حالات بعداز خیانت

حالات بعداز خیانت: حالات مرد و زن بعد از خیانت چگونه است؟

به راستی حالات زن و مرد بعد از شنیدن و فهمیدن خیانت چیست؟

آگاهی از خیانت همسر، تاثیر منفی شدیدی بر فرد و بر رابطه زناشویی او می گذارد و زوج ها با شنیدن خبر مربوط به خیانت، واکنش ها و حالات هیجانی منفی شدیدی نشان می دهند. آشفتگی هیجانی و جستجوی دلایل خیانت یکی از واکنش ها و حالات رایج زن و مرد بعد از خیانت همسر به شمار می روند.

به علاوه حالاتی که زن و مرد بعد از خیانت همسر تجربه می کنند، مشابه حالات و واکنش هایی است که بیماران با شنیدن خبر ابتلا به یک بیماری بدخیم و یا خبر فوت یکی از عزیزان، تجربه می کنند.

این حالات بعد از خیانت را چگونه باید گذراند؟

این واکنش ها و حالات بعد از خیانت، کدامند؟

حالات مرد بعد از خیانت و حالات زن بعد از خیانت چیست؟

و…

در این مقاله قصد داریم به حالات زن و مرد بعد از خیانت بپردازیم.

حالات بعد از خیانت کدامند

در مسئله ی خیانت این سوالات زیاد پرسیده می شود که؛ حالات زن بعد از خیانت چیست؟

یا حالات مرد بعد از خیانت چیست؟

همچنین علائم خیانت مردان و زنان، شباهت‌ها وتفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم.

علائم خیانت مردان: شباهت‌ها و تفاوت‌ها با زنان

در ابتدا اجازه دهید قبل از پرداختن به حالات مرد بعد از خیانت و حالات زن بعد از خیانت که تقریبا به یکدیگر شبیه هستند، علائم خیانت مردان را مشخص می‌کنیم. البته بهتر است بدانیم که این علائم در مردان ممکن است شبیه به زنان نیز باشد.

شباهت‌های رفتاری با زنان

  • تغییرات رفتاری: هم مردان و هم زنان بعد از خیانت ممکن است در رفتار خود تغییراتی ایجاد کنند، مانند پنهان کاری بیشتر، دروغگویی، تحریک پذیری، یا دوری عاطفی.
  • تغییرات در صمیمیت: کاهش میل جنسی، امتناع از رابطه جنسی، یا برقراری صمیمیت عاطفی با فردی دیگر می‌تواند از جمله علائم مشترک باشد.
  • تغییرات در ظاهر: افراد ممکن است بیشتر به ظاهر خود توجه کنند، لباس‌های جدید بخرند، یا مدل موی خود را تغییر دهند.
  • استفاده بیشتر از تلفن همراه: افزایش زمان صرف شده با تلفن همراه، پنهان کردن صفحه نمایش، یا صحبت‌های خصوصی مکرر می‌تواند نشان دهنده خیانت باشد.

تفاوت‌های رفتاری با زنان

  • احساس گناه: برخی از مردان بعد از خیانت احساس گناه شدیدی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است هیچ پشیمانی نداشته باشند.
  • پرخاشگری: مردان ممکن است بعد از خیانت پرخاشگرتر یا خشن‌تر شوند.
  • ریسک پذیری: ممکن است درگیر رفتارهای پرخطر مانند قمار، سوء مصرف مواد، یا رانندگی بی احتیاط شوند.
  • مخفی کاری: مردان ممکن است در مورد خیانت خود بیشتر از زنان پنهان کاری کنند.

علائم دیگر خیانت در مردان

  • هدایای غیرمنتظره: ممکن است برای جبران خیانت خود به شما هدیه بدهند.
  • برنامه‌های ناگهانی: ممکن است بدون اطلاع قبلی برنامه های کاری یا مسافرتی جدیدی داشته باشند.
  • توجه بیش از حد به شبکه‌های اجتماعی: ممکن است زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانند و با افراد جدیدی ارتباط برقرار کنند.
  • بی علاقگی به علایق مشترک: ممکن است دیگر به علایق و فعالیت‌هایی که قبلا با شما انجام می‌دادند علاقه‌ای نشان ندهند.
    بهتر است به این نکته توجه کنید که این رفتار برای تمامی افراد یکسان نیست و ممکن است علائم خیانت نبوده یا در افراد دیگر متفاوت به نظر برسد.

ممکن است در ابتدا به نظر برسد که زن و مرد باید در حالات بعد از خیانت تفاوت های زیادی داشته باشند، مطمئناً به دلیل تفاوت در جنسیت زن و مرد، اختلاف وجود دارد اما به صورت کلی حالات بعد از خیانت در زن و مرد تفاوت چندانی ندارد و به شکل عمومی و کلی، حالات بعد از خیانت در زنان و مردان عبارتند از:

  • شوک و انکار
  • خشم
  • افسردگی
  • عدم اعتماد
  • پذیرش

 

حالات بعد از خیانت کدامند

شاید تفاوت میان زنان و مردان در حالات بعد از خیانت، در شدت و نوع بروز این حالات باشد. به طور مثال ممکن است نحوه ی ابراز خشم به عنوان حالتی بعد از خیانت در مردان با زنان متفاوت باشد اما هر دو خشم را تجربه می کنند.

اولین حالت زن و مرد بعد از خیانت؛ شوک و انکار

شنیدن یا رویارویی با خبر خیانت همسر برای بسیاری از افراد شوک برانگیز است، البته کسانی که روابط زناشویی خوبی با همسرانشان داشته اند و نسبت به وفاداری همسرشان کاملاً ایمان داشته اند، شوک شدیدتری را تجربه می کنند. واکنش شوک اغلب با انکار همراه است.

(نه درو است.) (غیرممکن است او این کار را بکند) و….اما به تدریج یخ انکار و تردید آب می شود و فرد به خود می قبولاند که همسرش پیمان شکنی کرده است و نسبت به او خیانت ورزیده است.

پس یکی از حالات زن بعد از خیانت و همچنین حالات مرد بعد از خیانت، شوک و انکار است.

به ندرت پیش می آید که افراد در مرحله انکار به درمانگر مراجعه کنند مگر کسانی که پوسته انکارشان ترک خورده است. انکار همچنین می تواند با فرافکنی همراه باشد، مانند مطرح کردن اینکه تقصیر آن زن (یا آن مرد) بود که همسرم را فریب داد وگرنه همسر من هرگز به من خیانت نمی کرد. شنیدن این جملات از سوی فرد نشانه ای است از انکار، در موارد شدیدتر، انکار خیانت همسر به نوعی بستن چشم خود بر روی واقعیت است، در انکار شدید، فرد شواهد مربوط به خیانت همسر را نادیده می گیرد و با بی توجهی از کنار آن می گذرد.

به طور مثال؛ زنی بعد از خیانت نقل می کرد که از دو سال پیش چند بار متوجه شده است که همسرش هنگام ورود به منزل بوی عطر زنانه می دهد؛ گرچه این موضوع برایش تعجب آور بود، اما به خود دلداری می داد که چیز مهمی در میان نیست و حتماً به دلیل نشستن در کنار خانمی در اتوبوس یا نشستن در کنار همکار خانم در اداره، بوی عطر زنانه گرفته است؛

تا اینکه چند ماه بعد پیام های عاشقانه ای را در گوشی همراه شوهرش مشاهده کرد. تحریف واقعیت و بی توجهی به شواهد موجود در افرادی که دفاع انکار را به کار می گیرند، شایع است. این یکی از حالات زن و مرد بعد از خیانت است.

دومین حالت زن و مرد بعد از خیانت ؛ خشم

خشم یکی از حالات زن و مرد بعد از خیانت همسر است. افراد خشمگین معمولاً مرحله انکار را پشت سر گذاشته اند و کاملاً مطمئن شده اند که همسرشان به آنها خیانت کرده است.

واکنش خشم تحت تاثیر افکار زیر آشکار می شود:

(رفتارش غیرمنصفانه بوده است)، (مزد زحمات مرا داد)، (فرد بی جنبه ای است)، (من برایش مهم نبودم)، (مرا ساده و ابله فرض می کرد)، (من برایش کم بودم)، (لابد الان پیش خود مرا مسخره می کند) و…

فرافکنی، برچسب زدن، شخصی سازی، بزرگ نمایی، پیش بینی منفی و همچنین ذهن خوانی از جمله دفاع ها و خطاهای شناختی رایج در زوج های خیانت دیده به شمار می رود. در مواردی خشم متوجه خود می شود و فرد نسبت به خودش، به دلیل اعتماد بی اندازه به همسر و غفلت از نشانه های شک برانگیز خشمگین می شود.

خشم نسبت به خود تحت تاثیر افکار زیر است:

(خیلی احمق و ساده هستم)، (تقصیر من بود که به او اعتماد بی اندازه داشتم)، (اگر او را کنترل می کردم کار به اینجا نمی کشید)، (باید بیشتر از این به او سخت می گرفتم) و… این افکار لازم است در فرآیند درمان، شناسایی و به چالش کشیده شوند.

خطای شناختی شخصی سازی، برچسب زدن، فاجعه سازی و بزرگ نمایی معمولاً در افرادی که نسبت به خود خشمگین هستند، زیاد دیده می شود.

احساس خشم می تواند با احساس آزردگی، نفرت، خصومت، حسادت به فرد سوم، اضطراب از آینده یا ترس از رها شدن و افسردگی همراه باشد. اینها حالات زن بعد از خیانت و همچنین حالات مرد بعد از خیانت است.

سومین حالت زن و مرد بعد از خیانت؛ افسردگی

افسردگی حالت دیگری از زن و مرد بعد از خیانت است که معمولاً به دنبال احساس خشم می آید و در واقع لایه زیرین خشم را شکل می دهد.

افسردگی با احساس فقدان یا از دست دادن همراه است، یعنی فرد درک می کند که چیزهایی مانند اعتماد، صداقت، احساس ارزشمندی، احساس کفایت و شایستگی، جذابیت و.. در رابطه زناشویی از دست داده است در واقع افسردگی ناشی از تردید به خود و همسر است و یکی از حالات زن بعد از خیانت است.

فرد خیانت دیده، همسرش را غیرقابل اعتماد، غیرقابل پیش بینی و غیرقابل اتکا و خود را ضعیف، درمانده و فاقد جذابیت می داند. افسردگی حالتی از زن و مرد بعد از خیانت است که نشانه ای  از فروریختن دیوار اعتماد و یکرنگی و فروپاشی احساس امنیت روانی است.

افسردگی با نشانه هایی مانند خلق افسرده، لذت نبردن از فعالیت های لذت بخش، کاهش توجه و تمرکز، تحریک پذیری، احساس بی ارزشی و گناه، علائم و نشانه های نباتی (مانند کاهش یا افزایش خواب و اشتها) همراه است.

افت عملکرد شدید به ویژه افت عملکرد روزانه، افت عملکرد شغلی و روابط اجتماعی در افراد افسرده شایع است. به افراد افسرده به خصوص زن و مردی که با خیانت رو به رو شده اند لازم است خاطرنشان کرد که افسردگی حالت طبیعی در رویارویی با بحران خیانت است و آنها نباید مانع از گریستن یا سوگواری خود شوند.

توجه داشته باشید که بسیاری از افراد خیانت دیده احساس می کنند که برای اعتماد و امنیت روانی از دست رفته باید سوگواری کنند.

علاوه بر گریستن، گفتگو با یک دوست و صحبت با یک مشاور یا راهبر می تواند به افراد سوگوار کمک کند تا این مرحله دردناک را آسان تر پشت سر بگذارند. مدتی طول می کشد تا افراد ابرهای افسردگی را پس بزنند ولی در نهایت اکثریت افراد می توانند با افسردگی خود مواجه شوند و وارد مرحله و حالت دیگری بعد از خیانت شوند. این مرحله و حالت، (مرحله ی پذیرش) نام دارد. پذیرش خود، همسر و شرایط به وجود آمده.

 

سومین حالت زن و مرد بعد از خیانت؛ افسردگی

 

چهارمین حالت مشکلات اعتماد بعد از خیانت در زنان و مردان

یکی از حالات زن بعد از خیانت و حالات مرد بعد از خیانت می‌تواند مشکلات عدم اعتماد باشد. خیانت، چه از طرف زن و چه از طرف مرد، می‌تواند اعتماد را در یک رابطه به طور کامل از بین ببرد. بازسازی اعتماد بعد از خیانت فرآیندی طولانی و دشوار است که نیاز به تلاش و تعهد هر دو طرف و البته پذیرش دارد.

مشکلات رایج در اعتماد بعد از خیانت در زنان

  • ترس از تکرار: یکی از حالات زن بعد از خیانت ترس از تکرار است. زن همیشه نگران است که همسرش دوباره به او خیانت کند. این ترس می تواند منجر به اضطراب، ناامنی و حسادت شود.
  • مشکل در بخشش: بخشیدن همسر خائن کار آسانی نیست. زن ممکن است برای مدت طولانی احساس خشم، کینه و نفرت نسبت به همسرش داشته باشد.
  • مشکل در صمیمیت: زن ممکن است تمایل خود به صمیمیت عاطفی و فیزیکی با همسرش را از دست بدهد. این می‌تواند منجر به سردی و فاصله در رابطه شود.
  • مشکل در تمرکز: زن ممکن است در تمرکز بر روی کار، تحصیل، یا فعالیت های روزمره به دلیل افکار وسواسی در مورد خیانت و همسرش دچار مشکل شود.

مشکلات رایج در اعتماد بعد از خیانت در مردان

  • احساس حقارت: مرد ممکن است بعد از خیانت همسرش احساس حقارت و بی ارزشی کند. این نوع از حالات مرد بعد از خیانت می تواند به عزت نفس او آسیب برساند و منجر به مشکلات در سایر زمینه‌های زندگی او شود.
  • مشکل در اعتماد به زنان: مرد ممکن است بعد از خیانت همسرش اعتماد خود را به تمام زنان از دست بدهد. این می‌تواند منجر به مشکل در ایجاد روابط جدید یا حفظ روابط فعلی شود.
  • مشکل در بخشش خود: بخشیدن خود به خاطر خیانت کار دشواری است. مرد ممکن است برای مدت طولانی احساس گناه و شرمندگی کند.
    تمامی این احساسات با درمان و البته تعهد و صبر و حوصله امکان بهتر شدن را دارند.

پنجمین حالت زن و مرد بعد ازخیانت؛ پذیرش

در این حالت،  فرد واقعیت خیانت همسر را می پذیرد و گرچه زخم خورده و آسیب پذیر است اما به نقش و سهم خود نیز در بروز خیانت آگاه است. در واقع دیدگاه افراد در این مرحله و حالت نسبت به خود و همسر واقع بینانه تر می شود و به همین دلیل می توانند موضوع خیانت همسر را برای خود هضم کنند و خود را با آن تطبیق دهند.

بسیاری از افراد در این مرحله برای ادامه زندگی یا جدایی تصمیم می گیرند. عده ای هم همسرانشان را می بخشند اما متعاقباً از آنها جدا می شوند و کسانی هم هستند که همسرشان را می بخشند و با درک درستی از توانایی ها و ضعف های خود و همسرشان به زندگی زناشویی ادامه می دهند.

مشاوران باید به افرادی که در این مرحله قرار دارند، کمک کنند تا به عوامل خطربرانگیزاننده خیانت در خود و دیگری توجه کنند و سهم خود و همسرشان را به شکل واقع بینانه ارزیابی کنند. کمک به افراد در نقش مشاور و راهبر برای بخشش خود و دیگری و نیز تصمیم گیری برای ادامه زندگی یا جدایی، از هدف های درمانی و بهبودی در این مرحله است.

این مرحله و حالت یعنی حالت پذیرش بهترین زمان برای شفای زخم ها و انجام روند و فرآیند شفا است.

نتیجه:

در این مقاله به چهار حالت و واکنش رایج به خیانت همسر پرداختیم که عبارتند از؛

شوک و انکار،

خشم،

افسردگی و پذیرش.

هر کدام از این حالات و مراحل در خیانت، ویژگی ها و مشخصه هایی دارند که لازم است در ابتدا برای درمان و بهبودی نسبت به آنها آگاهی پیدا کنیم تا بتوانیم روند بهبودی خود و رابطه را پیش ببریم.

53 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *