12 راهکار موثر برای درمان تنبلی

12 راهکار موثر و ساده برای غلبه بر تنبلی

هنوز برای پرداخت اجاره خانه وقت هست. فعلا حوصله ندارم شیر آب را تعمیر کنم. کتاب دلخواهم را در فرصتی بهتر میخوانم.

اگر اغلب اوقات در زندگی گرفتار تنبلی باشید، این نوع جمله‌ها حتما برایتان آشنا هست. شبیه به این جملات را حتما بارها در ذهن خود تکرار کرده‌اید و یا به دیگران گفته‌اید.

بهترین و ناب‌ترین فرصت‌های زندگی شما با انجام ندادن کارهای مهم بر باد می‌رود و روزی می‌رسد که به خود می‌آیید و متوجه می‌شوید که تمام عمر با ارزش شما به دلیل تنبلی هدر رفته‌است.  مهم است که مراقب باشید، قبل از آنکه تنبلی بر تمام ابعاد زندگی شما سایه افکند، آن را کنترل کنید.

در این قسمت از مقاله من حقیقی با ما همراه باشید تا با دلایل تنبلی و موثرترین راهکارهای غلبه بر تنبلی آشنا شوید. آگاهی از اطلاعات این مقاله به شما کمک می‌کند تا برای همیشه با تنبلی خداحافظی کنید و پرتلاش و پویا فرمان زندگی خود را به دست بگیرید.

اهمال‌ کاری چیست؟

انجام به موقع وظایف و تعهدات نقش کلیدی در موفقیت فردی و اجتماعی ایفا می‌کند. با این حال، بسیاری از افراد با چالشی به نام اهمال‌ کاری دست و پنجه نرم می‌کنند. به تعویق انداختن کارها تا آخرین لحظه، عدم تمرکز، و غرق شدن در فعالیت‌های کم‌اهمیت، تنها نمونه‌هایی از رفتارهای اهمال ‌کارانه هستند که می‌توانند پیامدهای منفی بسیاری برای فرد به همراه داشته باشند.

اهمال‌ کاری، که در زبان انگلیسی با عنوان Procrastination شناخته می‌شود، به تمایل به تعویق انداختن وظایف و کارها، علیرغم آگاهی از عواقب منفی آن اشاره دارد. این رفتار، الگویی مخرب است که می‌تواند باعث از دست رفتن فرصت‌ها، افزایش استرس و اضطراب، کاهش عزت نفس، و آسیب به روابط فردی و شغلی شود.

نکته منفی اهمال ‌کاری این است که دیگران را هم مورد عذاب قرار می‌دهد زیرا اجازه رسیدن به اهداف را نداده و فرصت‌های زیادی را از کف ما می‌رباید. در نتیجه تبعات آن بر روی زندگی شخصی، اجتماعی و خانوادگی بسیار زیاد است.

تنبلی و اهمال کاری

درست است که انجام به موقع وظایف و تعهدات نقش کلیدی در موفقیت‌های فردی و اجتماعی ایفا می‌کند؛ اما بسیاری از افراد با چالشی به نام تنبلی و اهمال ‌کاری دست و پنجه نرم می‌کنند. این چالش باعث عدم تمایل به تلاش، به تعویق انداختن کارها، و غرق شدن در فعالیت‌های کم‌اهمیت می‌گردد و پیامدهای منفی زیادی را به دنبال دارد.

تنبلی و اهمال‌ کاری هر دو می‌توانند منجر به عدم انجام وظایف و تعهدات شوند؛ اما تفاوت‌های ظریفی هم بین این دو واژه وجود دارد. تنبلی بیشتر به بی‌علاقه‌گی و عدم تمایل به تلاش اشاره دارد؛ در حالی که اهمال ‌کاری به به تعویق انداختن کارها با وجود آگاهی از عواقب منفی آن اشاره دارد.

عوامل متعددی می‌توانند در ایجاد تمایل به تنبلی و اهمال‌ کاری نقش داشته باشند که برخی از آن عبارتند از:

ترس از شکست

افراد تنبل و اهمال ‌کار از مواجهه با چالش‌ها و سختی‌ها ترس دارند؛ به همین دلیل کارها را به تعویق می‌اندازند تا از احساس شکست و ناکامی دوری کنند.

کمال‌گرایی

افراد کمال‌گرا معیارهای بسیار بالایی برای خود در نظر می‌گیرند و از ترس اینکه نتوانند کار را به بهترین نحو انجام دهند آن را به تعویق می‌اندازند.

عدم انگیزه

اگر فرد نسبت به کاری که باید انجام دهد هیچ علاقه و انگیزه‌ای نداشته باشد، به احتمال زیاد آن را به تعویق می‌اندازد.

مشکلات سلامت روان

برخی از اختلالات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب، و وسواس فکری-عملی نیز می‌توانند در ایجاد تمایل به تنبلی و اهمال ‌کاری نقش داشته باشند.

مهارت‌های ضعیف مدیریت زمان

عدم برنامه‌ریزی، عدم اولویت‌بندی، و نداشتن نظم و انضباط از جمله مهارت‌های ضعیف مدیریت زمان هستند که می‌توانند به ایجاد تمایل به تنبلی و اهمال‌ کاری منجر شوند.

مقابله با اهمال کاری

تا اینجا متوجه شدید که اهمال ‌کاری و تنبلی به زبان ساده یعنی عقب انداختن کارها بدون توجیه یا علت خاص است. این ویژگی می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای افراد به وجود آورد. به همین جهت، مشاوره با پزشکان متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین شیوه‌ها را برای مقابله با اهمال ‌کاری و تنبلی اعمال کنید.

مهم‌ترین نکته این است که هیچ نسخه واحدی برای همه افراد وجود ندارد. باید با توجه به شرایط و ویژگی‌های هر فرد بهترین راه حل‌ها در نظر گرفته شود. در ادامه، به چند راهکار برای مقابله با اهمال ‌کاری می‌پردازیم:

1. ورزش کردن

ورزش کردن فواید متعددی برای سلامتی جسم و روان دارد. افزایش سطح انرژی، کاهش استرس و اضطراب، و تقویت اراده می‌تواند به شما در مقابله با اهمال ‌کاری کمک کند.

2. اولویت‌بندی کارها

اولویت‌بندی درست کارها می‌تواند زمان و انرژی شما را بر روی کارهای مهم و ضروری‌تر متمرکز کند. برای اولویت‌بندی کارها می‌توانید از مشاوران حرفه‌ای هم کمک بگیرید.

3. زمان‌بندی واقع‌بینانه و برنامه‌ریزی درست

زمان‌بندی واقع‌بینانه و برنامه‌ریزی درست تا حد زیادی از به تعویق انداختن کارها جلوگیری می‌کند.

4. انجام سخت‌ترین کارها در ابتدای روز

معمولاً سخت‌ترین کارها را به تعویق می‌اندازیم. پس باید سخت‌ترین کار را در ابتدای روز انجام دهیم.

5. اصل پارتو

با در نظر گرفتن اصل پارتو یاد می‌گیرید که ۸۰ درصد نتایج، ما حاصل ۲۰ درصد فعالیت‌های کلیدی است.

درمان اهمال کاری

مهم‌ترین نکته برای درمان اهمال‌ کاری یافتن روشی مناسب با شرایط و ویژگی‌های فردی شما است. چرا که هیچ نسخه واحدی برای همه افراد وجود ندارد. به همین سبب، لازم است که علل و ریشه‌های اهمال‌ کاری خود و میزان شدت آنها را پیدا کنید.

در قسمت قبل به راه حل‌هایی برای مقابله با اهمال ‌کاری پرداختیم. اما برای برخی از افراد این راه حل‌ها پاسخگو نیست و لازم است که از طرحواره اهمال کاری با کمک یک روانشناس متخصص استفاده کنند.

طرحواره درمانی یک رویکرد در روانشناسی است که بر شناسایی و تغییر الگوهای فکری و رفتاری ناسازگار تمرکز دارد. این الگوها طرحواره نامیده می‌شوند، در دوران کودکی شکل گرفته و می‌توانند تأثیر عمیقی بر رفتار و احساسات ما در بزرگسالی هم داشته باشند. اهمال ‌کاری یکی از این الگوهای فکری ناسازگار است که مشکلات زیادی را برای افراد در طی زندگی به وجود می‌آورد.

طرحواره درمانی اهمال‌ کاری به شما کمک می‌کند تا:

  • ریشه‌های اهمال‌ کاری خود را شناسایی کنید.
  • الگوهای فکری و رفتاری ناسازگار مرتبط با اهمال‌ کاری را تغییر دهید.
  • مهارت‌های مقابله‌ای جدیدی را برای غلبه بر اهمال‌ کاری یاد بگیرید.

برای شرکت در طرحواره درمانی اهمال ‌کاری لازم است که به یک روانشناس متخصص و حرفه‌ای مراجعه کنید. روانشناس با شناخت دقیق شما و علل اهمال ‌کاری‌تان بهترین راه حل‌ها را برای شما ارائه خواهد داد.

رفع اهمال کاری

اگر به شدت درگیر اهمال‌ کاری و تنبلی هستید و مدام کارهای مهم و ضروری شما به تعویق می‌افتد، باید راه حلی برای رفع اهمال ‌کاری پیدا کنید. به غیر از شرکت در طرحواره درمانی، روش‌های دیگری هم مانند برنامه‌ریزی عصبی زبانی یا NLP وجود دارد. NLP به عنوان مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و ابزارهای قدرتمند می‌تواند الگوهای فکری و رفتاری را تغییر دهد.

یک تمرین NLP در 5 مرحله ساده اما کاربردی برای رفع اهمال‌ کاری و تنبلی:

1. شناسایی کارهای معوقه

قدم اول 4 کار را که مدت‌ها است انجام آنها را به تعویق انداخته‌اید یادداشت کنید. این کارها می‌توانند وظایف شخصی، شغلی، تحصیلی یا هر چیز دیگری باشند.

2. شناسایی رنج‌ها

مرحله بعد، برای هر کدام از کارهای معوقه، فهرستی از رنج‌ها و ناراحتی‌هایی را که با انجام آن کار تصور می‌کنید باید تحمل کنید، بنویسید. این کار باید با صداقت تمام صورت بگیرد.

3. شناسایی لذت‌ها

در این مرحله، فهرستی از لذت‌ها و فواید را که با انجام ندادن هر یک از کارهای معوقه به دست می‌آورید، بنویسید. به شکل دقیق به این موضوع فکر کنید که چرا انجام ندادن آن برای شما لذت‌بخش است.

4. تصویرسازی آینده

در این مرحله، چند سوال از خود بپرسید تا تصویری واضح از آینده خود در صورت ادامه اهمال ‌کاری را ببینید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید سیگار را ترک کنید، باید از خود بپرسید، با کنار نگذاشتن سیگار چه اتفاقی خواهد افتاد؟ باید در این مرحله به طور کامل و واضح احساسات خود را در مورد آینده تصور کنید.

5. تصویرسازی پاداش‌ها

در نهایت، فهرستی از تمام پاداش‌ها و فواید که با انجام هر یک از کارهای معوقه به دست می‌آورید، بنویسید. به تمام احساسات مثبت احتمالی هم فکر کنید.
برای رفع اهمال ‌کاری همیشگی می‌توانید از این تمرین به طور مرتب استفاده کنید تا کنترل زندگی خود را به دست گرفته و تمام کارها را انجام دهید.

چگونه بر تنبلی غلبه کنیم ؟

زمانی که دچار تنبلی می‌شوید، بی‌شک کارهای مهم زندگی شما بر روی هم انباشته می‌شود. این حجم از کارهای تلنبارشده، شما را مضطرب و نگران می‌کند و احتمالا اولین سوالی که از خود می‌پرسید اینست که چگونه میتوانم بر تنبلی خود غلبه کنم. پاسخ به این سوال بدون بررسی عوامل و دلایل تنبلی برای شما آسان نخواهد بود .

 در قسمت بعدی مقاله اصلی‌ترین دلایل تنبلی را بیان می‌کنیم و به تحلیل هر یک از آنها می‌پردازیم.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل تنبلی در کارها که کمتر آنها را شنیده‌اید.

تنبلی ممکن است به هزاران دلیل و علت در شما ایجاد شود. آنچه مهم است، آگاه شدن از این دلایل و بررسی عمیق و موشکافانه آنهاست. در این قسمت از دلایلی برای شما صحبت کردیم که شاید آنها را کمتر شنیده باشید.

افسردگی

یکی از دلایل تنبلی که شما را نسبت به انجام هر کاری بی‌رغبت می‌کند، افسردگی‌ست.  با وجود افسردگی شما هیچ انگیزه و توانی ندارید تا به امورات زندگی خود رسیدگی کنید و یا ممکن است فکر کنید انجام اینگونه کارها هیچ فایده‌ای ندارد.

  • نداشتن هدف و معنا در زندگی

اگر از افراد تنبل بپرسید که در زندگی برای خود چه هدف و معنایی مشخص کرده‌اند، اغلب آنها پاسخی برای این سوال ندارند. این بی‌هدفی و بی‌معنایی در زندگی باعث می‌شود تا افراد هیچ انگیزه‌ای نداشته باشند تا فعالیتی را شروع کنند و در جهت رسیدن به آن تلاش کنند.

  • انتظار بیهوده از عوامل بیرونی

برخی از افراد تنبل منتظرند تا معجزه‌ و اتفاقی از بیرون رخ دهد و بعد آنها کاری را شروع کنند. این تفکر مخرب باعث می‌شود، آنها همیشه در انتظاری بیهوده به سر ببرند و کمر همت را برای انجام هیچ کاری نبندند.

  • وجود شکست‌های پیشین در زندگی

افراد در زندگی ممکن است شکست‌هایی را در روابط عاطفی، شغلی، تحصیلی و … خود تجربه کنند. این تجربیات تلخ در زندگی باعث می‌شود که آنها از شکست دوباره بترسند و نخواهند هیچ کار مهمی را شروع کنند.

  • بزرگ و سخت انگاشتن کارها

اگر شما انجام دادن کارها را در نظر خود بزرگ و غیرقابل انجام، جلوه دهید و آنها را همچون غولی ببینید، بعید نیست که گرفتار تنبلی شوید و دوست نداشته باشید که هیچ کاری را به سرانجام برسانید.

  • برچسب زدن تنبلی و قضاوت دیگران

گاهی اوقات دیگران رفتارهایی مانند: بی‌تحرکی و بی‌حوصلگی را در شما می‌بینند و شما را به تنبلی متهم میکنند. در صورتی که ممکن است بروز این رفتارها در شما موقت و گذار باشد اما آنها دائما به شما برچسب تنبلی میزنند. این قضاوت نادرست سبب می‌شود شما نسبت به خودتان این دیدگاه را پیدا کنید که واقعا تنبل هستید و همیشه درگیر تنبلی بمانید.

  • معاشرت و ارتباط با افراد تنبل

شاید فکر کنید که تنبلی شما یک مسئله شخصی‌ست و ربطی به معاشرت و هم‌نشینی با افراد تنبل ندارد اما این موضوع واقعیت دارد که رخوت و بی‌حوصلگی افراد تنبل همانند یک بیماری مسری به شما منتقل میشود و شما را تنبل و بی‌حوصله میکند.

موثرترین و ساده‌ترین راهکاربرای کنار گذاشتن تنبلی

  • نوشتن آرزوها و اهداف

 اگر تنبلی و بی‌حوصلگی امان شما را بریده، یک راه‌حل ساده اما موثر برای شما اینست که برای خود دفترچه‌ای تهیه کنید و در آن از آرزوهایتان بنویسید. نوشتن آرزوها و اهداف برای شما انرژی و هیجان زیادی را به ارمغان می‌آورد، به طوری که از جای خود برمی‌خیزید و برای دستیابی به آنها قدم برمی‌دارید.

