درمان عوارض خود ارضایی

در این مقاله از وب سایت من حقیقی قصد داریم تا به اثرات و عوارض خودارضایی از جنبه های مختلف و همچنین راهکارهای ترک آن بپردازیم

درمان عوارض خود ارضایی

از بین رفتارهای جنسی، خود ارضایی یکی از پنهان‌ترین و منزوی‌کننده‌ترین رفتارهاست. شخصی که خود ارضایی می‌کند اغلب آخرین کسی است که به دنبال کمک می‌رود و اغلب متوجه نمی‌شود که رفتار او یک مشکل است.

این مسئله معمولا به دلیل شرم خانوادگی، اجتماعی یا مذهبی مربوط به عمل خود ارضایی است. همچنین، ازآنجایی‌که خود ارضایی برخلاف سایر رفتارهای مضر جنسی دیگر، انفرادی است، افرادی که خود ارضایی می‌کنند کمتر در معرض پیامدهای مستقیم رفتار خود قرار می‌گیرند.

بااین‌حال، خود ارضایی، عوارضی دارد که اگرچه ممکن است در ابتدا به آن‌ها توجه نشود اما این عوارض در بلندمدت آشکار می‌شوند.

این کار می‌تواند هم بر سلامت روان و هم بر سلامت جسم، تاثیرات منفی متعددی بگذارد. به همین دلیل راهکارهای مختلفی در مورد ترک خود ارضایی و همچنین نحوه درمان عوارض این کار مطرح شده است. در ادامه با اثرات خود ارضایی و درمان آن بیشتر آشنا می‌شوید.

اثرات خود ارضایی بر مغز و رواناثرات خود ارضایی بر مغز و روان

اگرچه برخی افراد برای کاهش استرس، خود ارضایی می‌کنند اما این کار می‌تواند تهدید زیادی را برای عملکرد طبیعی بدن به همراه داشته باشد.

خود ارضایی به‌خصوص خود ارضایی بیش‌ازحد می‌تواند منجر به تغییرات هورمونی در بدن شود و می‌تواند بر جسم و روان، تاثیرات منفی متعددی بگذارد. به همین دلیل، راهبری نیروی جنسی و ترک خود ارضایی اهمیت بسیار زیادی دارد.

با توجه به اینکه خود ارضایی آرامش‌بخش است یک تاثیر لذت‌بخش بر روی مغز دارد و باعث می‌شود که هورمون‌هایی مانند دوپامین، اکسی‌توسین و همچنین کورتیزول در بدن آزاد شوند.

با توجه به همین اثر لذت‌بخش، احتمال تکرار این رفتار بسیار زیاد است که می‌تواند منجر به عوارضی برای مغز و روان شود. همچنین، لازم است بدانید هرچه خود ارضایی بیشتر تکرار شود، احساسات خوشایند ناشی از آن کمتر می‌شود و به‌جای آن، احساسات ناخوشایند جایگزین می‌شوند.

در ادامه با اثرات خود ارضایی بر مغز و روان آشنا می‌شوید.

ریزش مو

ریزش مو اولین عارضه جدی خود ارضایی است. خود ارضایی منجر به تبدیل تستوسترون به دی‌هیدروتستوسترون می‌شود و درصورتی‌که زیاد انجام شود بدن میزان زیادی از دی‌هیدروتستوسترون دریافت می‌کند.

در این شرایط، بدن برای ایجاد تعادل، تستوسترون کمتری تولید می‌کند که این مسئله منجر به ریزش مو می‌شود.

کاهش انرژی

از دست دادن انرژی جسمی و روانی یکی از عوارض جانبی خود ارضایی است. این کار می‌تواند انرژی زیادی از شما بگیرد و باعث آسیب به سلامت شما شود.

ممکن است به‌طور مداوم احساس خستگی کنید، خواب‌آلوده باشید و در آلت تناسلی خود احساس ضعف داشته باشید. این مسئله باعث می‌شود برای ابعاد دیگر زندگی خود نیز انرژی نداشته باشید و خیلی زود از انجام دادن کارها خسته شوید.

اعتیاد

عادت خود ارضایی می‌تواند موجب شود که از لذت‌های واقعی محروم شوید و همچنین باعث شود که معتاد به این کار شوید. وقتی وسوسه می‌شوید که خود ارضایی کنید ممکن است کنترل این کار از دست شما خارج شود و درنتیجه بعد از مدتی به آن اعتیاد پیدا کنید.

ترک اعتیاد به خود ارضایی بسیار دشوار است. به همین دلیل مهم است که قبل از اینکه عادت شما تبدیل به اعتیاد شود، آن را هرچه زودتر ترک کنید تا بتوانید از سلامت روح و جسم خود مراقبت کنید.

انزال زودرس

خود ارضایی کاملا با انزال زودرس مرتبط است. کنترل ترشح اسپرم در هنگام رابطه جنسی در مردانی که خود ارضایی می‌کنند بسیار دشوار است.

