شهوت چیست؟ 4 دلیل اصلی که باعث شهوتی شدن شماست!

یکی از موضوعاتی که معمولا مورد سوال بوده و هست؛ موضوع روابط جنسی است. اکثراً گفته می شود که ما در روابط جنسی خود مشکل داریم، در صورتی که وقتی عمیق می شویم در می یابیم که مشکل، رابطه ی جنسی نیست! پس ریشه ی این مسئله چیست؟

شهوت است…

شهوت چیست؟

معنای واقعی و مسائل پشت پرده ی شهوت چیست؟ و…

در این مقاله بر آن هستیم به تعریف و توضیح شهوت بپردازیم.

شهوت چیست؟

فردی که اعتیاد جنسی دارد یعنی به روابط جنسی معتاد است، مشکل آن فقط رابطه ی جنسی نیست همان طوری که مشکل شخص پرخور فقط غذا نیست. غذا خوردن و رابطه‌ی جنسی اعمالی طبیعی هستند، مشکل واقعی که در این دو نوع اعتیاد به چشم می خورد، چیزی است که ما آن را شهوت می نامیم. شهوت یک نگرش اجباری است که یک غریزه ی طبیعی را به یک خواسته‌ی غیرطبیعی تبدیل می کند.

هنگامی که تلاش بر این است که از غذا یا رابطه ی جنسی برای کاهش انزوا، تنهایی، نا امنی، ترس، بحران یا سرپوش گذاشتن بر روی احساسات و فرار و پر کردن خلأهای درونی و روحانی، استفاده شود، در واقع در حال ساختن یک اشتیاق غیرواقعی برای سوءاستفاده از غرایز طبیعی هستیم. این است که بیماری جنسی شدید تر می شود.

حقیقت این است که سلطه‌ی شهوت در مورد موضوع اعتیاد جنسی، تنها محدود به جسم و رفتارهای فیزیکی نیست و مسیر حرکت افکار ما را نیز دربرمی گیرد و در این حین است که به عامل کنترل کننده‌ی رفتارهای جنسی بیمارگونه‌ی ما تبدیل می شود.

به این دلیل ممکن است افراد در بیش از یک زمینه شهوت را نشان دهند. اغلب، آن دسته از افراد که اعتیاد به مواد یا اشکال دیگر را کشف می کنند، درمی یابند که به نگرش ها و احساسات منفی نیز اعتیاد دارند.

تجربه ی فردی در مورد شهوت

فردی از تجربه ی خود تعریف می کرد؛ ((من به یاد می آورم زمانی که شهوت خاموش شد، الکل داروی آرام بخش شد و رنجش مانند یک آتشفشان مسدود شده بالا آمد. خاطرم هست که فکر می کردم کنترل شهوت، مانند کنترل یک ژله است؛ فشار در یک قسمت باعث متورم شدن در قسمت دیگر می شود، این در واقع مانند تلاشی است که برای جلوگیری از تونل زدن یک موش صحرایی در قسمتی از زمین انجام می دهیم ولی او این کار را از نقطه ای دیگر آغازمی کند.))

برای یک معتاد جنسی، شهوت سم است. به این علت است که در درمان و بهبودی اعتیاد جنسی، مشکل اصلی روحانی است نه صرفاً جسمی. به این خاطر است که تغییر نگرش و طرز فکر بسیار مهم است.

تعاریف متعددی از شهوت

ارائه یک تعریف مشخص از شهوت، بسیار مشکل است اما شهوت این گونه عمل می کند:

  1. شهوت یک ارباب است که خواهان کنترل روابط جنسی می باشد در هر زمان و به آن شکلی که خودش می خواهد.
  2. شهوت با ایجاد اختلال روحی و روانی سعی در تحریف رابطه ی جنسی دارد مانند رادیویی که با ایجاد اختلالی ناهنجار، یک موزیک عاشقانه را خراب کند.
  3. شهوت، رابطه جنسی و جسمانی نیست. به نظر می رسد که شهوت مانند یک پرده ی سینمای خیال انگیزباعث جدایی فرد از واقعیت خودش در هنگام برقراری رابطه جنسی با خود یا شریک عاطفی می شود. شهوت باعث می شود که فرد با همه ی افراد با هر نسبتی که دارند، خواه شریک عاطفی باشد یا یک فرد غریبه، یکسان برخورد کند.
  4. نتیجه ی شهوت نفی هویت خود و افراد دیگر است. شهوت ضد واقعیت است، بر خلاف و علیه خود واقعی عمل می کند.
  5. هنگامی که شهوت فعال است نمی توان با همسر خود، پیوند واقعی داشت زیرا به عنوان یک انسان واقعا اهمیتی ندارد، یک فرد مزاحم و صرفاً ابزار جنسی است و فرد نمی تواند زمانی که در حال شهوت رانی با خود است، پیوند واقعی برقرار کند.
  6. با وجود شهوت، رابطه‌ی جنسی نتیجه ی یگانگی با شخصی دیگر نیست و نمی تواند یک پیوند واقعی را ایجاد کند.
  7. رابطه‌ی جنسی شهوت آلود، یک پیوند واقعی را غیرممکن می سازد. شهوت مانند پارازیتی است که من به رابطه‌ی جنسی تحمیل می کنم، می تواند شامل چیزهای زیادی باشد از جمله؛ خاطرات، رؤیاپردازی ها و خیال بافی ها.

این رؤیاپردازی ها خودش موارد مختلفی را شامل می شود از رؤیاهای جنسی گرفته تا انتقام و خشونت و یا تصویری ذهنی از یک شخص دیگر.

نشانه‌های شهوت زیاد!

برخی از علائم نشان می‌دهند که شما دچار شهوت زیادی هستید و لازم است برای کنترل آن اقدام کنید. شهوت زن با شهوت مرد تفاوت ندارد و هم زنان و هم مردان ممکن است دچار اختلال جنسی شوند. آشنایی با نشانه‌های شهوت زیاد به شما کمک می‌کند که با معنی شهوت بیشتر آشنا شوید. در ادامه به این نشانه‌ها پرداخته شده است:

  1. خیالات، تمایلات و رفتارهای جنسی مکرر و شدیدی دارید که وقت زیادی از شما می‌گیرند و احساس می‌کنید از کنترل شما خارج شده‌اند.
  2. میل زیادی به برخی رفتارهای جنسی خاص دارید و وقتی آن‌ها را انجام می‌دهید احساس می‌کنید از تنش رها شده‌اید اما احساس گناه و ندامت را نیز تجربه می‌کنید.
  3. در کاهش یا کنترل تخیلات، امیال و رفتارهای جنسی، ناموفق هستید.
  4. از شهوت، رفتارهای جنسی و خودارضایی به‌عنوان راهی برای فرار از مشکلات دیگر مانند تنهایی، افسردگی، اضطراب یا استرس استفاده می‌کنید.
  5. اگرچه می‌دانید برخی رفتارهای جنسی بسیار پرخطر هستند و پیامدهای منفی متعددی دارند اما باز به انجام آن‌ها ادامه می‌دهید.
  6. در برقراری و حفظ روابط سالم و پایدار با مشکل مواجه هستید.

دلایل شهوت

اکنون‌که می‌دانید شهوت یعنی چه لازم است بدانید این مسئله چه عللی دارد. اگرچه علل شهوت زیاد، هنوز به‌خوبی مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد برخی دلایل در این مسئله نقش داشته باشند. ممکن است شهوت زیاد از تجربیات آسیب‌زا، پریشانی یا بیماری روانی مانند اختلال دوقطبی ناشی شود.

از سوی دیگر، افرادی که در کودکی مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند ممکن است بیشتر دچار شهوت و بیماری شهوترانی شوند. مشکلات خانوادگی و استرس زیاد نیز در این مسئله نقش دارند. برخی دیگر از عوامل خطر شهوت عبارت‌اند از:

  1. سهولت دسترسی به محتوای جنسی
  2. اعتیاد به مواد مخدر و الکل
  3. ابتلا به یک بیماری روانی دیگر مانند اختلالات خلقی یا اعتیاد به قمار
  4. عدم تعادل شیمیایی در مغز

پیامدهای شهوت

شهوت می‌تواند پیامدهای منفی بسیار زیادی داشته باشد که هم شما و هم دیگران را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است در اثر شهوت زیاد:

  • دچار احساس گناه، عزت‌نفس پایین و شرم شوید.
  • دچار سایر مشکلات روانشناختی مانند افسردگی، پریشانی شدید، اضطراب و افکار خودکشی شوید.
  • از همسر و خانواده خود غفلت کنید یا به آن‌ها دروغ بگویید.
  • روابط معنادار شما آسیب ببیند.
  • تمرکز خود را از دست بدهید، روابط جنسی پرخطر داشته باشید یا شغلتان تحت تاثیر قرار بگیرد.
  • دچار مشکلات مالی شوید.
  • به بیماری‌های مقاربتی مبتلا شوید.
  • دچار سوءمصرف مواد مخدر یا الکل شوید.
  • در جرائم جنسی شرکت کنید.

راه‌های کنترل کردن شهوت

برای اینکه بتوانید شهوت خود را کنترل کنید مهم است که از برخی روش‌ها برای خودیاری استفاده کنید. دریافت مشاوره روانشناسی نیز می‌تواند به کم کردن شهوت کمک زیادی کند. درواقع، لازم است میل جنسی خود را راهبری و کنترل کنید و همچنین، بتوانید رفتارهای جنسی آسیب‌زا را کاهش دهید. در ادامه با برخی از راه‌های کنترل شهوت آشنا می‌شوید.

  • در مورد اینکه شهوت چیست و همچنین در مورد انواع شهوت بیاموزید تا بتوانید علت و روش‌های کم کردن آن را یاد بگیرید.
  • موقعیت‌ها، افکار و احساساتی که ممکن است باعث شهوت زیاد شوند را شناسایی کنید تا بتوانید برای جلوگیری از این عوامل و مدیریت آن‌ها گام بردارید.
  • برای درمان سایر اختلالات روانشناختی مانند اعتیاد، افسردگی، اضطراب یا استرس اقدام کنید.
  • اگر از رفتار جنسی به‌عنوان روشی برای مقابله با احساسات منفی استفاده می‌کنید، از روش‌های مقابله‌ای سالم‌تری مثل ورزش و تفریحات مثبت استفاده کنید.
  • تن‌آرامی و مدیریت استرس را بیاموزید.
  • احساس ارزشمندی داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر با احساس ارزشمندی و نحوه بدست آوردن آن، اینجا کلیک کنید.

شهوت از زوایای دیگر

با این زاویه ی دید، شهوت می تواند بدون سکس وجود داشته باشد. در واقع کسانی وجود دارند که می گویند هنوز گرفتار شهوتند در حالی که دیگر نمی توانند رابطه ی جنسی برقرار کنند.

شهوت نیرویی است که غریزه های دیگر را دربرمی گیرد و آنها را از حالت طبیعی خارج می کند. غریزه هایی مانند خوردن، نوشیدن، کار کردن، خشم و….به طور مثال ممکن است فردی نسبت به رنجش، شهوت داشته باشد و به نظر می رسد که شهوتِ رنجش، درست مانند شهوت جنسی، پرقدرت است.

شهوت فیزیکی نیست، شهوت همچنین یک میل جنسی شدید نیست.

شهوت یک اجبار روحی است که غرایز را مختل می کند و هنگامی که در یک زمینه اجازه فعالیت پیدا کند می خواهد دیگر زمینه ها را نیر تحت تأثیر قرار دهد. شهوت به این دلیل که امری غیرجنسی است، همه ی مرزها حتی جنسیت را نیز رد میکند.

رفتارها و رؤیاهای جنسی هنگامی که به وسیله ی شهوت تحریک می شوند، می توانند به هر جهتی حرکت کنند و با تجربیات فرد شکل بگیرند.بنابراین هر چه فرد بیشتر توسط شهوت جنسی تحریک  شود، در حقیقت از روابط جنسی سالم دورتر می شود.

مسأله ی فرد به عنوان یک معتاد جنسی این است که بدون شهوت زندگی کند. وقتی به شهوت به هر شکلی بها داده شود، دیر یا زود خود را به هر شکل دیگری نشان می دهد.

شهوت به زبان ساده

شهوت یعنی؛

ناتوانی در نه گفتن.

به طور مداوم در موقعیت های خطرناک جنسی قرار گرفتن.

فقط به افراد زیبا و رؤیاهای تحریک کننده جذب شدن.

رفتار کردن به صورتی انگار تمام وقت تشنه ی رابطه ی جنسی هستیم.

خیال پردازی های جنسی

استفاده کردن از فیلم های جنسی

وابسته شدن به شریک جنسی همانند وابستگی به مواد مخدر.

هویت خود را در شریک جنسی گم کردن.

ظهور اشتغالات ذهنی محرک.

عطش وادار کردن شخصی دیگر به شهوت رانی.

نداشتن سواد رابطه عاطفی

شکست خوردن در تمامی تلاشها برای برقراری رابطه عاطفی

اگر میخوای بدونی که چطور میتونی سواد رابطه ات رو بیشتر کنی و رابطه عاطفیت رو نجات بدی، اینجا کلیک کن.

ویژگی های شهوت

  1. شهوت، فرد را برده ی خود می کند و آزادی را ازبین می برد.
  2. شهوت همیشه بیشتر می خواهد و طمع کار است.
  3. شهوت حسود است و می خواهد تمامیت فرد را در بربگیرد و مالک شود.
  4. شهوت فرد را به خود مشغول می کند.
  5. شهوت، رابطه ی جنسی بدون شهوت را غیرممکن می کند.
  6. شهوت، توانایی عشق ورزیدن را از بین می برد.
  7. شهوت عشق و توانایی دریافت عشق را می کشد و ازبین می برد.

خلاصه کلام:

پس دریافتیم مشکل افرادی که اعتیاد جنسی دارند، ارتباط جنسی نیست بلکه واژه ای تحت عنوان ((شهوت)) است.

وقتی واژه ی شهوت به کار برده می شود اولین موردی که به اذهان خطور می کند، رابطه ی جنسی است اما شهوت ابعاد و جنبه های پنهان دیگری هم دارد که منحصراً جنسی و جسمی نیست.

شهوت ما را از خود واقعی مان دور می کند و پیوندهای واقعی ما را بر هم می زند درست مشابه هم وابستگی  که بیماری گمگشتگی خود است.

مشکل اصلی در اعتیاد جنسی، روحانی و دور شدن از خود حقیقی مان است به همین دلیل برای درمان و بهبودی اعتیاد جنسی و هر مشکل جنسی دیگری لازم است ابتدا شهوت را بشناسیم و نگرش خود را تغییر دهیم زیرا شهوت یک نگرش اجباری است که یک غریزه ی طبیعی را به خواسته ی غیرطبیعی تبدیل می کند .

 

سوالات متداول

 نشانه‌های شهوت زیاد چیست؟

افرادی که خیالات، افکار و رفتارهای جنسی مکرر و شدید را تجربه می‌کنند و نمی‌توانند این موارد را کنترل کنند، در برقراری و حفظ روابط سالم با مشکل مواجه‌اند و از رفتارهای جنسی به‌عنوان راهی برای فرار از احساسات منفی استفاده می‌کنند شهوتشان زیاد است.

چه عللی موجب شهوت می‌شوند؟

شهوت زیاد می‌تواند ناشی از یک مشکل روانشناختی یا تجربیات آسیب‌زای دوران کودکی باشد. عواملی مانند دسترسی به محتواهای جنسی، عدم تعادل شیمیایی در مغز و اعتیاد نیز در این مسئله نقش دارند.

شهوت چه پیامدهایی دارد؟

شهوت می‌تواند موجب پیامدهای منفی بسیاری ازجمله عزت‌نفس پایین، اضطراب، افسردگی، آسیب به روابط معنادار، مشکلات مالی، ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و سوءمصرف مواد مخدر یا الکل شود.

118 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *