کوچ حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

کوچ حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟ (تضمین موفقیت شما!)

هر فردی برای پیشرفت و رشد فردی و شغلی نیاز به هدایت دارد به عبارتی به یک برنامه ی کوچینگ و کوچ نیاز دارد اما مسئله اینجاست که چگونه یک کوچ را انتخاب کنیم.یک کوچ حرفه ای و موفق باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

چه ویژگی هایی در یک کوچ باید شاخص باشند؟

اگر بخواهیم در جایگاه یک کوچ یا مربی حرفه ای و موفق قرار بگیریم لازم است چه ویژگی هایی را در خود پرورش دهیم؟

چگونه یک کوچ یا مربی ستاره می شود؟

و….

در این مقاله سعی داریم به ویژگی های یک کوچ حرفه ای و موفق بپردازیم.

سرفصل ها:

  • 💢ویژگی های یک کوچ حرفه ای و موفق

  • 💢۷ نکته برای ستاره شدن کوچ

ویژگی های کوچ های حرفه ای و موفق چیست؟

سه ویژگی شاخص کوچ های حرفه ای و موفق؛ دانش کوچینگ، انگیزه برای موفقیت و توانایی انتقال فکر است.

✨دانش کوچینگ:

فقدان دانش در آموزش مهارت ها، خطر صدمه و نا امیدی را در پی دارد. هر چه کوچ ها دانش بیشتری در آموزش مهارت های سازمانی خود داشته باشند و درباره ی فنون کوچینگ و تربیت صحیح و آموزش بدانند، کوچ و کارکنان از کار، لذت بیشتری خواهند برد.

 

✨انگیزه کوچینگ:

کوچ ها برای موفق شدن به انگیزه نیاز دارند و کارکنان به زمان. اگر کوچ تمام فنون و مهارت ها و دانش ها را برای آموزش بداند ولی فاقد انگیزه برای استفاده از آنها باشد کوچ موفقی نخواهد بود. گاهی مربیان انگیزه دارند اما وقت ندارند یعنی انگیزه برای وقت گذاشتن و بهتر شدن را ندارند.

✨انتقال فکر: انتقال فکر، یکدلی و توانایی درک فوری افکار و عواطف و احساسات کارکنان و نحوه انتقال افکار و احساسات به آنهاست. کوچ هایی که دارای قدرت انتقال فکر و احساسات هستند؛ احساس شادمانی، نا امیدی، بی قراری و خشم را در کارکنان درک می کنند،

به سخنان کارکنان گوش می دهند و درک خود را از آنچه می شنوند بیان می کنند. از تحقیر کارکنان خود داری می کنند و به ندرت کارکنان را تنبیه و به شخصیت آنها خدشه وارد می کنند.

مربیانی که دارای قدرت انتقال فکر و احساسات هستند آمادگی بیشتری برای حفظ احترام کارکنان را دارند و به نوبه خود از جانب کارکنان از احترام بیشتری برخوردار می شوند.

 

و باقی ویژگی های یک کوچ حرفه ای و موفق:

✨ارتباط:

ارتباط تنها ارسال پیام نمی باشد بلکه دریافت پیام نیز ازعناصر اصلی ارتباط است. موفقیت کوچ ها تا حدی زیاد به توانایی آنها به برقراری ارتباط بستگی دارد.

اغلب کوچ ها در ارسال پیام موفق هستند و مهارت دارند اما در دریافت پیام ضعیف هستند.

برای موفقیت و حرفه ای شدن در کوچینگ و مدیریت نیازبه داشتن مهارت های بالای شنیداری است نه به این منظور که فقط بشنویم بلکه محتوای پیام را درک کنیم.

 

✨ارتباط مؤثر:

مهم ترین ویژگی کوچ های موفق و حرفه ای دنیا این است که برای توسعه مهارت های کوچینگ و ارتباط با شاگردانشان وقت می گذارند.

مهارت های ارتباطی برای کوچ ها به دو گروه مهارت های ارتباطی کلامی و مهارت های ارتباطی غیرکلامی تقسیم می شود.

از ویژگی های مهم مهارت های ارتباط کلامی ثبات و استحکام، صداقت و اختصار است و مهارت های ارتباط غیرکلامی مهم که در اختیار کوچ ها است حالات چهره، زبان بدن و مهارت گوش دادن است.