  • ارتباط با افراد فعال و پویا

ارتباط با افراد فعال و پرتلاشی که در زندگی خود دارای هدف و انگیزه هستند، برای افراد تنبل تلنگری‌ست تا آنها هم برای زندگی خود فعالیتی انجام دهند و دست از تنبلی بردارند.

  • غر زدن و شکایت کردن را کنار بگذارید.

اگر میخواهید تغییر متفاوتی در درونتان رخ دهد و تنبلی از شما دور شود؛ از شکایت و غر زدن دست بردارید. غر زدن باعث می‌شود انرژی شما صرف مسائل بی‌اهمیتی شود که خارج از کنترل شما هستند و هیچ انرژی در وجود شما باقی نماند تا کاری را انجام دهید.

  • تنظیم یک برنامه غذایی انرژی‌زا

یک برنامه غذایی مناسب برای خود در نظر بگیرید و برای عمل کردن به آن متعهد شوید. این برنامه غذایی باید سرشار از مواد مغذی و سالم باشد تا به جسم شما انرژی ببخشد و شما را سرحال کند. یکی از مواردی دیگری که باید برای مراقبت از سلامتی جسم خود در جهت درمان تنبلی انجام دهید، نوشیدن آب به مقدار کافیست.

  • خواب کافی

علت تنبلی و بی‌حوصلگی در برخی افراد به دلیل عدم خواب کافی و مفید است. این افراد اغلب تا دیروقت بیدار می‌مانند و برنامه منظمی برای خواب خود ندارند، به همین دلیل در طول روز کسل و بی‌انرژی هستند. اگر برنامه خوابتان را به تنهایی نمی‌توانید تنظیم کنید، حتما از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

  • در هر شرایطی که هستید، کاری را آغاز کنید.

سخت‌ترین و مهم‌ترین قسمت هر کاری ، آغاز آنست. در هر شرایطی که هستید، کافیست کاری را شروع کنید، بعد از این شروع، دیگر تنبلی نمیتواند بر شما غلبه کند و این شما هستید که بر آن غالب و چیره شده‌اید.

  • نگرش مثبت نسبت به تغییر خود

تنبلی را خصلت و عادتی همیشگی برای خود نپندارید. این عادت همانگونه که در شما به وجود آمده، با خواست و اداره شما هم از وجودتان محو می‌شود. نگرش و باور مثبت نسبت به درمان تنبلی بسیار کمک‌کننده است تا شما با سرعت بیشتری بتوانید بر آن غلبه کنید.

 

  • دور کردن عوامل بیرونی تشدیدکننده تنبلی از خود

درست است که تنبلی رفتار و حالتی مربوط به درون شماست اما برخی عوامل و وسایل در زندگی مانند: تلویزیون، فضای مجازی و … میتوانند این حالت رفتاری را تشدید کنند. برای غلبه بر تنبلی، زمانی را در روز در نظر بگیرید و این عوامل بیرونی را خود از دور نگه دارید.

  • هر روز زمان بسیار کوتاهی را به یک کار کوچک اختصاص دهید.

افراد تنبل اغلب از این موضوع می‌نالند که انجام دادن فلان کار سخت و زمان‌بر است؛ بنابراین از انجام آن کار منصرف می‌شوند. برای افرادی که این بهانه را دارند پیشنهاد می‌کنیم تا هر روز تنها چند دقیقه را به انجام یک کار کوچک اختصاص دهند. این کارهای کوچک و کوتاه مدت زمان و انرژی زیادی از آنها نمیگیرد اما تاثیر انجام آنها برای درمان تنبلی بی‌نظیر و شگفت‌انگیز است.

 

  • مقایسه حال خوب و حال بد

با خودتان روراست باشید و اگر قرار است کاری را انجام ندهید، به حال بد بعد از تنبلی فکر کنید.

