان با نگاهی عصبانی، مبهوت و ناامید به شما خیره می‌شوند؟

این امر ممکن است به این دلیل باشد که شما به‌طور طبیعی، نیروی آفرودیت را منعکس می‌کنید و باعث می‌شوید که توجه مردان به شما جلب شود. همین جذابیت ناشی از کهن الگوی آفرودیت است که باعث می‌شود برخی زنان به دنبال تقویت کهن الگوی آفرودیت و کسب ویژگی های آفرودیت باشند. از سوی دیگر، اگر به نفرین عشق آفرودیت دچار باشید الگوهای زیر را تجربه می‌کنید:

  • تمایل کمی به دوست داشتن کسی دارید که نمی‌خواهد با شما ارتباط داشته باشد.
  • در روابط آزارگرانه قرار می‌گیرید.
  • به این دلیل می‌خواهید رابطه جنسی با مردان داشته باشید که از تجارب جنسی یا رمانتیک لذت می‌برید.

همچنین، انرژی روانی آفرودیت در درون شما قدرت دارد، اگر:

  • کارهایی را انجام می‌دهید که ازنظر احساسی شما را درگیر می‌کند.
  • تنوع و شدت را دوست دارید و به کارهایی مثل کارهای هنری، رقص، موسیقی، تدریس، درمان، ویرایش و غیره علاقه‌مندید.
  • تقریبا همیشه شغلی که برایتان جالب است را به شغلی که پردرآمد است ولی جذابیت کمی دارد ترجیح می‌دهید.

زنی که از کهن الگوی آفرودیت برخوردار است غالبا زنی برونگراست که شهوت زندگی دارد و از عنصری آتشین در شخصیت خود برخوردار است. او مردها را دوست دارد و این علاقه باعث می‌شود که مردان به او جذب شوند. بنابراین، توجه او اغواگر است و باعث می‌شود که مرد احساس کند جذاب و خاص است.

این امر موجب می‌شود که احساسی دوطرفه میان زن و مرد ایجاد شود و صمیمیتی جنسی میان آن‌ها شکل بگیرد. ازدواج کهن الگو آفرودیت، معمولا الگویی سریالی دارد، به این معنی که عموما زنانی که از این کهن الگو برخوردار هستند بیش از یک ازدواج خواهند داشت.

یکی از نمونه های آفرودیت، مریلین مونرو است. مریلین مونرو جذابیتی غیرقابل‌توصیف داشت که مردان به‌شدت به آن جذب می‌شدند و زنان اگرچه به او حسادت می‌کردند اما نمی‌توانستند او را تحسین نکنند.

مونرو از سهیم شدن زندگی خود با دیگران لذت می‌برد اما نمی‌توانست به‌صورت طولانی‌مدت به کسی متعهد شود و به همین دلیل ازدواج‌ها و روابط متعددی با مردان داشت. نمای بیرونی جذاب و سرزنده او باعث می‌شد که احساس آسیب‌پذیری، وسواس فکری و درد عدم توانایی او در ایجاد خانواده، پنهان شود.

راه‌های رشد کهن الگوی آفرودیت چیست؟

با توجه به نقاط ضعف آفرودیت، دانش در مورد کهن الگو ها به‌خصوص کهن الگوی آفرودیت به زنان کمک می‌کند که شخصیت آفرودیت خود را بهتر بشناسند و رشد کنند. زنانی که از خصوصیات کهن الگوی آفرودیت برخوردار هستند، به‌راحتی عاشق می‌شوند، جذابیت‌های شهوانی را تجربه می‌کنند و میل جنسی قوی‌ای دارند که زنان دیگر از آن برخوردار نیستند. وقتی آن‌ها از کهن الگوی خود آگاه می‌شوند نسبت به آنچه هستند کمتر احساس گناه را تجربه می‌کنند.

اگرچه در زن آفرودیت، کهن الگوی دیگری برجسته نیست اما برخی کهن الگوها به‌صورت نهفته در فرد وجود دارند و وقتی فرد برخی تجارب زندگی را پشت سر می‌گذارد کهن الگوهای دیگر می‌توانند اهمیت بیشتری پیدا کنند و قدرت آفرودیت را در روان زن تعدیل کنند. برای مثال، اگر زن آفرودیت مهارت‌هایی کسب کند یا تحصیلات داشته باشد احتمالا کهن الگوهای آرتمیس و آتنا در شخصیت او اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

اگر زن آفرودیت ازدواج کند و بچه‌دار شود، کهن الگوهای هرا و دیمیتر اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. همچنین اگر زن آفرودیت، از طریق مراقبه، کهن الگوی هستیا را تقویت کند ممکن است در مقابل جذابیت شهوانی، مقاومت بیشتری نشان دهد. از سوی دیگر، پرورش درون‌گرایی کهن الگوی پرسفونه می‌تواند به زن آفرودیت کمک کند که تجارب جنسی را به‌صورت خیال‌پردازی درآورد.

هنگامی‌که زن آفرودیت از کهن الگو و الگوهای خود آگاه می‌شود تغییر بسیار بزرگی اتفاق می‌افتد و او و اطرافیانش آسیب کمتری می‌بینند. مشاوره روانشناسی و دریافت راهنمایی از راهبر نیز می‌تواند در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشد.

خلاصه ای از ویژگی های آرکیتایپ آفرودیت

        • زن خلاق
        • معشوقه
        • کهن الگوی عشق و زیبایی
        • کهن الگوی شهوت
        • عاشق خندان
        • جذاب
        • فریبنده
        • زیبا
        • باشکوه
        • هیجان مدار
        • مادری جذاب
        • حسی بودن

برخی منابع:

https://aminoapps.com/

https://www.archetype-motion.com/

 

سوالات متداول

آفرودیت چه کسی بوده است؟

آفرودیت الهه یونانی عشق، زیبایی، اشتیاق و تولیدمثل است که گفته می‌شود در سواحل جنوب قبرس از کف تولیدشده توسط آلت تناسلی اخته شده اورانوس متولد شده است. او جذابیت زیادی برای مردان داشت و بارها به همسرش خیانت می‌کرد.

 

خصوصیات کهن الگوی آفرودیت چیست؟

برخی از خصوصیات این کهن الگو عبارت‌اند از: پرعاطفه، پرشور ، فریبنده، تحریک‌کننده، پرزرق‌وبرق، عاشق‌پیشه، لذت‌جو، جذاب، زیبا، دلربا، شهوانی، صمیمی، برازنده، زیاده‌خواه، مهربان، نیروبخش، سرسخت، آسان‌گیر، عجول و رمانتیک.

 

در چه شرایطی کهن الگوی آفرودیت، کهن الگوی غالب است؟

اگر معمولا کارهایی را انجام می‌دهید که ازنظر احساسی شما را درگیر می‌کند، تنوع را دوست دارید و به کارهای هنری، موسیقی و رقص علاقه‌مندید و همچنین شغل جالب را به شغل پردرآمد ترجیح می‌دهید به این معنی است که کهن الگوی آفرودیت در شخصیت شما غالب است.

4.1 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

147 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Fairy
3 ماه قبل

عالی

maryam
4 ماه قبل

به نوشتن موضوعات دیگه ادامه بدین خیلی محتوای مقاله تون عالی هستن

maryam
4 ماه قبل

ویژگی پر عاطفه بودن کهن الگوی آفرودیت ویژگی احساسی داشته

شیرین شاملو
4 ماه قبل

مرسی ازتون

شیرین شاملو
4 ماه قبل

واقعا لذت بردم از محتوای مقاله تون