 

✨رفع اختلالات برقراری ارتباط:

مردم راه های اختلال آمیز برقراری ارتباط را در کارکنان از سازمان و محیط می آموزند از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

چگونه ظاهر بین باشیم، چگونه ظاهرسازی کنیم، چگونه پنهان کاری کنیم، چگونه دروغ بگوییم و از این قبیل که اینها برقراری ارتباط را تضعیف می کنند.

✨شناسایی آفت های ارتباط سالم: کوچ ها باید به موانع و آفت های ارتباط سالم و مؤثر توجه داشته باشند؛

صحبت کردن و هرگز گوش ندادن، همیشه کنترل کردن و دستور دادن. هرگز کنترل نکردن و بی تفاوت بودن. بی توجهی به ارتباط غیرکلامی.

✨سرمایه گذاری عاطفی در کوچینگ: چگونه می توانیم در حساب عاطفی خود سپرده گذاری نماییم؟ از طریق ادب، نزاکت، تواضع، فروتنی، مهربانی، توجه، صداقت و راستی، احساس تعهد و خوش قولی.

✨مسئولیت کوچ های پایه: شما به عنوان یک مربی مسئولیت انجام وظایف مختلف و ایفای نقش های معلمی، کوچینگ و مدیریت  را بر عهده دارید.

✨مهم ترین مسئولیت های کوچ های پایه چیست؟

پایبندی بر وجدان کاری، القای ارزش های سازمانی، احیای روحیه کارمندی، آگاهی از انگیزه های خدمت کارکنان در سازمان، آگاهی از نگرش های گوناگون به کوچینگ، توجه به نقش خانواده در برنامه ها، بهترین طرز برخورد شیوه مدیریت فعال، ملاقات منظم با خانواده ها، مطلع نگه داشتن آنها وعلاقه مند ساختن آنها به پیگیری وضعیت پیشرفت شغلی همسرانشان.

۷ نکته برای ستاره شدن مربی

گلد اسمیت هفت دیدگاه برای ستاره شدن مربی ارائه داده است:

  1. سخت کوش باشید و در زمینه ی شناختن بهترین ها در حوزه ی خود از هیچ کوششی فروگذار نکنید با آنها حشر و نشر کنید و ازآنها یاد بگیرید.
  2. به دنبال موضوعی باشید که هنوز کسی دنبال آن نرفته است. در آن موضوع خبره شوید. دقیقاً بدانید چه می کنید و چه کارهایی را انجام نمی دهید.
  3. هویت خود را کشف کنید.سپس یک موقعیت شفاف، خاص و یگانه درباره ی آن بسازید.
  4. همکاران حرفه ی خود را دوست خود بدانید نه رقیب، چرا رقیب؟ همواره بهتر است دوست داشته باشید.

5.همواره بدانید مراجعانتان چه کسانی هستند. با آنها ارتباط داشته باشید و با آنها به ساده ترین شیوه گفت و گو کنید.

6.وقتی چیزی را عرضه می کنید و ارائه می دهید به یاد داشته باشید که محتوایی داشته باشد. اگر چیزی فراتر از انتظار آنها ارائه دهید، مشتری شما می شوند.

7.نشان شخصیتی خود را بسازید و روی آن در بلندمدت سرمایه گذاری کنید، سال ها طول می کشد تا خوب شناخته شوید.

نتیجه:

پس دریافتیم که یک کوچ برای اینکه در سطح ستاره شدن و همچنین حرفه ای و موفق باشد لازم است ویژگی هایی داشته باشد که ۳ ویژگی شاخص آن عبارتند از؛ دانش کوچینگ، انگیزه ی کوچینگ و انتقال فکر.

ویژگی های دیگری هم وجود دارند که در اولویت های بعدی قرار می گیرند. رعایت هر کدام از این نکات و پرورش و تقویت این ویژگی ها ما را در مسیر موفقیت و حرفه ای شدن قرار می دهد و به جایگاه یک کوچ اعتبار و ارزش می بخشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

183 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3 ماه قبل

موافقم

3 ماه قبل

دقیقا

3 ماه قبل

زیبا و عالی

3 ماه قبل

مقاله ای تکان دهنده در زندگی

3 ماه قبل

بهترین هسین