 احساس اندوه، ناکافی بودن و نارضایتی از خود از جمله حس‌هایی‌ست که بعد از تنبلی تجربه می‌کنید. این حال بد را با زمانی مقایسه کنید که بر تنبلی غلبه کرده‌اید. حس شما بعد از غلبه بر تنبلی نشاط، سرزندگی و رضایت از خود خواهد بود. مقایسه این حالت‌های خوب و بد شما را نسبت به عواقب تنبلی آگاه‌تر میکند و راحت‌تر میتوانید آن را رها کنید.

 

  • با خودتان مهربان باشید.

اگر به عادت تنبلی مبتلا هستید، همانند والدینِ سخت‌گیر نباشید و خودتان را وادار به انجام کاری نکنید. اجبار به هر کاری باعث می‌شود مقاومت و تنبلی شما بیشتر شود؛ بنابراین با خودتان مهربان باشید و به جای بایدهای فراوان به خود بگویید بهتر است این کار را انجام دهی.

  • شرکت در کارگاه‌های خودشناسی

شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌هایی که اساتید برجسته برگزار میکنند، به شما کمک میکند تا راه‌حل‌های موثر این اساتید را به کار بگیرید و مهارت‌های عملی خود را در جهت دوری از تنبلی تقویت کنید.

تنبلی خصلت و عادتی‌ آزاردهنده‌ست که اگر برای مدت طولانی در شما نهادینه شود، فرمان زندگیتان را به دست می‌گیرد و اجازه نمیدهد حتی لحظه‌ای از جای خود برخیزید.

درست است که تنبلی اجازه هیچ گونه فعالیتی را به شما نمیدهد اما نگران نباشید، این عادت، غولی نیست که نتوانید آن را شکست دهید. برای غلبه و درمان تنبلی ابتدا باید دلایل آن را در خود ریشه‌یابی و تحلیل کنید.

ارتباط با افراد فعال ، داشتن برنامه غذایی مناسب، نگرش مثبت، خواب کافی و … از موثرترین راهکارها برای رهایی از تنبلی هستند.

آیا تا به حال این راهکارها را برای درمان تنبلی به کار گرفته‌اید؟

اهمال ‌کاری و کمال‌گرایی

کمال‌گرایی هم مانند اهمال‌ کاری، یکی از معضل‌های امروز نسل جوان است. این مشکل افراد را از گرفتن تصمیمات درست و انجام کارها به سرعت باز می‌دارد. در بررسی رابطه اهمال‌ کاری و کمال‌گرایی، درمی‌یابیم که هر دو مشکل روانشناختی هستند که تاثیر منفی بر زندگی فردی و اجتماعی افراد می‌گذارند. این دو مشکل ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته و می‌توانند یکدیگر را تقویت کنند.

افراد کمال‌گرا معیارهای بسیار بالایی را برای خود در نظر می‌گیرند و انتظار دارند که همه چیز بی‌نقص و کامل باشد. این افراد از ترس شکست، اشتباه و انتقاد از شروع کارها می‌ترسند و آنها را به تعویق می‌اندازند. به همین دلیل، اهمال‌ کاری به یکی از رفتارهای رایج در افراد کمال‌گرا تبدیل شده است.

عوامل متعددی می‌تواند در ایجاد تمایل به اهمال‌ کاری ناشی از کمال‌گرایی نقش داشته باشد که در ادامه به چند مورد مهم آن می‌پردازیم:

ترس از شکست

افراد کمال‌گرا از مواجهه با چالش‌ها و سختی‌ها می‌ترسند و با تعویق انداختن کارها از احساس شکست و ناکامی جلوگیری می‌کنند.

عدم اعتماد به نفس

این افراد اعتماد به نفس نداشته و معتقدند نمی‌توانند کارها را به بهترین نحو انجام دهند. پس از شروع آن می‌ترسند.

ناتوانی در تصمیم‌گیری

این افراد زمان زیادی را صرف فکر کردن به جوانب کار و انتخاب بهترین راه حل می‌کنند در نهایت نمی‌توانند تصمیم بگیرند که از کجا شروع کنند.

ترس از قضاوت و انتقاد

ترس از قضاوت و انتقاد دیگران هم یکی از این مشکلات است که افراد کمال‌گرا مدام اهمال ‌کاری می‌کنند تا از معرض دید دیگران دور باشند.

اهمال کاری در روانشناسی

از منظر روانشناسی، اهمال‌ کاری دلایل مختلفی دارد. فروید، به عنوان یکی از بهترین روانشناسان، در نظریه خود اشاره کرده که انسان ذاتاً به دنبال لذت و گریز از رنج است. اهمال ‌کاری می‌تواند راهی برای دوری از سختی‌ها و چالش‌های موجود در انجام کارها باشد.

روانشناسانی که به بررسی اهمال‌ کاری در روانشناسی می‌پردازند، درمی‌یابند که مهم‌ترین دلایل ریشه‌ای این مشکل را عدم انگیزه برای انجام کارها، ترس از شکست برای شروع، فقدان مهارت‌های مدیریتی، اختلالات روانی و مشکلات تمرکز می‌دانند.

پس از پیدا کردن ریشه مشکلات، ارائه راه‌حل‌های مقابله با اهمال‌ کاری و تنبلی بسیار ساده‌تر می‌شود. با تقسیم وظایف بزرگ به وظایف کوچکتر، برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی امکان برطرف کردن این مشکل فراهم می‌آید. البته در صورت لزوم، با شرکت در طرحواره‌های درمانی می‌توان به درمان این مشکل بزرگ امیدوار شد.

سوالات متداول

پیامدهای اهمال کاری چیست؟
استرس، اضطراب، کاهش عزت نفس، مشکلات در روابط، و از دست دادن فرصت‌ها از جمله پیامدهای اهمال ‌کاری هستند.

در چه صورت باید برای درمان اهمال کاری به متخصص مراجعه کرد؟
اگر اهمال کاری به شکل قابل توجهی در زندگی شما اختلال ایجاد می‌کند و با وجود تلاش برای مقابله با آن همچنان درگیر این مشکل هستید، باید به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید.

نقش طرحواره‌های درمانی برای رفع اهمال کاری چیست؟
این طرحواره‌ها کمک می‌کند تا ریشه‌های اهمال کاری مشخص شده و مهارت‌های جدیدی را برای مقابله با الگوهای فکری ناسازگار ارائه می‌دهند.

اهمال ‌کاری و تنبلی چه تفاوتی با هم دارند؟
اهمال ‌کاری به معنای به تعویق انداختن کارها بدون دلیل است، در حالی که تنبلی به معنای عدم تمایل به تلاش و فعالیت به طور کلی است.

چگونه می‌توانم بفهمم که به اهمال‌ کاری شدید مبتلا هستم؟
اگر اهمال ‌کاری شما در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند و باعث ناراحتی و استرس شما می‌شود، مبتلا به نوع شدید هستید.

این طرحواره‌ها کمک می‌کند تا ریشه‌های اهمال کاری مشخص شده و مهارت‌های جدیدی را برای مقابله با الگوهای فکری ناسازگار ارائه می‌دهند.

اهمال ‌کاری و تنبلی چه تفاوتی با هم دارند؟
اهمال ‌کاری به معنای به تعویق انداختن کارها بدون دلیل است، در حالی که تنبلی به معنای عدم تمایل به تلاش و فعالیت به طور کلی است.

چگونه می‌توانم بفهمم که به اهمال‌ کاری شدید مبتلا هستم؟
اگر اهمال ‌کاری شما در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند و باعث ناراحتی و استرس شما می‌شود، مبتلا به نوع شدید هستید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

62 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا
2 ماه قبل

متاسفانه افسردگی

سیمین
5 ماه قبل

خیلی خوب بود ممنون

آنیتا
5 ماه قبل

خیلی بهشون احتیاج داشتم ممنون ازتون

آرمان
5 ماه قبل

👏👏👏👏

آرمین
5 ماه قبل

خیلی عالی و موثر بود ممنون