وقتی عصب آلت تناسلی بیش‌ازحد تحریک شود، این مسئله باعث ترشح زودهنگام اسپرم و انزال زودرس می‌شود.

به همین دلیل، این مسئله می‌تواند رابطه جنسی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. انزال زودرس یکی از عوامل نارضایتی‌های جنسی است و می‌تواند اکنون یا در آینده منجر به مشکلات زناشویی شود.

بی‌خوابی

ماده شیمیایی عصبی که باعث خواب می‌شود ملاتونین نام دارد. خود ارضایی منجر به کاهش تولید این ماده شیمیایی عصبی در بدن می‌شود که درنتیجه آن، بی‌خوابی اتفاق می‌افتد. بی‌خوابی نیز به‌نوبه خود در کاهش انرژی نقش دارد و درنهایت می‌تواند به همه ابعاد زندگی شما آسیب برساند.

تاری دید

یکی دیگر از عوارض خود ارضایی تاری دید است. تاری دید به دلیل کمبود نیتریک اکسید و استیل کولین موجود در اعصاب حسی بینایی ایجاد می‌شود.

این کمبود با خود ارضایی بیش‌ازحد تشدید می‌شود. یکی از دلایلی که خود ارضایی را با نابینایی مرتبط می‌دانند همین مسئله است. خود ارضایی بیش‌ازحد می‌تواند به‌تدریج موجب ضعف بینایی و آسیب به اعصاب بینایی شما شود و درنتیجه تاری دید ایجاد کند.

مشکلات حافظه و تمرکز

خود ارضایی منجر به خستگی مزمن می‌شود که این مسئله نیز منجر به کاهش تمرکز می‌گردد و همچنین حافظه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ضعف حافظه و تمرکز پایین می‌توانند عوارض جانبی جدی‌ای برای زندگی تحصیلی و شغلی شما داشته باشند.

بی‌خوابی ناشی از خود ارضایی نیز می‌تواند حافظه و تمرکز شما را تحت تاثیر قرار دهد.

احساس گناه

احساس گناه و شرم ناشی از خود ارضایی می‌تواند آن‌قدر شدید باشد که سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار دهد.

این امر با ارزش‌های فرهنگی و مذهبی ارتباط دارد و درنهایت می‌تواند منجر به افسردگی، اضطراب، ناامیدی، استرس و عزت‌نفس پایین شما شود.

درنتیجه این امر، حتی مشکلات جسمی و شناختی نیز ممکن است رخ دهند. احساس گناه، یکی از احساس‌های به‌شدت آزاردهنده است که ترک خود ارضایی می‌تواند به شما کمک کند از این احساس رها شوید و بتوانید از سلامت روان و جسم خود مراقبت کنید.

غفلت از سایر ابعاد زندگی

خود ارضایی می‌تواند موجب شود که از سایر ابعاد زندگی خود ازجمله روابط، شغل و تحصیلات غافل شوید. این مسئله در بلندمدت بر کیفیت زندگی شما تاثیرات منفی‌ای خواهد گذاشت و موجب ناامنی شما در مورد آینده خواهد شد.

درنتیجه این مشکلات، سلامت روانتان نیز به‌شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به همین دلیل، بارها مطرح شده است که به‌جای خود ارضایی، به روش‌های سالم‌تری برای ارضای میل جنسی خود روی بیاورید. این امر به شما کمک می‌کند که حتی در ابعاد دیگر زندگی نیز موفق‌تر عمل کنید.

لازم است بدانید بسیاری از عوارض خود ارضایی در بلندمدت آشکار می‌شوند. به همین دلیل، اگر اکنون عوارضی را تجربه نمی‌کنید مهم است بدانید که با ادامه این کار و در آینده دچار اثرات نامطلوب این عمل خواهید شد. این عوارض می‌توانند به‌شدت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند و شما را از داشتن یک زندگی شاد محروم کنند.

 

اثرات خود ارضایی بر چهره و صورت
اثرات خود ارضایی بر چهره و صورت | من حقیقی

اثرات خود ارضایی بر چهره و صورت

 

همانطور که مطرح شد خود ارضایی می‌تواند باعث عدم تعادل هورمون در بدن شود. به همین دلیل، ممکن است با خود ارضایی دچار جوش و آکنه شوید.

جوش‌های ناشی از خود ارضایی به دلیل گرمای بیش‌ازحد بدن و عدم تعادل هورمونی به وجود می‌آیند که این جوش‌ها و تحریک شدن پوست صورت می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند و زیبایی چهره را کاهش دهند.

این مسئله یکی از نگران‌کننده‌ترین عوارض خود ارضایی است که می‌تواند اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس شما را نیز کاهش دهد.

از سوی دیگر، خود ارضایی می‌تواند موجب خستگی بیش‌ازاندازه و کاهش انرژی شود. این امر می‌تواند به‌نوبه خود بر روی پوست تاثیر بگذارد و موجب چین‌وچروک بیشتر در صورت شود. تاثیرات منفی خود ارضایی بر چهره، در صورت بیش‌ازحد انجام دادن خود ارضایی تشدید نیز می‌شود.

بااین‌حال، اگر نیروی جنسی خود را راهبری کنید و خود ارضایی را کنار بگذارید، این عوارض به‌تدریج رفع می‌شوند.

برخی دیگر از اثرات خود ارضایی بر چهره و صورت عبارت اند از: رنگ‌پریدگی در صورت و کبود شدن و گودی زیر چشم‌ها که این عوارض عمدتا با کاهش انرژی و خستگی ناشی از خود ارضایی ارتباط دارند.

درمان عوارض خود ارضایی در طب اسلامی

در دین اسلام، خود ارضایی عملی حرام و جزء گناهان کبیره است. به همین دلیل ترک خود ارضایی و توبه از انجام این عمل حرام، یکی از اقدامات بسیار ضروری است.

با ترک خود ارضایی، احساس گناه شما نیز کاهش پیدا می‌کند و درنتیجه، می‌توانید از خود در برابر مشکلات سلامت روان محافظت کنید. از سوی دیگر، همانطور که مطرح شد خود ارضایی می‌تواند موجب عوارض بسیار زیادی شود که در طب اسلامی به نحوه درمان این عوارض و همچنین راه‌های ترک استمنا بارها اشاره شده است.

مهم‌ترین موردی که در درمان عوارض خود ارضایی مطرح شده، مصرف برخی از دم‌کرده‌هاست که این دم‌کرده‌ها عبارت‌اند از:

• مرزنجوش، سنبل‌الطیب، گل‌گاوزبان و بادرنجبویه: لازم است هر یک از این موارد را به‌صورت مساوی در قوری بریزید. سپس، آب جوش بر روی آن بریزید و اجازه دهید تا کاملا دم بکشد.

• گیاه افتیمون: آن را در قوری بریزید و سپس آب جوش بر روی آن بریزید. اجازه دهید که افتیمون به‌صورت آهسته، به‌آرامی و کاملا دم بکشد.

• استوخدوس: استوخدوس را در قوری بریزید و سپس آب جوش بر روی آن بریزید. اجازه دهید تا کاملا دم بکشد.

** توجه کنید مصرف این دم کرده ها با مشاوره و تایید یک متخصص و پزشک مربوطه باید صورت بگیرد و بصورت خودسر اقدام به مصرف نکنید**

همچنین، در هنگام شام و ناهار، به همراه چند برگ کاهو، سرکه انگور مصرف کنید و یک روز در میان، آلت تناسلی خود را به سرکه انگور آغشته کنید و 20 دقیقه بعد بشویید.

این امر باعث می‌شود شهوت شما کاهش پیدا کند و از سوی دیگر، عوارض خود ارضایی را تجربه نکنید. حجامت نیز یکی دیگر از روش‌های موثر است که وقتی آن را انجام دهید صفرا و سودای اضافه از بدنتان خارج می‌شود و این کار گرمای مزاج شما را پایین می‌آورد.

گرمای مزاج یکی از علل تمایل به خود ارضایی است. از سوی دیگر، حذف وعده ناهار یا روزه گرفتن نیز راهکارهایی مفید هستند.

ترک خود ارضایی در 40 روز

ازآنجایی‌که خود ارضایی می‌تواند منجر به پیامدهایی منفی و تجربه هیجانات ناخوشایند و آسیب به ابعاد مختلف زندگی می‌شود، مهم است که این عمل را ترک کنید.

برای مثال، اگر تعامل شما با دیگران کاهش پیدا کرده است و حتی کار خود را به دلیل خود ارضایی از دست داده‌اید وقت آن است که تصمیمی جدی بگیرید و این عمل را کنار بگذارید.

بسته کارگاهی راهبری نیروی جنسی به شما کمک می‌کند که بتوانید نیروی جنسی خود را در راهی مفیدتر استفاده کنید و از این طریق بتوانید خود ارضایی را کنار بگذارید.

در مجموعه آموزشی راهبری نیروی جنسی، با این موضوع آشنا می‌شوید که چگونه با پرهیز 40 روزه، خود ارضایی را ترک کنید. از طریق استفاده از این بسته خواهید آموخت که چگونه ارزش‌های اصیل را در برنامه‌ها و اهداف زندگی خود قرار دهید و از سوی دیگر، بتوانید تمرکز خود بر غرایز را کاهش دهید.

این امر موجب می‌شود به موفقیت و خلاقیت در زندگی دست پیدا کنید و درواقع نیرو و انرژی جنسی خود را در مسیری سالم‌تر راهبری کنید. راهبری نیروی جسنی به شما کمک می‌کند زندگی شادتر، غنی‌تر و شکوفاتری را تجربه کنید.

 

برخی منابع : 

69 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *