رهبری و موفقیت

رهبری و موفقیت

رهبری و موفقیت

برای دستیابی به موفقیت در سطح بالا لازم است چه ویژگی بارزی را در خود تقویت کنیم؟

چگونه می توان رهبری موفق شد؟

رهبران موفق چگونه راهبر می شوند؟

آیا در رهبری خود موفق هستید؟

ارتباط میان رهبری و موفقیت چیست؟

برای موفق شدن لازم است که رهبری را یاد بگیریم حتی اگر در جایگاه و سمت رهبری نباشیم. در ابتدا لازم است خود را و سپس دیگران را به سمت موفقیت رهبری کنیم.

به عبارتی اگر بخواهیم به موفقیت در سطح بالا دسترسی پیدا کنیم، نیازمند به پرورش و تقویت ویژگی رهبری هستیم.

در این مقاله قصد داریم به ارتباط میان رهبری و موفقیت بپردازیم.

چگونه رهبری کردن را بیاموزیم

سازمان های بالنده همیشه دنبال اشخاص مناسبی می گردند که آن ها را به سطح بالاتری ارتقا دهند. از کجا می فهمند کسی برای این جهش کردن واجد شرایط است؟

به کاری که در حال حاضر می کند بها می دهند. باید برای کاری که در این لحظه انجام می دهید از توانمندی کافی برخوردار باشید. اگر در جایی که هم اکنون هستید موفق باشید، موقعیتی پیدا می کنید که رشد کنید و ترفیع بگیرید.

برای اینکه ترقی کنید رهبری کردن را بیاموزید، در حالی که تلاش می کنید تا موفق ترین کسی که می توانید بشوید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

 

چگونه رهبری کردن را بیاموزیم

رهبری سفری است که از جایی که شما در آن قرار دارید شروع می شود نه جایی که می خواهید در آنجا باشید

چندی پیش در حالی که رانندگی می کردم، اتومبیلی که در سمت چپ من بود سعی کرد به خط سمت راست بپیچد که باعث ایجاد یک سانحه شد. خوشبختانه توانستم از سرعت خود بکاهم و از شدت حادثه کم کنم، کیسه های هوای داخل اتومبیل باز شدند اما هر دو اتومبیل آسیب جدی دیدند.

اولین چیزی که پس از توقف و نگاهی به اطراف انداختن، دیدم این بود که کامپیوتر اتومبیل که موقعیت جغرافیایی مرا نشان می داد کاملاً سالم بود. برای لحظه ای به آن نگاه کردم. کامپیوتر طول و عرض جغرافیایی ای را که در آن قرار داشتم نشان می داد. و بعد به نظرم رسید که بله، البته که باید این گونه باشد!

اگر به زحمت افتاده و به کمک احتیاج داشته باشید، اولین چیزی که کارکنان کمک های اضطراری می خواهند بدانند نقطه ای است که شما در آن قرار دارید. تا ندانید در کجا هستید نمی توانید جایی بروید.

رهبری هم با این موضوع تفاوتی ندارد، برای اینکه بدانید به کجا می خواهید بروید، باید بدانید که کجا هستید.

کن روزنتال، ورزش نویس، می گوید: (هر بار بخواهید دوباره رشد کنید، احساس می کنید در قعر نردبان دیگری قرار دارید.)

باید به مسئولیت هایی که در حال حاضر دارید فکر کنید نه به مسئولیت هایی که دوست دارید زمانی داشته باشید. هرگز کسی را ندیدم که روی دیروز خود متمرکز شده باشد و فردا به موفقیت برسد.

مهارت های رهبری یکسان هستند اما محل بازی تغییر می کند

اگر ارتقای درجه گرفتید فکر نکنید از آنجایی که دفتر جدید شما چند متری با دفتر قبلی شما فاصله دارد، تفاوت به اندازه ی همین چند متر است. وقتی سطح جدیدی از رهبری (ارتقای درجه) پیدا می کنید کیفیت کارتان باید بی درنگ بهتر شود.

بدون توجه به اینکه در چه سطحی قرار دارید به مهارت های رهبری در آن سطح احتیاج دارید. هر سطح بالاتر به مهارت بیشتری احتیاج دارد. ساده ترین جایی که می توانید این را ببینید در ورزش است.

رفتن از تیم محله به تیم دبیرستان دشوار نیست اما رفتن از تیم دبیرستان به تیم دانشکده کار هر کسی نیست. باید در سطحی که هم اکنون در آن قرار دارید قوی شوید تا بتوانید به سطح بعدی برسید.

مسئولیت های بزرگ پس از آنکه مسئولیت های کوچک تر را به خوبی انجام دادید به شما داده می شوند

جان .سی مکسول تعریف می کند: وقتی در یک همایش درس می دهم یا در جلسه ای برای امضای کتاب شرکت می کنم، بعضی ها به من می گویند آنها هم دلشان می خواهد کتاب بنویسند.

می پرسند: (چگونه باید شروع کنم؟) از آنها می پرسم: (در حال حاضر چقدر مطلب می نویسید؟)

بعضی ها به مقالاتی اشاره می کنند. بعضی دیگر درباره ی قطعاتی که می نویسند حرف می زنند. من آنها را تشویق می کنم و بعضی هم کمی سرخ می شوند و می گویند: (تا به حال مطلبی ننوشته ام.)

به این اشخاص توصیه می کنم: (پس باید نوشتن مطلب را شروع کنید.) رهبری هم به همین شکل است. باید از کم و پایین شروع کنید و به تدریج اوج بگیرید. کاری را که لازم است انجام دهید، بعد کاری را که امکان پذیر است انجام بدهید. ناگهان متوجه می شوید که کاری غیر ممکن می کنید.

همه ی رهبران خوب از همان جایی که هستند شروع می کنند. ناپلئون می گوید: (بزرگ ترین فتح و پیروزی، پیروز شدن بر خودمان است.) تا به حیاط خلوت خانه تان مسلط نشده اید در اندیشه ی غلبه بر دنیا نباشید.

رهبری کردن در سطح فعلی سابقه ی شغلی شما را برای رسیدن به سطح بعدی تدارک می بیند

وقتی برای اولین بار به ملاقات یک پزشک می روید، اغلب درباره ی شما و خانواده تان سؤالات مختلفی از شما می شود. در واقع درباره ی آنها بیشتر از خودتان سوال می کنند. چرا؟

زیرا سابقه و تاریخچه ی خانوادگی بیش از هر چیز دیگری سلامتی شما را مشخص می کند. وقتی موضوع به موفقیت در رهبری کشیده می شود، باز هم سابقه ی کارتان مطرح می گردد. مهم این است که در این لحظه ی به خصوص کارتان را با چه کیفیتی انجام می دهید. من وقتی با کسی برای استخدام مصاحبه می کنم ۹۰ درصد پرسش هایم درباره ی سابقه ی کاری اوست.

اگر می خواهید به سطح بالاتری از رهبری برسید باید سعی کنید کارتان را در لحظه ای که در آن قرار دارید به نحو مطلوب انجام دهید. فقط در این صورت است که سابقه ی خود را برای کار بعدی به خوبی تدارک می بینید.

 

رهبری کردن در سطح فعلی سابقه ی شغلی شما را برای رسیدن به سطح بعدی تدارک می بیند

وقتی بتوانید داوطلبان را به خوبی رهبری  کنید، می توانید تقریباً هر کسی را رهبری کنید

در یک همایش یکی از مدیران شرکت ها پرسید: (چگونه می توانم از جمع کوچکی از رهبران، بهترین رهبر را انتخاب کنم؟ باید دنبال چه بگردم؟)

چیزهای زیادی نشان می دهند که آیا کسی توانمندی رهبری کردن را دارد یا ندارد. (توانایی جامه ی عمل پوشاندن به کارها، مهارت های مردمی قدرتمند، پنداره، میل و خواسته، مهارت های حل مسئله، نظم و انضباط شخصی و اخلاق کاری قدرتمند) اما در این میان یک نکته است که بیشترین اهمیت را دارد. از آن ها بخواهید یک گروه داوطلب را رهبری کنند.

اگر می خواهید توانایی رهبری خود را آزمایش کنید، یک گروه داوطلب را رهبری نمایید. می پرسید چه نکته ی متفاوتی در این کار وجود دارد. اگر نتوانید برای آنها به اندازه ی کافی چالش ایجاد کنید، سرد می شوند و علاقه شان را از دست می دهند. اگر به آنها بیش از اندازه فشار بیاورید شما را ترک می کنند. اگر نتوانید پنداره ی خود را به آنها مخابره کنید، نمی دانند به کجا می روند و اصولاً چرا این کار را می کنند.

نتیجه:

بنابراین لازمه ی موفقیت در سطح بالا، تقویت ویژگی رهبری است، پس باید بدانیم که رهبری چیست و چگونه آن را یاد بگیریم و ارتقاء دهیم.

رهبری یک سمت نیست بلکه یک عمل و اقدام است. اقدام کردن و کاری صورت دادن و کمک کردن به دیگران، تا آنها هم با تلاشی هماهنگ همین کار را بکنند، جوهره ی رهبری است. این کارها را در جایی که هستید بکنید و مطمئن باشید دیر زمانی در این مکان باقی نخواهید ماند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

131 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صدف
2 ماه قبل

همه ی رهبران خوب از همان جایی که هستند شروع می کنند. ناپلئون می گوید: (بزرگ ترین فتح و پیروزی، پیروز شدن بر خودمان است.) واقعا بسیار اموزنده

دنیا
2 ماه قبل

استاد خیلی آموزنده و مفید بود

دیبا
2 ماه قبل

واقعا مقام رهبری خیلی عالیه

دریا
2 ماه قبل

(مسئولیت های بزرگ پس از آنکه مسئولیت های کوچک تر را به خوبی انجام دادید به شما داده می شوند)👏👏

رویا
2 ماه قبل

استاد خیلی آموزنده و مفید بود