عوامل محرک بر شهوت

عوامل محرک شهوت

فردی که معتاد جنسی است زمانی که به پذیرش اعتیاد خود می رسد، برای قطع مصرف شهوت اولین سوالی که می پرسد و لازم است آن را شناسایی کند این است که عوامل محرک شهوت در من چیست؟ من از آنها به طور مکرر استفاده می کنم؟ و حتی شاید این سوال ها به این نقطه برسد که برای ایجاد شهوت چه محرک هایی را خودم به وجود می آوردم؟

چگونه در این محرک ها غرق می شوم طوری که زمانی که به خودم می آیم متوجه می شوم زمان زیادی را صرف شهوت کرده ام؟

یکی از فاکتورهایی که لازم است برای رهایی از شهوت شناسایی شود، عوامل محرک اعتیاد جنسی است که در این مقاله قصد داریم به توضیح آنها بپردازیم.

عوامل محرک شهوت و اعتیاد جنسی

در اعتیاد جنسی شمار رو به رشدی از عوامل محرک استفاده می شود که باعث می شوند فرد از خود حقیقی اش جدا شود. این عوامل شامل محرک ها، کشمکش ها و یا فشارهایی است که احساسات، افکار و خیال پردازی هایی را که منتهی به فعالیت های اعتیادگونه می شوند، تحریک می کنند.

این عوامل محرک شهوانی و جنسی از موارد ملموس هستند و فرد زمانی که شروع به مصرف شهوت می کند و اعتیادش پیش می رود، دنیای وسیعی از آنها را خلق کرده و هر چه بیشتر در اعتیاد جنسی و شهوانی غرق می شود، آن ها هم گسترده تر می شوند. در اینجا به چند گروه از این عوامل اشاره می کنیم فقط لازم است بدانید این لیست انتهایی نخواهد داشت.

 

عوامل محرک شهوت و اعتیاد جنسی

  • موارد جنسی: افرادی از جنس موافق یا مخالف و حتی قسمت هایی از بدن خودمان تقریباً هر چیزی در ارتباط با آن ها می تواند نقش محرک را داشته باشد. قسمت های مختلف بدن، مدها و شکل های مختلف لباس، حالت های بدن و نمونه های متنوع و نامحدودی از طرز صحبت، رفتار و نگرش. تعدادی از ما، حیوانات و اشیاء بی جان را هم در این گروه قرار می دهیم.
  • رسانه ها: تصاویر و عکس ها، تصاویر چاپی، آگهی ها و تبلیغات، تلویزیون، موسیقی و رقص، مکان های مختلف، خیابان ها، بازارها و نمایشگاه های شهر نیز می توانند به عنوان رسانه (به مفهوم آنچه با ما ارتباط برقرار می کند) مورد ملاحظه قرار گیرند.
  • عوامل درونی: بسیاری از افراد می توانند تشخیص دهند که چگونه خاطرات و رؤیاها می توانند نقش محرک داشته باشند. موارد نامحسوس تر شامل شکست، طرد و انتقاد می باشند.

محرک هایی که به سختی قابل تشخیص هستند شامل احساسِ تنهایی، بیگانگی و احساس جدایی، احساس بیزاری از هستی، خستگی، انزوا، احساس تنهایی در جمع و دیگر جلوه های ارضاء همچنین موارد دیگری مثل کار اجباری، خشم، دلواپسی، ترس، هیجان ها و شتاب که نوسان های فکری و روانی ما را تشدید می کنند و حتی موارد دیگری مثل غذاها، مشروبات الکلی یا حتی هیجان های فلسفی و زیبایی شناسانه، فرد را به سمت استفاده از داروها سوق می دهند.

آنچه که لازم است در حال یادگیری و کشف آن باشیم این است که تقریباً هر چیزی در این دنیا، می تواند نقش محرک را داشته باشد به دلیل اینکه یک آسیب مَرَضی، زیربنای فکر و رفتار را هدایت می کند. این یافته ها مشخص می کند که چگونه یک فرد معتاد باید درگیر درمان و بهبودی شود بنابراین تشخیص و پذیرش محدودیت ها، مسأله ای حیاتی در بهبودی است. چون فردی که اعتیاد جنسی دارد در مقابل این محرک ها آسیب پذیر است پس باید مراقب باشد خیلی گرسنه، عصبانی، تنها و خسته نشود.

  • گرسنگی: گرسنگی در فرد یک حالت آشفتگی ذهنی به وجود می آورد چیزی مثل دست پاچگی، عجله یا بی قراری که به نظر می رسد هر چه که هست، برای گرسنه خطرناک است. گرسنگی باعث میل به پرخوری می شود و افراط در خوردن سبب تحریک اعتیاد جنسی می شود.

 

  • عصبانیت: خشم، رنجش و افکار منفی نسبت به خودمان و دیگران، حالتی از آشفتگی درونی ایجاد می کند که ما را منزوی و برآشفته می کند و باعث می شود از شهوت استفاده کنیم.
  • خستگی: به نظر می رسد اغلب، خستگی به گونه ای با ضعیف تر کردن سدهای دفاعی، فرد را بیشتر در معرض وسوسه قرار می دهد، همان طوری که وقتی از لحاظ جسمی ضعیف می شویم، توانایی عاطفی و احساسی ما کاهش می یابد. وقتی فرد مصرف کننده ی شهوت در زمان درمان و پاکی محرک هایش را شناسایی می کند و پذیرای محدودیت هایش می شود، ترس از شکست کاهش پیدا می کند.

 

خستگی

نتیجه:

بنابراین طبق آنچه گفته شد هر اعتیادی، لیست یا فهرستی از محرک ها را دارد که عبارتند از؛ موارد جنسی، رسانه ها، عوامل درونی، گرسنگی، عصبانیت و خستگی برای درمان و بهبودی از مصرف شهوت و اعتیاد لازم است این عوامل شناسایی شوند تا بتوانیم بهبودی و درمان خود را سپری کنیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

83 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوگل
2 ماه قبل

مرررسی

رضا
2 ماه قبل

این خفن عالی هستید

علی
2 ماه قبل

ایول مقاله خیلی از رفتارارا یادم داد که تونستم خودم را بشناسم

مانیا
2 ماه قبل

احسنت

مانی
2 ماه قبل

واقعا محشره بسیاری از شخصیت هارو یادم گرفتم مرسییی 😍😍😍